av magirus » 02 jun 2010, 21:54
Bilen är förmodligen den sista överlevande av de 50 bilar som köptes in i Mars 1951 och som skulle levereras före 1 juni samma år.
Inköpet gjordes inte, enligt Krigsarkivets handlingar, för Trängregementena exklusivt utan för att cirkuleras runt för att utbilda "repgubbar" på diesellastbilar. Volvo och Scania hade innan fått förfrågan men kunde inte leverera på dessa villkor.
I samma veva beställdes också 50 stycken Mercedes-Benz L3000.
Just denna var i sina sista år stationerad på T3 i Sollefteå och såldes ut via anbud 1962. Innan dess hade den varit runt på bl.a. några Lv-regementen m.fl.
Jag har tyvärr inga bra bilder på "hela bilar" mest på min bil i bitar. Om du tittar på länken jag har bifogat så finner du en måttskiss för modellbygge.
Registrera dej på det "forumet" så ska du kunna få ut den "ritningen" i bättre upplösning.
Lycka till
MVH
Lars
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld