Brage

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Brage

Inläggav Skogstorparn » 25 okt 2011, 19:58

Scania LB85S 1973
Volvo Amazon 1967
Ford Custom 1964
Ford Galaxie 1959
Användarvisningsbild
Skogstorparn
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 12 dec 2010, 12:00
Ort: Skogstorp

Re: Brage

Inläggav Thomas Almen » 25 okt 2011, 20:10

Det är väl en kronhytt?. Fanns väl i tusental på flygflottiljerna, startbilar vill jag minnas.
Thomas Almen
 

Re: Brage

Inläggav Stellan » 25 okt 2011, 20:23

Var det inte en amunitionslastare...? http://forum.terrangbil.net/forum_posts ... ionlastbil

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Brage

Inläggav Bo Abrahamsson » 25 okt 2011, 20:34

Stellan skrev:Var det inte en amunitionslastare...? http://forum.terrangbil.net/forum_posts ... ionlastbil

/Stellan

Stämmer, fanns gott om dom på alla flygflottiljer.
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Brage

Inläggav snyggerik » 17 nov 2011, 20:57

Hej,,,, Ja happ! nu är denna min :D ! bytte till mej den här ammonutionslastaren i veckan, och har baxat in den under mitt skärmtak.Jag har redan hittat nyttig info här på forumet , Jag kommer att ordna till bragen och andvända den som griplastare här hemma, bromsarna helt ur funktion, pga av att den här vacumservon är ett stort hål i, vid en av slangfästet. är det omöjligt att hitta eller? ska man försöka laga?
ja vi får se, jag ska leta och se vad som skrivits om detta.
snyggerik
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 nov 2011, 14:06

Re: Brage

Inläggav Anders Ason » 18 nov 2011, 00:16

"vacumservon" finns nog att få tag i och är tidigare avhandlad i flera trådar på forumet, prova dess sökruta längst upp till höger.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Brage

Inläggav gunnilse » 18 nov 2011, 10:16

Jag har några servo liggandes men lägg in en bild på eländet så skall vi se om de e rätt..
gunnilse
 

Re: Brage

Inläggav snyggerik » 18 nov 2011, 13:33

Hejsan gunnilse! det låter ju intresant, Jag ska ta ett kort i kväll när jag kommer hem.
Jag siktar på att prov starta den i helgen, fixat med förgasaren igår, (som heter carter) i en länkhistoria på förgasaren sitter det en ,,,kolv med en sorts tätning(spiralfjäder med fastnitad filt/läder kappa, )som var helt uppvittrad, ersattde med oringar, tror att jag fått till funktionen,,återstår att rengöra tanken ,se över pumpen,så får vi se hur det går? jag har sett video att den kördes i sommar så,,,

Har funderat om man kan koppla bort servo delen och köra med bara pedalkraft, när min tanke är att ha den här lastaren på gården som timmer lyft?
snyggerik
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 nov 2011, 14:06

Re: Brage

Inläggav Kjell T » 18 nov 2011, 16:50

Det verkar som om nutida bensin ställer till vissa bekymmer med bränslesystemet på bilar med förgasare och bensinpump av membrantyp. Min arbetsgivare har en Volvo L340 där det var samma problem med accelerationspumpen. Vi fick tag på en passande, men efter ett år var det samma problem igen. Då fick jag nog. Mätte upp hålet där kolven rör sig med hålindikator och kunde konstatera att det var något koniskt. Då blev det åtgärdat med Sunnen heningsmaskin och blev både cylindriskt och runt. Därefter svarvade jag en ny kolv i mässing och försåg mantelytan med två spår. ca 1mm breda. Kolvens diam gjordes ca 0,02mm mindre än hålet i förgasarhuset. Tanken med spåren var att de skulle fungera som labyrinttätning. I kolven fästes en arm tillverkad i 1,5mm stålplåt med hål borrat för länken från hävarmen vid spjällaxeln. Accelerationspumpen har därefter fungerat utan störningar.
Bla vissa Weber förgasare har accpumpkolv enligt samma koncept.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Brage

Inläggav Lars-Gunnar » 18 nov 2011, 20:01

snyggerik skrev:Hej,,,, Ja happ! nu är denna min :D ! bytte till mej den här ammonutionslastaren i veckan, och har baxat in den under mitt skärmtak.Jag har redan hittat nyttig info här på forumet , Jag kommer att ordna till bragen och andvända den som griplastare här hemma, bromsarna helt ur funktion, pga av att den här vacumservon är ett stort hål i, vid en av slangfästet. är det omöjligt att hitta eller? ska man försöka laga?
ja vi får se, jag ska leta och se vad som skrivits om detta.


Grattis snyggerik men är du så snygg att kvinnorna vänder på huvuna? Nej skämtar bara. vad jag har i skallen är att fråga dig om det är en riktig Brage med motorn fram och växelspaken i axelnurled? Du skall ha den till griplastare. Är det en HIAB kran på den eller skall du införskaffa? Har den flak just nu eller är det bara chassiet från hyttens bakvägg räknat?

Du förstår att det här är lite udda jag som är van med att se Snabbe med handlarflak eller skåp på foto.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Brage

Inläggav snyggerik » 19 nov 2011, 10:47

godmorron lars-grunnar! Jo det kan va problem med snyggheten! men man vänjer sej,, 8) :lol:
Jag håller just på att lära hur man laddar in lite foton här , så strax ser ni pärlan, det är en hiab kran på men den har ju ganska begränsad räckvidd , och manuellt utskjut, så jag har hittat en hiab kran som suttit på en kockums 840 skogs traktor(om det är 840 eller 845 ,860 kkums heter vet ja inte riktigt? men nått sånt)
den har jag tänkt bulta på i vinter,men då behäver jag ochså ett6-7 spaks ventilpaket,,, ingen som har något liggandes?
om ni väntar några minuter så kommer mina första bilder,, frågan är om jag ska fortsätta här eller skapa en egen ny tråd?
mvh snyggerik.
snyggerik
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 nov 2011, 14:06

Re: Brage

Inläggav snyggerik » 19 nov 2011, 10:59

nu kommer lite foton på bragen och dess vacumservo.föresten så starta jag upp bragen i går kväll, men den gick inte på alla cylindrar, ska gå igenom tändsystemet lite närmare nu idag, finns det fördelar lock att få tag i om det skulle behövas? nån som vet?
IMAG0105.jpg
IMAG0105.jpg (29.41 KiB) Visad 14018 gånger
IMAG0104.jpg
motorn
IMAG0104.jpg (32.96 KiB) Visad 14018 gånger
IMAG0102.jpg
IMAG0102.jpg (32.24 KiB) Visad 14018 gånger
IMAG0100.jpg
huvudcylindern
IMAG0100.jpg (48.96 KiB) Visad 14018 gånger
IMAG0095.jpg
IMAG0095.jpg (45.31 KiB) Visad 14018 gånger
IMAG0092.jpg
IMAG0092.jpg (50.8 KiB) Visad 14018 gånger
IMAG0091.jpg
servon
IMAG0091.jpg (40.85 KiB) Visad 14018 gånger
IMAG0089.jpg
hytten
IMAG0089.jpg (36.3 KiB) Visad 14018 gånger
snyggerik
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 nov 2011, 14:06

Re: Brage

Inläggav Anders Ason » 19 nov 2011, 11:03

Skapa gärna en ny tråd då lastapparater (kranarna!) som de kallas är så nära förknippade med bilarna, men är ett stort ämne i sig.

Den bilen du har var vardag under min lumpartid. Jobbade visserligen med annat (radar) men de här bilarna fanns överallt (mest utanför markan) på den numera nedlagda flottiljen. Bilarna användes till att klargöra flygplanen, d v s armera dom med robotar och annat eldfängt.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Brage

Inläggav snyggerik » 19 nov 2011, 11:04

Kjell T skrev:Det verkar som om nutida bensin ställer till vissa bekymmer med bränslesystemet på bilar med förgasare och bensinpump av membrantyp. Min arbetsgivare har en Volvo L340 där det var samma problem med accelerationspumpen. Vi fick tag på en passande, men efter ett år var det samma problem igen. Då fick jag nog. Mätte upp hålet där kolven rör sig med hålindikator och kunde konstatera att det var något koniskt. Då blev det åtgärdat med Sunnen heningsmaskin och blev både cylindriskt och runt. Därefter svarvade jag en ny kolv i mässing och försåg mantelytan med två spår. ca 1mm breda. Kolvens diam gjordes ca 0,02mm mindre än hålet i förgasarhuset. Tanken med spåren var att de skulle fungera som labyrinttätning. I kolven fästes en arm tillverkad i 1,5mm stålplåt med hål borrat för länken från hävarmen vid spjällaxeln. Accelerationspumpen har därefter fungerat utan störningar.
Bla vissa Weber förgasare har accpumpkolv enligt samma koncept.


Hej kjell!
Det var ju en bra ide! och tips! jag såg inte att kolv väggen var lätt konisk,, det torde ju fungera om man svarvar in ett spår för lämlig oring ochså?

Här har jag nu öppnat en ny tråd om min Brage ammolastare framtida timmerlyft!
viewtopic.php?f=28&t=4155
snyggerik
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 nov 2011, 14:06

Re: Brage

Inläggav Kjell T » 19 nov 2011, 11:39

Det finns risk att en O-ring ställer till problem, bla ökad friktion och risk för att dess livslängd inte blir så lång pga av kontakten med dagens "fantastiska" bensin.
Eftersom det fungerar bra på med mässingskolv med spår på flera Weber modeller så tror jag du kan glömma O-ringen.
Vilken diameter har huvudcylindern? Det ser ut att vara en engelsk Lockheed och är möjligen identisk med den som användes på L340. Vore tacksam om någon kan tipsa var jag kan hitta en frisk sådan.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Nästa

Återgå till Objekt finns . . .

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster