Är du sugen på gammal lastbil? (Uppdaterad 2014-11-18)

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Är du sugen på gammal lastbil? (Uppdaterad 2014-11-18)

Inläggav Volvo - 6 hjulbult » 24 nov 2008, 02:49

I söndags kväll undersökte jag lite närmare insidan av hytten till Volvo L224ZX bilen. Det är nog 15 år sedan jag gjorde det. Jag stack in en ficklampa och mitt huvud genom den nervevade sidorutan på dörren och tittade mig omkring. Hyttens framsida mot torpeden är av trä som är fernissat. Träpanelen är närmast i perfekt skick, dock har fernissan släppt något på vänster sida under framrutan. Förmodligen har rutan läckt in vatten där när bilen var i drift. Hyttens övriga insida är ljust brunaktig. Sätena är i mörkare brun färg. Över passagerasätet sitter ett fack av trä att lägga papper och handlingar i. Klädsel och säten är i nyskick. Jag överdriver inte! Det ser ut som bilen alltid har stått i garage och ägaren har varit rädd om den. Vad jag kan se i papperen har den bara haft en ägare förutom mig förstås. På hyttens typskylt står det så här:

SKAFTEKULLA-KAROSS
A.-B. Skaftekulla Vagnfabrik
Alvik Västervik

Hittils har ingen intressent hört av sig, men jag anser bilen vara ett mycket bra objekt så jag tror det dyker upp någon spekulant vad det lider. Har funderat mycket över ett lämpligt pris för den och kommit fram till att 25' skulle jag nog vilja ha i alla fall. Flaket har förvisso stått ute men underdelen har stått skyddad så jag tror att det klarar sig med nytt virke i själva flakbotten för att det ska se bra ut igen. Jag tror det är hyvlad och spåntad 2" granvirke i flaket.

Motorn är en Volvo ED sidventilsexa på 90 hästar. Växellådan har fyra växlar + back och är osynkroniserade. På växellådan är ett kraftuttag monterat som driver vinschen till lastkranen. Bakaxeln är en två-växlad "Eaton" (Norrlandsväxel).

Det enda direkta felet på bilen som jag kunde hitta när jag demonterade den var att ett fjäderblad brustit i paketet på höger sida fram. Dock är det inte huvudbladet utan ett blad ungefär mitt i paketet. Borde kunna gå att svetsa ihop igen.



Hej!

Jag bor i Kalmar och är 52 år. För sådär 10-15 år sedan var mitt intresse för gamla lastbilar som "hetast". Jag är fortfarande intresserad men känner att jag måste begränsa mig om jag någon gång ska få ordning på det hela. Då blev det ett antal inköp. Mest kom det att handla om Volvo med just 6 bultar i hjulen. Först en Volvo Brage 373X5 från år 1955. En militärbil i mycket gott skick. Den ämnar jag behålla tills vidare.

Sedan inköptes en Volvo Starke från år 1958 tror jag, ZF växellåda var det i alla fall. Bilen skrotade jag. Kvar av den finns: Blidsbergstipp som är komplett, framaxel, motor, växellåda, hjul, vä dörr + andra smådetaljer.

Ett par F83:or blev det också. En F83 från 1970 och en F83S från 1975. Bägge skrotades. Kvar finns motorer, växellådor, axlar, bromsdelar och hjul. Bl.a. fem fina hjul till F83S med dimensionen 7.50-17.

Någon gång under den tiden köpte jag en Volvo L224ZX från 1954. Det är en "virkeshandlarbil" med "Record" lastkran av vajertyp. Den var komplett och hade stått i garage i många år. Enligt skattekvittona, de där gamla runda och som låg i hytten, hade den senast varit i drift 1960.

Jag hade ingen plats för den inomhus just då så jag plockade helt enkelt sönder den och tog in den i min verkstad i delar förutom ramen, bakaxeln och flaket. Flaket är av trä. Det har stått upprest utomhus sedan dess. Det är fortfarande helt, men skicket är sämre än när jag lyfte av det. Lastkranen står också ute. Dock lite skyddad.

