Den här bilen har jag under åtminstone fem-sex års tid sett stå övergiven i en halvt igenvuxen villaträdgård.
Varje gång jag passerat förbi stället så har det nästan sett obebott ut. Det har i alla fall inte riktigt passat sig att parkera bilen och gå in och titta närmre på objektet.
Men för några helger sedan så var det plötsligt folk på tomten, så jag stannade naturligtvis för att kika på lastbilen.
Ägaren berättade då att bilen ursprungligen gått i Malmö och att han sedan köpt den av ett lokalt tivoli för flera år sedan. Men efter att ha tittat alltför djupt i flaskan så hade han inget körkort mer, och därefter har bilen bara blivit stående på tomten.
Jag är inte spekulant då jag har tillräckligt med objekt i en för mig bättre åldersklass (sent 1940-tal och tidigt 1950-tal) men på frågan om han ville sälja bilen, så sa han "Ja, kanske. Nu står den ju bara och förfaller, och det är synd. Men jag skulle hellre vilja byta den mot en nyare Scania." (Vad han nu skulle med den till i den situation han befinner sig i?)
När jag skulle kontrollera chassinumret på bilen så visade det sig att skylten låg helt löst på den plats var den normalt sitter. Jag påpekade detta för ägaren och sa till honom att jag lägger in den i hytten så att den inte försvinner i gräset. Eftersom bilen, som antingen är en epatraktor eller ett motorredskap inte uppvisade någon registreringsskylt så kan ju chassinumret behövas om en ny ägare skulle vilja återregistrera den.
Jag noterade chassinumret och kunde sedan vid hemkomsten konstatera att bilen är av årsmodell 1965.
// S-V L44