Blocket...igen

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Per Thomson » 05 mar 2008, 10:48

arnfinn skrev:
Per Thomson skrev:


Blir litt lei meg når jeg ser sånt :cry: og etter en stund må man få lov til å bli arg for at man konstruerer på den måten. En enkel ramme holder så lenge som helst.


Ja, jag håller med men konstruktörerna på den tiden kalkylerade nog med att livslängden skulle vara max ca 10 år. Dessutom hade man ju inte den erfarenheten av den enorma halkbekämpningen med salt som tilltog alltmer.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Kjell T » 05 mar 2008, 10:59

Jag har flera gånger tänkt när jag sett dessa rostiga ramar att det skulle varit relativt enkelt att förhindra denna rost. De inre rambalkarna kunde ha försetts med smörjnipplar med lämpliga avstånd. Då hade man i samband med smörjning kunnat pressa in lite fett då och då.
En sån åtgärd skulle tyvärr ha inskränkt på den heliga konsumtionen genom att förlänga en lastbils livslängd. Det skulle inte gagna aktieägarnas intressen.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Inläggav Per Thomson » 05 mar 2008, 11:08

Smart idé :idea:

Synd bara att den inte blev förverkligad. Kanske det skulle vara något att sätta dit nu på våra kära objekt. Fett kanske skulle ersättas med fotogen :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Lars-Gunnar » 05 mar 2008, 19:47

Per Thomson skrev:Nej, inte min bil, däremot en bil som kommer från dina hemtrakter.
Min 76:a har mestadels trafikerat saltfria vägar. Den kommer från Näsåker.

Tyvärr ser alltför många objekt ut på detta vis när det gäller konstruktion med dubbla ramprofiler. Jag tror inte den konstruktionen används idag.

Det som syns mellan inre och yttre profil är alltså rost som till slut "spränger" sönder ramen. Så gott som alla äldre bilar med denna konstruktion har en viss grad av detta problem. När man avlägsnade innerprofilerna märkte man att det var inte mycket gods kvar av ytterprofilerna heller, något som inte syntes utvändigt. Innerprofilerna är nästan helt "uppätna" som synes.


Nej du käre Per, Näsåker ligger i Västernorrland där dom saltar som sjutton. Minns att jag kommer från Västerbotten, länet högre upp. En lastbil som kommer från Jämtland är ett bättre kap då de saltar väldigt lite om de saltar överhuvud taget?

Inte underligt att bilen ser ut som den gör då den rullat i Västernorrland med Sollefteå, Näsviken, och Härnösand som måjliga områden den rullat i.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lars-Gunnar » 05 mar 2008, 19:59

Kjell T skrev:Jag har flera gånger tänkt när jag sett dessa rostiga ramar att det skulle varit relativt enkelt att förhindra denna rost. De inre rambalkarna kunde ha försetts med smörjnipplar med lämpliga avstånd. Då hade man i samband med smörjning kunnat pressa in lite fett då och då.
En sån åtgärd skulle tyvärr ha inskränkt på den heliga konsumtionen genom att förlänga en lastbils livslängd. Det skulle inte gagna aktieägarnas intressen.


I USA där man har olika klimatzoner där bilarna kan rosta av saltvatten som finns i luften har man gjort så att man klätt in ramen med en plastliknande hinna direkt på fabriken.

Det skulle ju vara en lösning här i sverige. Tänk er en ram som är konserverad med tunn stark plast runt om. Sedan målar man på denna och har ett extremt bra skydd. Det enda som skulle bli rostangripet är fjädrarna och hytten om den inte sköts.

Tänk hur plastfolie fungerar. Lägg på, omslut och du har en lufttät och genomskinlig hinna runt din macka.

Det skulle nog inte vara svårt för lastbilstillverkarna att ta ramen lägga på plast och värma upp den så den omsluter både in och utsida.

lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Inläggav Per Thomson » 06 mar 2008, 19:28

Kjell T skrev:Jag har flera gånger tänkt när jag sett dessa rostiga ramar att det skulle varit relativt enkelt att förhindra denna rost. De inre rambalkarna kunde ha försetts med smörjnipplar med lämpliga avstånd. Då hade man i samband med smörjning kunnat pressa in lite fett då och då.
En sån åtgärd skulle tyvärr ha inskränkt på den heliga konsumtionen genom att förlänga en lastbils livslängd. Det skulle inte gagna aktieägarnas intressen.


Någon som vet när Scania upphörde med dubbelram och vilken/a modell/er det var? Volvos 88:a hade väl enkelram om jag minns rätt?

Beträffande lämpligt rostskyddsmedel att få in i ramen föredrog verkstadskillen som håller på med 110:an en blandning av spillolja och Tectyl. Jag besökte honom igår för att testa idén med Kjells nipplar. Han tyckte det var genialt.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav peter fra danmark » 06 mar 2008, 19:51

Jeg havde en 142H der var dobbelt ramme.
Har været med til at skille rammen ad på en 141, da vi samlede den efter maling smurte vi med fedt inde i yderste ramme.
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Thomas Almen » 06 mar 2008, 20:55

Apropå vad Lars-Gunnar skrev om bilar från Jämtland. Allt som kommer från Jämtland är ett kap, fråga min sambo :lol: . Skämt åsido, dåliga grusvägar och långt mellan tvättarna kan också knäcka ramar. För bara 20-25 år sen blev en del bilar tvättade kanske bara 2-3 ggr om år, så det kunde nog gro rätt bra i ramarna.
Thomas Almen
 

Inläggav Stellan » 06 mar 2008, 21:07

Per Thomson skrev:Beträffande lämpligt rostskyddsmedel att få in i ramen föredrog verkstadskillen som håller på med 110:an en blandning av spillolja och Tectyl. Jag besökte honom igår för att testa idén med Kjells nipplar. Han tyckte det var genialt.


Forumet kanske kunde ta patent på den idén, och på så sätt finansiera verksamheten? :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Klas Pettersson » 10 mar 2008, 00:54

Dagens tips......

http://www.blocket.se/vi/15482499.htm?ca=5_s

........För er som gillar Volvo. :?
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Inläggav Lars-Gunnar » 10 mar 2008, 01:01

Hur mycket rost finns dold i denna bil? Ser inte bra ut!

Lars-Gunnar :cry:
Lars-Gunnar
 

Inläggav arnfinn » 10 mar 2008, 01:58

Lars-Gunnar skrev:Hur mycket rost finns dold i denna bil? Ser inte bra ut!

Lars-Gunnar :cry:


Det er da prisen blir lav :twisted: :roll:
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Anders Ason » 10 mar 2008, 09:24

LBS76 skrev:Dagens tips......

http://www.blocket.se/vi/15482499.htm?ca=5_s

........För er som gillar Volvo. :?


    Om någon skulle vara intresserad står jag till förfogande för ett besök på plats för att kolla upp den. Bor enbart några mil ifrån (ca 3-4).

    En av poängerna med forumet!

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Dagens blocket.........

Inläggav Klas Pettersson » 10 mar 2008, 16:41

Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Inläggav Klas Pettersson » 10 mar 2008, 16:44

Och en fin Scania.... :D

http://www.blocket.se/vi/15493277.htm?ca=5_s

Synd att den var så långt borta.......
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

FöregåendeNästa

Återgå till Objekt finns . . .

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster