Sida 1 av 2
Scania 76 -67

Postat:
25 apr 2011, 19:23
av Lasse Hsand
Re: Scania 76 -67

Postat:
26 apr 2011, 21:33
av billsta
Fasen vilken goding

Re: Scania 76 -67

Postat:
28 apr 2011, 19:50
av Lasse Hsand
Måste göra ett litet tillägg årsmodellen är tydligen -65. Så den är lte äldre än jag har påstått. Hoppas ingen tar illa upp över denna fadäs

. Lars
Re: Scania 76 -67

Postat:
14 maj 2011, 16:46
av Lasse Hsand
Pengar är ju ett känsligt ämne men är det någon som vill ge 25000kr. Blocket har ju sina fördelar men man måste nog skriva att man inte vill byta in några gamla bilar som verkar väldigt populärt speciellt vectror och mondeor

. Lars
Re: Scania 76 -67

Postat:
14 maj 2011, 20:48
av Kjell T
Ser lång ut. Axelavstånd?
Re: Scania 76 -67

Postat:
14 maj 2011, 21:48
av Lasse Hsand
4,60 fd timmerbil i lapplands djupaste inland!
Re: Scania 76 -67

Postat:
14 maj 2011, 22:36
av billsta
Vem var 1:a ägare på denna då?

Re: Scania 76 -67

Postat:
14 maj 2011, 22:40
av Lasse Hsand
Vet inte men när vi köpte den så drog den en trailer med en åkerman som vi köpte.
Re: Scania 76 -67

Postat:
15 maj 2011, 09:40
av billsta
Jag tänkte på ägarplåten i handskfacket om den finns kvar

Re: Scania 76 -67

Postat:
05 jun 2011, 23:06
av Lasse Hsand
Har alltid tyckt att lastbilar med två växellspakar är för gamla för mig. Men idag var jag ute och provkörde 76an riktigt för första gången. Jag är helt såld det turbo ljudet i bilen har sagt om det ändå vore en 110a. Men jag tar tillbaka alltihop !! Förlåt måste nog inse att det fanns lite och köra med före innan jag var född. Kommentera gärna och visa hur fel jag haft. Kanske måste prova en regent eller liknande?
Re: Scania 76 -67

Postat:
06 jun 2011, 18:25
av pekka k
Jag kan ju bara säga att köra med en 50talare typ regent och L51 är en trevlig upplevelse

jag är lite kär i den lilla röda L51an hehe men någon 110 har jag tyvär inte kört men det kommer säkerligen någon gång eftersom min svärfar försökt att köpa tillbaks sin Ls 110 som han köpte ny men vi ska allt övertala den gubben
Det är en lite udda med dubbelspakat och det går inte så fort att växla men vem har brådis med en sådan bil

Re: Scania 76 -67

Postat:
06 jun 2011, 20:44
av Lars-Gunnar
Timmerbilar brukar väl inte ha 4,60 i axelavstånd? Titta bara på dagens timmerbilar men de är ju frambyggda så framaxeln kommer närmare. Inte ens den Titan eller Viking som min far körde hade detta axelavstånd då flaket var ca 5 m. Däremot kanske Den L495 Titan Turbo som var den sista han körde var längre i axelavståndet då den hade ett långt flak utan tipp som sedan blev flisbil.
4,60 kanske man behöver om man som i sydsverige kör med 2 travar.
Lars-Gunnar

Re: Scania 76 -67

Postat:
07 jun 2011, 19:10
av Thomas Almen
4,60 var nog inte så ovanligt. Kan tänka mig att det suttit ett tippflak på den, så det kördes timmer vintertid, och grus på sommarn. Då blev den inte för lång som grusbil, å inte för kort som timmerbil. Dom flesta torpedbygda kombibilar som gick i Jämtland hade 4,60´s hjulbas.
Re: Scania 76 -67

Postat:
12 jul 2011, 20:00
av Lasse Hsand
billsta skrev:Jag tänkte på ägarplåten i handskfacket om den finns kvar

Har kollat detta och den kommer från Strömsund.
Re: Scania 76 -67

Postat:
12 jul 2011, 21:46
av Thomas Almen
Intressant Lasse... Nåt namn?. Näsström eller Strömgren kanske?