av Bysmeden » 21 jan 2011, 21:14
Jag har själv några minnesfragment från ca 46-47 när min far hade gengasaggregat på en Fordson med järnhjul. Det aggregatet hade han byggt själv efter någon förebild. Tillverkare för bilar måste vara registrerade och deras konstruktioner godkända, och aggregaten försedda med en skylt med uppgifter om tillverkare m.m. Traktorer som mest höll till på åkrarna kunde ha vilka hembyggen som helst. Min far och hans kompis svetsade ihop åtskilliga aggregat för traktorer och gamla bilmotorer som man använde som kraftkälla vid tröskningen. Det stora problemet var att få tag på material, allting gick till storindustrin för att tillverka varor att betala krigsskadeståndet till Sovjetunionen, småpysslare fick nöja sig med vad man hittade på skrotaffärer och bakom folks fähus. Detta betydde ju förstås mera arbete per producerad enhet, men vad var alternativet?
Här i Finland var nog majoriteten vedaggregat på landsbygden i alla fall. Min far körde ganska mycket åt traktens lantbrukare, plöjning och harvning, och då måste beställaren hålla bränslet, förbrukningen var ca.en nomalstor papperssäck med björkved per timme. Vid arbetstoppar kördes ofta 12-14 timmar per dag, så det blev stora mängder per vecka. Jag såg för något år sedan på en träff ett modärnt aggregat byggt av en ingenjör, helt i syrafast material, polerat och blänkande som ett laboratorium. Han använde torvpellets som bränsle, kom aldrig att fråga honom om förbrukningen, aggregatet hade han på en släpkärra efter en stor amerikansk herrgårdsvagn så han kunde enkelt koppla från och använda bilen normalt. Detta var ett personligt experiment, av pur intresse, men man fick köpa ritningar och tillverkningsråd av honom om man var intresserad