Sida 1 av 1

Scaniahjul 1915!

InläggPostat: 02 jan 2012, 21:43
av Anders Ason
http://www.blocket.se/angelholm/Scaniad ... ?ca=14&w=3

När såg man en annons om sådana hjul senast?

Pratade med säljaren, m k t trevligt, men det jag egenligen behöver är framhjul och han hade inga och inte heller några andra delar till bilen i övrigt. Fälgarna på saluhjulen är nog original (ekerhjul) men förstärkta med plåtvinklar av bysmeden.

Bilden är en liten synvilla då däcken har samma bredd enl. uppgift.

Lite kul i alla fall att delar till en så gammal bil finns på Blocket. Undrar hur många som ringer?

scaniahjul1915.jpg
scaniahjul1915.jpg (70.16 KiB) Visad 7008 gånger

Re: Scaniahjul 1915!

InläggPostat: 02 jan 2012, 22:28
av Thore Nilsson
Kan du du inte skära isär dom så de passar till ditt chassi annars så får du köra en boggi bil anno 1915?
Thore"

Re: Scaniahjul 1915!

InläggPostat: 02 jan 2012, 22:36
av Anders Ason
Bra ide, tål att tänka på! :D

Re: Scaniahjul 1915!

InläggPostat: 03 jan 2012, 00:41
av S-V L44
Undrar om det är samma säljarfamilj som för en 5-6 år sedan sålde en typskylt ifrån en Sc-V CLB med motornummer 1448.
Även denne säljare kom ifrån Ängelholm. Telefonnumren och förnamn är olika men efternamnet var detsamma.
Det dyker kanske upp fler detaljer så småningom???

Som vi ju alla vet (eller hur?) så saknade alla Scania-Vabis tillverkade före introduktionen av den s.k. enhetsmotor i början av 1940-talet ett särskilt chassinummer.
Så motornumret fick ju bli även bli fordonets chassinummer än om detta nummer inte stansades in i ramen.
Om du nu hade haft motorn kvar på ditt chassi, Anders. Har du någon aning vilket motornummer den borde haft i så fall? Jag menar naturligtvis inte exakt, men inom vilket spann?
Från vilket tillverkningsår bör motornummer 1448 härstamma?

// Kjell N

Re: Scaniahjul 1915!

InläggPostat: 03 jan 2012, 12:17
av Anders Ason
S-V L44 skrev:Undrar om det är samma säljarfamilj som för en 5-6 år sedan sålde en typskylt ifrån en Sc-V CLB med motornummer 1448.
Även denne säljare kom ifrån Ängelholm. Telefonnumren och förnamn är olika men efternamnet var detsamma.
Det dyker kanske upp fler detaljer så småningom???

Som vi ju alla vet (eller hur?) så saknade alla Scania-Vabis tillverkade före introduktionen av den s.k. enhetsmotor i början av 1940-talet ett särskilt chassinummer.
Så motornumret fick ju bli även bli fordonets chassinummer än om detta nummer inte stansades in i ramen.
Om du nu hade haft motorn kvar på ditt chassi, Anders. Har du någon aning vilket motornummer den borde haft i så fall? Jag menar naturligtvis inte exakt, men inom vilket spann?
Från vilket tillverkningsår bör motornummer 1448 härstamma?

// Kjell N


    1. Kan det möjligen vara då telefonnumret i annonsen inte går till säljaren (jag har dock pratat med denne). Det finns inga mera delar till bilen.
    2. Motortyp 1448 är inte beskriven i den Scaniabok jag just tittat i tyvärr. Torde dock vara en utveckling av 1444.
    3. Till min bil borde det vara motortyp 1545. Men chassiet fanns med flera motortyper. Brandbilen i Simonstorp som är av samma bilmodell har en annan motor (äldre typ).
    4. 1448 borde ha tillverkats mellan 1922 till 1926 ca.

    Vore förstås roligt med en boggiebil och denna tillverkades i ett enda exemplar 1924. En 6-tons lastbil på den tiden var en riktig bjässe och det var motorn också då jag tvingas konstatera att den var större (9,2 liter) än i min "moderna" LBS85. En kuriositet är att den drev på båda bakaxlarna. Beställare var kvarnen Tre Kronor http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarnen_Tre_Kronor i Stockholm som hade den i drift fram till andra världskriget. Den bilen skulle man ha velat haft!

    1924boggie (640x456).jpg
    1924boggie (640x456).jpg (318.12 KiB) Visad 6944 gånger

Re: Scaniahjul 1915!

InläggPostat: 03 jan 2012, 22:26
av S-V L44
Anders Ason skrev :
Motortyp 1448 är inte beskriven i den Scaniabok jag just tittat i tyvärr.

Jag tror att du missuppfattade mig lite. Motortypen var inte 1448 utan det var motornumret.
Scania-Vabis CLb - 1920s - Typskylt # 1448 - Ängelholm.JPG
Scania-Vabis CLb - 1920s - Typskylt # 1448 - Ängelholm.JPG (43.49 KiB) Visad 6901 gånger

De här gamla mässingsskyltarna är riktiga konstverk. Jag har själv en lite nyare skylt från 1927 men den är tyvärr en "simpel" plåtskylt.

Boggibilen från Kvarnen Tre Kronor var fin. Denna boggibil med motortyp 1544 (motornummer 3268) en gång ägd av Ramlösa Hälsobrunn är inte dum den heller.
Scania-Vabis 1544 - 1926 - M10599 - Ramlösa Hälsobrunn - Scania Imagebank 3-3490-2.JPG
Scania-Vabis 1544 - 1926 - M10599 - Ramlösa Hälsobrunn - Scania Imagebank 3-3490-2.JPG (211.57 KiB) Visad 6901 gånger

Bilen registrerades första gången den 28/2-1927. Ett år senare byttes hjulen från "L"-ringar till "H1"-ringar och tjänstevikten ökade samtidigt, men lastvikten förblev oförändrad 4000 kg.
Bilen hängde inte med särskilt länge utan den anmäldes skrotad redan den 5/12-1931, dvs. efter knappt fem år.

Det står inte i reghandligen, men Scania nämner i sin litteratur att bilens bakre hjulaxel var den drivande, så det var en tidig "pusher".

// Kjell N