Motorhuv, hytt, inredning och dörrar är i mycket bra skick. Lackeringen har en blekt patina. Inga bucklor och ingen rost. Hytten är ljusblå men motorhuv och skärmar är svarta. Skärmarna har lite småbucklor men inte värre än att de går att knacka ut. Vill minnas att hytten är tillverkad i Åtvidaberg. Det finns en skylt i hytten så långt är jag säker i alla fall.

Tillbehör som fanns i hytten var ett pilsnerställ i trä. Flaskorna i stället var dock tomma men de finns kvar!

Papper som finns till bilen är: Besikningsinstrument, skattekvitton från 1954 - 1960, besiktningsprotokoll för fordonets uttagande i krigstjänst och en körjournal. Enligt den har bilen t.ex. rullat ca 1500 mil 1955.

Jag tog aldrig några bilder på bilen dumt nog, men när jag besökte Motorns Dag i Målilla 2007 så fick jag se en likadan bil där. T.o.m precis likadan. Även till skicket! Det enda som skiljde var färgen på hytten. Då passade jag på att ta några bilder på den. Dessa bilder visas nedan.

Är det någon som är villig att överta detta projekt så är ni välkomna att höra av Er. Finns intresse av de delar som jag räknat upp här ovan så går det också bra. En mindre brädgårdstruck byggd på Volvo Starke finns också. Den heter "RudaTrucken" och är inomhusförvarad.

Jag har rätt mycket däck. Med och utan fälg. De flesta i bra skick. Dimensioner: 6.00-20, 6.50-20, 7.00-20, 7.50-20, 8,25-20, 9.00-20 och några större men minns ej exakt dimension på dem.

Vad gäller priser är jag inte omöjlig, men det måste vara rimligt både för dig och mig. Vi kommer säkert överens! :)

Mvh
Erland

P.S.
Typiskt mig har varit: Plocka sönder, sedan rengöra och därefter förpacka i lådor. Blir lådorna och projekten något färre kan jag kanske se en möjlighet att göra något fint av det som finns kvar. D.S.



Volvo_LV224ZX_1954_01.jpg
Volvo_LV224ZX_1954_01.jpg (55.72 KiB) Visad 18840 gånger
Volvo_LV224ZX_1954_02.jpg
Volvo_LV224ZX_1954_02.jpg (70 KiB) Visad 18838 gånger
Volvo_LV224ZX_1954_03.jpg
Volvo_LV224ZX_1954_03.jpg (58.3 KiB) Visad 18836 gånger
Senast redigerad av Volvo - 6 hjulbult 19 nov 2014, 00:52, redigerad totalt 3 gånger.
Volvo - 6 hjulbult
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 nov 2008, 23:39

Re: Är du sugen på gammal lastbil?

Inläggav flak » 24 nov 2008, 15:14

Mail gärna till Mig, så hjälpen jag till med bilderna på denna spännande lastbil

Spännande projekt

David

Bergkvara

Maila till

flak@telia.com
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Är du sugen på gammal lastbil? (Uppdaterad 2008-11-24)

Inläggav volvoF83_38 » 26 nov 2008, 21:41

:D Hej
jag har själv en F83 från 72, du har möjligtvis inte kvar någon "Hydrovac" bromscylinder med vacumklocka?
behöver delar. äe på jakt efter 2 kompletta om du har men allt av intresse.
Mvh Anders Mellquist
Den som söker skola finna..
Användarvisningsbild
volvoF83_38
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 aug 2008, 19:09
Ort: Lindome

Re: Är du sugen på gammal lastbil? (Uppdaterad 2008-11-24)

Inläggav Volvo - 6 hjulbult » 26 nov 2008, 22:35

Hej Anders!

Kul att nå'n svarar. :D Har just undrat hur det skulle gå med responsen.... :? Jag är ny på forumet och ny på sådana här forum överhuvudtaget men försöker lära mig hur det funkar. Jag är för IT-kommunikation men tillhör den generation som inte fick det med modersmjölken.

"Hydrovac" vacuumservo till bromsarna för Volvo F83. Jag kan inte svara direkt om jag sparade dem men det borde jag gjort. Har säkert betraktat dem som reservdel till Volvo L224ZX bilen. Jag skall kolla saken det lovar jag. Risken är att just de ligger på ett ställe där det är lite väl "inpackat" så det blir svårt att ta sig dit. Det kanske tar ett några dagar men jag återkommer. Finns det någon mejladress att skriva till?

Hej så länge!
Senast redigerad av Volvo - 6 hjulbult 05 dec 2008, 23:54, redigerad totalt 1 gång.
Volvo - 6 hjulbult
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 nov 2008, 23:39

Re: Är du sugen på gammal lastbil? (Uppdaterad 2008-11-24)

Inläggav volvoF83_38 » 29 nov 2008, 12:27

Hej! :)
då var man online igen, blir inte så ofta.. :(
men det vore ju väldigt bra om du hade sparat detta, du kan nå mig på följande adresser:
mellquistarna@tele2.se eller till jobbet anders.mellquist@modul-system.com

Hälsningar
Anders Mellquist
Den som söker skola finna..
Användarvisningsbild
volvoF83_38
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 aug 2008, 19:09
Ort: Lindome

Re: Är du sugen på gammal lastbil? (Uppdaterad 2008-12-02)

Inläggav c8888w » 10 jan 2009, 11:36

Hej !
Jag läste att Erland i Kalmar hade ett lager av däck.
Om Erland eller någon som känner honom läser detta är jag på jakt efter ett däck med dimensionen 7.00-20.
Det gör inte så mycket om det är slitet.
Skicka förslag till mailto:g.weibull@telia.com
Ha det!!!
c8888w
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 jan 2009, 18:16

Re: Är du sugen på gammal lastbil? (Uppdaterad 2014-11-18)

Inläggav Volvo - 6 hjulbult » 19 nov 2014, 00:45

Hejsan svejsan alla här :D

Det var ett tag sen nu, sex hela år :shock: , tänk vad tiden går.... :roll:

Nu är Volvo L224 såld till en som hörde av sig förra gången så det har haft lite tid på sig och mogna fram.

Annars är det mesta kvar och jag har hunnit och kolla igenom en del vad som finns och kommer väl lägga ut här senare.
Hjul och däck är det fortfarande ganska gott om.

Fina hjul och däck 7.50-17, 6.00-20, 6.50-20, 7.00-20, 7.50-20 finns och välja mellan.

Fina 8.25-20 hjul finns men tillhör en veteranbrädgårdstruck Volvo Starke men i så fall betala OK så får dom gå iväg...

Några däck 9.00-20 samt kanske nåt 10.00-20 finns också

Slutligen finns ett par nyregummerade 12.00-20 på 8-bult Volvofälg men jag har för mig det var punktering på slangarna...

Det finns också en komplett Blidsbergtipp som suttit på en 1958 års Volvo Starke som jag skrotade då.

Även motorn till den bilen finns kvar och det var en bra Volvo D47 med ZF lådan som hade inbyggt kraftuttag.

+ mera som komplett avgassystem, smådelar etc.


volvoF83_38 skrev::D Hej
jag har själv en F83 från 72, du har möjligtvis inte kvar någon "Hydrovac" bromscylinder med vacumklocka?
behöver delar. äe på jakt efter 2 kompletta om du har men allt av intresse.
Mvh Anders Mellquist


Hej!
Jo, det fanns några Hydrovacer när jag kollade. En blå som var lika de som fanns till L224:an och jag tror den kommer från en F82:a med Perkins 4.326 motorn som jag skrotade då. Sen var där två lika till, kanske något större, och jag tror dom tillhörde F83:an som jag skrotade då. Har för mig den bilen var från 1974

Är du fortfarande intresserad så kan du PM:a :)


Slutligen en ganska nytagen "under huven bild" på min militärbrage, som har stått uppställd i en källare sen jag ställde av den 1989 :shock:


Bild
Volvo - 6 hjulbult
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 nov 2008, 23:39


Återgå till Objekt finns . . .

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron