Aution Forse Bruk vid Sollefteå

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Aution Forse Bruk vid Sollefteå

Inläggav Stellan » 29 sep 2010, 19:51

När jag kollade runt lite på den här sidan så hittade jag en boggiekärra med tipp från 1964. När kom dessa fordon i bruk egentligen, -64 måste väl vara ganska tidigt?

http://www.abersten.com/forsaljning/default.asp?id=369 Kolla på länken "fordon".

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Aution Forse Bruk vid Sollefteå

Inläggav Lasse Hsand » 29 sep 2010, 20:21

Jag tänkte lösa TG40 eller bandvagnen. Fast bandvagnen blir nog bäst för att för några år sedan på en militär auktion lösta jag reservdelsatser till BV202. För att komma över alla B18 komponenter. Så har en hel del prylar till bandvagnen. Måste nog lösa den :roll: . Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Aution Forse Bruk vid Sollefteå

Inläggav Thomas Almen » 30 sep 2010, 22:34

Jag var och tittade på en annan boggiekärra i Österforse, hos en åkare som minnet lagt sekretesskod på namnet till. En 60-års(vill jag minnas) i betydligt bättre skick. Tot.vikt 14 ton. Den som visas här kan ha haft ett annat liv till att börja med, ev, att man tagit bakänden på en timmervagn. Byggnationen ser väldigt hög ut, men verkar för övrigt vara Ilsbo rakt igenom.På 70-talet köpte 3 åkare i Östersund varsin beg. boggiekärra från Stockholm, säkert byggda på 60-talet. Dom såg betydligt proffsigare ut gjorda än den där. Problemet var att det inte fanns dragbalkar som var godkända för 16 ton, så det gick nåt är innan dom kunde utnyttjas fullt ut. En skulle jag f.ö tro finns kvar.
Thomas Almen
 


Återgå till Objekt finns . . .

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster