Sida 2 av 3

Re: Scanior mm.

InläggPostat: 14 jan 2011, 03:09
av Thomas Almen
Det gödslades väl ganska friskt med Henschlar över Sverige en period. Som jag nämnt så gick väl 4-6 st. bara i Jämtland, varav en var med i Klassiska Lastbilar för ett tag sen.Dock var inte kvalitèn den bästa, framförallt på kraftöverföringen. Och närmsta märkesverkstad låg i Uppsala, Nyströms Motor. Så som jag minns det, blev ingen använd just längre än 5 år.

Re: Scanior mm.

InläggPostat: 14 jan 2011, 09:27
av Anders Ason
"På den tiden" jobbade jag mycket runtom i Uppland och upplevde att det där var gott om sådana bilar och i huvudsak som timmerbilar. Kommer också i håg att många till sist blev ståendes bakom lador och skjul.

Re: Scanior mm.

InläggPostat: 14 jan 2011, 19:21
av herrstina-
Henschelfabriken fanns i Kassel där man byggde lite olika maskiner, lokomotiv, flygplan och lastbilar. Dom importerades till Sverige under en kort period i slutet av 60-talet, importören var Hedströms motor i Uppsala.
Motorn i lastbilarna var deras egen konstruktion, raka 6.or med torra foder, tre toppar och dubbla insugsventiler. Effekten på de första som kom med turbo var på 240 hästar vilket jag tror ökades till 260 eller 270 i de senare.
Under 60 och 70-talen använde Neoplan Henschelmotorer i sina bussar, då utan turbo och 210-240 hästar.
Växellådorna kom från ZF, jag tror att även alla drivaxlar och frihjulsnav kom därifrån.

Elsystemet på de stora bilarna var a la amerika, dvs, start och generator var 24V, belysning och övrig utrustning var 12V.

Under resans gång gick Henschel ihop med Hanomag som redan tidigare sålde mindre bilar i Sverige.
1969 köptes firman upp av Mercedes som något år fortsatte att bygga allhjulsdrivna fordon med Henschelkomponenter, bla hytten.

Henschelfabriken är idag en del av Mercedes axelfabrik i Kassel.

För några år sedan letade jag förgäves efter någon som behövde motordelar och växellådor till Neoplan/Henschel, resultatet blev att två kompletta drivlinor plus högvis med kolv och foder kördes till skroten.
Nu var det plötsligt lite synd, annars vore Henscheln ett kul projekt.

Det är lite skumt med årtalen, när Mercedes köpte företaget 1969 borde dom ju lagt ner motorproduktionen, trots det hade vi flera Neoplanbussar från tidigt 70-tal med Henschelmotorer.

Precis som många andra importmärken som försökt slå sig in på marknaden i Sverige tror jag att Henschel fick lite oförtjänt dåligt rykte, min upfattning är inte att de bilarna höll sämre kvalité än sina konkurrenter.
Problemet var snarare att det saknades eftermarknadsresurser plus att man kanske sålde bilar till ägare som inte var extremt noga med vapenvården.

Stina.

Re: Scanior mm.

InläggPostat: 14 jan 2011, 19:29
av herrstina-
oha280 skrev:Har ingen tillgänglig just nu, måste söka. Bilen är av 1968-års modell om jag inte minns alldeles fel. Den har styrbar pusheraxel med drivning.


Det är unikt med både styrning och drivning på pushern. Man kan inte fresta lyckan och begära ett foto på arrangemanget?

Stina.

Re: Scanior mm.

InläggPostat: 14 jan 2011, 19:41
av oha280
Jo det är en udda lösning. Man kan dessutom via en vippströmbrytare koppla in andra och tredje axeln var för sig, vilken man vill skall driva för tillfället. Tyvärr har jag ingen bättre bild på den än vad syns på första sidan i mitt första inlägg.

Re: Scanior mm.

InläggPostat: 14 jan 2011, 19:47
av Thomas Almen
Tack Stina, Hedströms hette dom ju. Var själv med när en mek kom uppkörande till Östersund föe ett lagerbyte på ett framhjul. Jobbet blev gjort på en av OK`s spolplattor...Meken tyckte han hade lite lång framkörning, Uppsala- Östersund 50 mil.

Re: Scanior mm.

InläggPostat: 14 jan 2011, 20:30
av herrstina-
oha280 skrev:Jo det är en udda lösning. Man kan dessutom via en vippströmbrytare koppla in andra och tredje axeln var för sig, vilken man vill skall driva för tillfället. Tyvärr har jag ingen bättre bild på den än vad syns på första sidan i mitt första inlägg.


Det blir värre och värre! Kan man verkligen koppla i och ur driften? Framkomligheten lär ju inte bli den bästa med drift enbart på pushern. Är det inte diffspärrarna som sköts med strömbrytare?
Jag väntar gärna på bilder, ta med kameran nästa gång du ska träffa bilen, alt. 2, var finns bilen så man kan titta på den?

Ang. Jämtland så fanns det en Bilspeditionåkare i Brunflo, jag tror han hette Gillis Östman. Han hade en Henschel som under en snöstorm körde av vägen i sydsverige någonstans, vraket hamnade på skroten i Holmsjö. Där köpte min far motor och låda som jag sedan stoppade i en av "gubbens" bussar.

Det blev aldrig riktigt bra, i lastbilen hade motorn turbo och lådan var dels liggande, dels osynkad. I bussen fanns inte plats för turbon och lådan skulle vara stående och synkad. Dessutom hade lastbilen dubbla lameller och bussen enkla. Efter en hel del trixande funkade det men riktigt bra blev det aldrig.

Stina.

Re: Scanior mm.

InläggPostat: 14 jan 2011, 20:36
av Lasse Hsand
Dom små Hanomag Henchel som näms tidigare. Sådana har min granne stående 5-6st flak skåp dubbelhytt . Om någon skulle vara intresserad så är säkert något till salu. Visst var det någon modell som hette F45 har för mig att min morbror hade en sådan. Hälsn Lars Måste göra ett tillägg visst är det en Hägglunds kaross på bussen tycker den är lik min lekstuga från tidigt 70tal :D :D :D
Henchel.jpg
Henchel.jpg (114.65 KiB) Visad 15818 gånger
Den här modellen är det som står hos grannen. Ursäkta stölden Stellan :?

Re: Scanior mm.

InläggPostat: 14 jan 2011, 20:41
av herrstina-
Lasse Hsand skrev:Dom små Hanomag Henchel som näms tidigare. Sådana har min granne stående 5-6st flak skåp dubbelhytt . Om någon skulle vara intresserad så är säkert något till salu. Visst var det någon modell som hette F45 har för mig att min morbror hade en sådan. Hälsn Lars


Det fanns en F45, en liten disistributionsbil med cirkus 6-7 ton totalvikt och fyrcylindrig motor, samma bil med sexa hette F66.

Stina.

Re: Scanior mm.

InläggPostat: 14 jan 2011, 21:35
av Lasse Hsand
Kan nog stämma minns att han och en kompis drog ivär söderut med ett flyttlass och ett tält. Men när lasset var lossat fick tältet vara kvar på flaket det var mycket torrare. Lars

Re: Scanior mm.

InläggPostat: 14 jan 2011, 21:56
av gunnilse
Objekt finns var de ja gött detta gillar jag :lol:

Re: Scanior mm.

InläggPostat: 14 jan 2011, 21:59
av Stellan
Här är en F45 som var med i den tyska karavanen i Göteborg 2007, med ett redigt lass...trodde jag :P

Bild

Bild

Han hade en combi-camp (tror jag att de heter), en hopfällbar husvagn som han hade gömt bakom en kuliss av bräder :D
Bild

/Stellan

Re: Scanior mm.

InläggPostat: 14 jan 2011, 22:20
av herrstina-
gunnilse skrev:Objekt finns var de ja gött detta gillar jag :lol:


Så är det, snart får någon en gliring för att ämnet lämnats. Strax därefter undrar någon annan varför inga inlägg göres.

Stina.

Re: Scanior mm.

InläggPostat: 14 jan 2011, 22:50
av Thomas Almen
Hedrande att du kallar Gillis för Speditionsåkare, Stina. Han körde för Lugnvik Transport, å tror det var i Tidan han äntligen blev av med Henscheln. Tror det gick åtminstone 2 Henschlar på Lugnvik, den andre blev timmerbil och avled på skolgården i Hegra, öster om Stjördal i Norge.

Re: Scanior mm.

InläggPostat: 15 jan 2011, 10:51
av herrstina-
Jag var med när motorn hämtades i Holmsjö, Jag har i alla år trott att det stod Bilspedition på dörrarna. Kan bilen ha varit grön så det är därför jag associerade den med speditionen? Det här hände ju för snart 40 år sedan så bilderna börjar bli lite suddiga.

Stina.