md67 (d67)

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

md67 (d67)

Inläggav jannec » 01 jul 2009, 23:59

Hej,
Jag har en md67 som suttit i en stor träbåt, motorn vart konserverad med olja 2001och har inte startats sedan dess.Det sitter finns ingen startmotor till den och jag är osäker på om det finns nån vatten pump. Jag kan inte garantera funktion men den gick felfritt 2001 när den vart undan ställd.Nu undrar jag om det är nån som är intresserad av den och i så fall skulle vilja lägga ett bud på den.Jag skulle även vara tacksam för tipps om vad ett skäligt pris skulle vara på den.Jag är själv inte så insatt i denna typ av motorer.
Mvh Jan
jannec

Re: md67 (d67)

Inläggav MATS E » 27 jan 2010, 13:40

Hej

Jag skulle behöva en D67 till en av mina grävmaskiner. Lite osäker på det där med båtmotorer då jag hört att de har andra kammar för lägre varvtal. Men först; har du den kvar?

MATS
MATS E

Inläggav Kjell T » 28 jan 2010, 14:25

Nu vet jag inte så mycket om D67 motorer, men har svårt att tro att kammen skulle skilja. En utrusningsdetalj som jag däremot skulle ta en extra noggran koll på är insprutningspumpen.
Jag har en gång byggt om en lastbilspump till grävmaskinsutförande. Det var inget litet jobb trots att pumparna var av samma typ skiljde det mellan regulatorerna. För att regulatorn från grävmaskinspumpen skulle passa lastbilspumpen måste också reglerstången bytas
Kjell T

Inläggav MATS E » 28 jan 2010, 17:48

Jo att pumpen oxå skiljer vet jag. Det är tex högre varv på en lastbilsmotor. Sedan var det något om att kraften skulle finnas kvar när man satt ner skopan och skall börja spela in. Även oljetråg och pick-up skiljer för att kunna stå snett en längre tid. Detta har jag koll på och yttre utrustning kan jag flytta över,visst med lite jobb dock. Det här med kammen har jag bara hört nämnas en gång. Det kanske inte är någon skillnad? Skulle det vara så brukar man få det bekräftat och inte få läsa tveksamheter. Jag håller dock med att det låter tveksamt med olika kammar.

MATS
MATS E

Inläggav Anders Ason » 28 jan 2010, 17:54

Det finns väl ett typ- o serienummer på motorn och då skulle väl tillverkaren kunna ge ett svar direkt på hur den är byggd.

Eller köpte man en standard lastbilsmotor och lät någon annan bygga om den?

En bekant satte in en D8 motor i sin lite större fiskebåt och bytte enbart sådant som satt utanpå som avgaslinpa e t c.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Objekt finns . . .