Volvo F407 -76

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo F407 -76

Inläggav Amagutt » 30 aug 2021, 15:02

Hej, Någon som är intresserad av en liten Volvo lastbil? Minsta volvo´n F407. Den har Perkinsmotorn = billiga delar. Den startar ganska lätt och går ok men skulle nog behöva nya kolvringar. Renoveringsasts är billigt och går att få tag på till väldigt humana priser, då detta är samma motor som sitter i många Ferguson traktorer. Perkins 4.236 heter motorn i traktor sammanhang. Bromsar är troligen fixade på den för några år sedan. Hade bort en trumma bak förra året (låg an efter att stått över vintern) o allt såg då nytt o fint ut och behövde bara lite motion av ena kolven, som kärvat lite. Den har inte rullat mer än max 20 mil sen dess, så det kan säkert kärva på nått hjul igen men inget farligt i så fall. Nya hjulcylindrar o backar var monterat vad jag kunde se. Troligen är detta fixat runt om då bromsar har varit bra på den under vår ägo. Jag har monterat nya däck fram då dessa hade väl mycket med torksprickor. Ramen är i bra skick. Såg också det satt bromsrör av koppar på den och bromsslangar verkar även vara i bra skick. Fast flak som är ok i det stora hela men främre högra hörnet har lite dåligt virke lokalt. Enkelt att fixa för den som känner för det. På flaket ligger det en aluminiumdurkplåt som inte täcker hela vägen. Sista 2dm är skarvad där har nog vatten trängt in. Annars är flaket ok. Alla lysen o sånt fungerar (förutom att ena baklyset hänger löst just nu). För att vara en äldre lastbil ser den bra ut invändigt i hytten men skulle behöva lite svetsning under stolarna, dock inget som stört att köra med den men besiktningen skulle nog tycka att det behövs...Då har jag även svarat på den frågan...NEJ den är obesiktad o avställd men körbar. Dörrar ok. Plastramen runt högra lyset är trasigt. Bilen vinner väl inget skönhetspris men är inte heller något vrak utan den är fullt fixbar. Har i skrivandets stund inga bilder på den men det går att ordna om någon är intresserad? När den köptes var växellådan helkass. Den böt jag ganska snart vi köpte bilen. Passade då även på att kolla igenom lådan vi fick tag på. Då monterades även nya sync. ringar på växel 2,3,4 och 5. I övrigt var den i bra skick. Den fungerar bra sen dess och har inga missljud. Bilen finns i södra dalarna, Grängesberg närmare bestämt. Bör väl hämtas på flaklatare av nått slag av lagliga skäl men kortare streckor så kan den mindre nogräknade rulla den för egen maskin. Jag hämtade tex. hö med den förra året o körde då 3 vändor a 5 mil utan problem. Den är vit, om någon nu funderar på det? Priset är som så mycket annat förhandlingsbart.
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Återgå till Objekt finns . . .

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster