Gengasaggregat

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Gengasaggregat

Inläggav oha280 » 13 jan 2011, 23:33

Upptäckte att jag har alldeles för många gengasaggregat. Någon som är intresserad av att köra på gengas? Jag har kört en hel del med mina lastbilar med vedgasaggregat och har nu en Volvo Lv 112 under uppbyggnad, den kommer att få ett Imbert eller Hesselman -aggregat. Men som sagt jag har minst ett tiotal aggregat som jag intye kommer att behöva själv.
gengasagg på scania.jpg
gengasagg på scania.jpg (110.68 KiB) Visad 29478 gånger
oha280
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:42
Ort: Boden

Re: Gengasaggregat

Inläggav Stellan » 14 jan 2011, 00:19

Högst intressanta "maskiner", men lite knöliga att arbeta med bara :P Var rädd om dem, och är det ingen som hör av sig med en gång så spara på dem...de är av en utrotninghotat art :wink:

Är det bara "pannorna" du har, eller är några av dem kompletta? Du får väldigt gärna berätta mer om både dem och dina fordon, det är alldeles för ont om fordon som går på alternativa bränslen.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Gengasaggregat

Inläggav oha280 » 14 jan 2011, 01:12

Det finns kompletta också, både Bolinders, Hesselman och Imbert. Har inte brytt mig om att ta reda på några kolgasaggregat alls, enklare och billigare att köra på ved.
oha280
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:42
Ort: Boden

Re: Gengasaggregat

Inläggav Anders Ason » 14 jan 2011, 09:29

Ojdå, här här finns visst hela landets beredskapslager och dessutom på en trevlig lastbil. :)

Har du gengas på Scania-Vabisen från 1931? (vore kul med en bild)


Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Gengasaggregat

Inläggav Stellan » 14 jan 2011, 17:03

Vad är det egentligen som skiljer i konstruktionen mellan ved- och koleldade aggregat? Veden måste väl "kolas" i aggretaget innan det kan förgasas, eller kan man få gas direkt av veden?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Gengasaggregat

Inläggav oha280 » 14 jan 2011, 18:19

I kolgasaggregat "pyr" kol på en "bädd" och där bildas gasen. I ett sådant aggreat tas gasen ut direkt från denna bädd och via filtren in i motorn. Filtren består av grovfilter och finfilter som i detta fall är tygpåsar som måste dammas av då o då från koldamm och partiklar.
I och med att veden brinner med syrebrist bildas brännbara gaser direkt. Dessa leds via glödande kolbädd in i aggregat och reduceras därmed yyterligare. Sedan leds gasen från aggregatets övredel (dubbelmantel) via grovfilter och finfilter in i motorn. Grovfilter kan vara av cyklon-typ där gasen leds runt i en burks yttre vägg och då slunas tyngre partiklar mot väggen och rasar ner och gasen fortsätter vidare med hjälp av motorns sug. Finfilter kan bestå av dels ett vattenbad där gasen tvättas och dels av filtermassa som gasen måste passera. Massan kan vara träull, kork, svarvspån eller annat.
Det är smutsigare att hålla på med filterrengöring i kol fallet, kolet kostar mer men i gengäld är eggregatet mindre och volymen kol är mindre än ved med motsvarande energiinnehåll.
oha280
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:42
Ort: Boden

Re: Gengasaggregat

Inläggav Stellan » 14 jan 2011, 18:23

Det var nästan som jag tänkte då. Var det någon skillnad på lastbilar och personbilar om de använde ved eller trä?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Gengasaggregat

Inläggav oha280 » 14 jan 2011, 19:36

Personbilar kördes mer på kol just av utrymmesskäl, mindre och lättare aggregat och mindre utrymme för bränslesäckar när man använder kol. Bussar och lastbilar var det både och men kanske lite mer med vedaggregat ändå. Det fanns några ledande märken och patent. På vedsidan var det tyska Imbert som hade patent på bästfungerande system och på det tillverkades bl.a. Hesselmans och Bolinders aggregat också. På kolsidan var det svenska Svedlunds system som var ledande och användes av flera andra tillverkare. Andra kända märken var Lion, Volvo, Källe m.fl. Det fanns faktiskt gaska många olika tillverkare bara i Sverige, ca 500 st har jag läst i litteraturen.
Det är intressant att följa den här epoken. Jag har en hel del litteratur i form av broschyrer, ritningar, böcker, tidningar och reservdelskataloger. Dagens Nyheter hade en stor artikel då kungens bil utrustades med aggregat. Och det blev en hel industri av reservdelar som behövdes i form av motordelar och tillbehör.
oha280
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:42
Ort: Boden

Re: Gengasaggregat

Inläggav Skandinaven » 14 jan 2011, 21:14

Jag tror alla lande havde sina ägna fabrikanter av dessa gangasanläg.
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gengasaggregat

Inläggav Skandinaven » 17 jan 2011, 00:07

gengasanlæg.jpg
gengasanlæg.jpg (52.75 KiB) Visad 29346 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gengasaggregat

Inläggav Bysmeden » 21 jan 2011, 21:14

Jag har själv några minnesfragment från ca 46-47 när min far hade gengasaggregat på en Fordson med järnhjul. Det aggregatet hade han byggt själv efter någon förebild. Tillverkare för bilar måste vara registrerade och deras konstruktioner godkända, och aggregaten försedda med en skylt med uppgifter om tillverkare m.m. Traktorer som mest höll till på åkrarna kunde ha vilka hembyggen som helst. Min far och hans kompis svetsade ihop åtskilliga aggregat för traktorer och gamla bilmotorer som man använde som kraftkälla vid tröskningen. Det stora problemet var att få tag på material, allting gick till storindustrin för att tillverka varor att betala krigsskadeståndet till Sovjetunionen, småpysslare fick nöja sig med vad man hittade på skrotaffärer och bakom folks fähus. Detta betydde ju förstås mera arbete per producerad enhet, men vad var alternativet?
Här i Finland var nog majoriteten vedaggregat på landsbygden i alla fall. Min far körde ganska mycket åt traktens lantbrukare, plöjning och harvning, och då måste beställaren hålla bränslet, förbrukningen var ca.en nomalstor papperssäck med björkved per timme. Vid arbetstoppar kördes ofta 12-14 timmar per dag, så det blev stora mängder per vecka. Jag såg för något år sedan på en träff ett modärnt aggregat byggt av en ingenjör, helt i syrafast material, polerat och blänkande som ett laboratorium. Han använde torvpellets som bränsle, kom aldrig att fråga honom om förbrukningen, aggregatet hade han på en släpkärra efter en stor amerikansk herrgårdsvagn så han kunde enkelt koppla från och använda bilen normalt. Detta var ett personligt experiment, av pur intresse, men man fick köpa ritningar och tillverkningsråd av honom om man var intresserad
Bysmeden
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 nov 2008, 21:04

Re: Gengasaggregat

Inläggav energiaktion » 23 jan 2011, 00:33

Jag är ny som medlem och har nästlat mig in enbart av intresse kring gengas. Jag skriver en blogg om förnyelsebar energi och jag tror att gengas kan vara ett intressant alternativ för den som ändå eldar med flis eller pellets. Tänk att först driva en motor med gengas och få elström förutom kylvatten som kan gå in i pannan. Jag skulle gärna vilja köpa något av dina aggregat som stomme i en prototyp. Eftersom jag har fritidshus i Fryksdalen skulle det vara extra intressant med ett Svedlund-aggregat. Axel Svedlund kom ju från Sunne och jag har varit i kontakt med hans släktingar för att höra om de har nåt aggregat stående utan resultat. Jag har just läst Peter Havertons utmärkta bok Gengas-Dokument från en bister tid. Fanns på biblioteket och gav en väldigt gedigen bild av funktion och utbud under kriget.
energiaktion
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 jan 2011, 00:03

Re: Gengasaggregat

Inläggav Stellan » 23 jan 2011, 17:44

Kul att intresset för gengas fortfarande lever, och jag för min egen personliga del läser gärna mer om det. Nuförtiden har väl inte myndigheterna så stort intresse av det, men så sent som mitten av -70 talet gjorde ÖEF en studie om gengas på "moderna" lastbilar. Både Scania och Volvo var med på detta, och Scanias bil finns fortfarande i livet hos Scania-Bilar i Göteborg...eller fanns där i alla fall för något år sedan.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Gengasaggregat

Inläggav veterantraktorer » 30 jan 2011, 21:23

Jag har en traktor GBMV-1 (BM20) som jag söker ett Hesselman gengasaggregat till. Det satt ju som original på dom. Söker även ett till enT43:a. Har du något som passar, så ring mig tel 070-6441863 Leif. Se gärna vår hemsida www.erixon.dinstudio.se
veterantraktorer
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 jan 2011, 20:36

Re: Gengasaggregat

Inläggav Kalle54 » 18 mar 2011, 16:24

Hej.
Jag letar efter gengasaggregat och hittade detta inlägg. Är det så att du har överskott av dito så önskar jag veta lite om var du håller till och prisläge.
Min telefon är 0526/41024. Klas
Kalle54
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 mar 2011, 14:53

Nästa

Återgå till Objekt finns . . .

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster