I söndags kväll undersökte jag lite närmare insidan av hytten till Volvo L224ZX bilen. Det är nog 15 år sedan jag gjorde det. Jag stack in en ficklampa och mitt huvud genom den nervevade sidorutan på dörren och tittade mig omkring. Hyttens framsida mot torpeden är av trä som är fernissat. Träpanelen är närmast i perfekt skick, dock har fernissan släppt något på vänster sida under framrutan. Förmodligen har rutan läckt in vatten där när bilen var i drift. Hyttens övriga insida är ljust brunaktig. Sätena är i mörkare brun färg. Över passagerasätet sitter ett fack av trä att lägga papper och handlingar i. Klädsel och säten är i nyskick. Jag överdriver inte! Det ser ut som bilen alltid har stått i garage och ägaren har varit rädd om den. Vad jag kan se i papperen har den bara haft en ägare förutom mig förstås. På hyttens typskylt står det så här:
SKAFTEKULLA-KAROSS
A.-B. Skaftekulla Vagnfabrik
Alvik Västervik
Hittils har ingen intressent hört av sig, men jag anser bilen vara ett mycket bra objekt så jag tror det dyker upp någon spekulant vad det lider. Har funderat mycket över ett lämpligt pris för den och kommit fram till att 25' skulle jag nog vilja ha i alla fall. Flaket har förvisso stått ute men underdelen har stått skyddad så jag tror att det klarar sig med nytt virke i själva flakbotten för att det ska se bra ut igen. Jag tror det är hyvlad och spåntad 2" granvirke i flaket.
Motorn är en Volvo ED sidventilsexa på 90 hästar. Växellådan har fyra växlar + back och är osynkroniserade. På växellådan är ett kraftuttag monterat som driver vinschen till lastkranen. Bakaxeln är en två-växlad "Eaton" (Norrlandsväxel).
Det enda direkta felet på bilen som jag kunde hitta när jag demonterade den var att ett fjäderblad brustit i paketet på höger sida fram. Dock är det inte huvudbladet utan ett blad ungefär mitt i paketet. Borde kunna gå att svetsa ihop igen.
Hej!
Jag bor i Kalmar och är 52 år. För sådär 10-15 år sedan var mitt intresse för gamla lastbilar som "hetast". Jag är fortfarande intresserad men känner att jag måste begränsa mig om jag någon gång ska få ordning på det hela. Då blev det ett antal inköp. Mest kom det att handla om Volvo med just 6 bultar i hjulen. Först en Volvo Brage 373X5 från år 1955. En militärbil i mycket gott skick. Den ämnar jag behålla tills vidare.
Sedan inköptes en Volvo Starke från år 1958 tror jag, ZF växellåda var det i alla fall. Bilen skrotade jag. Kvar av den finns: Blidsbergstipp som är komplett, framaxel, motor, växellåda, hjul, vä dörr + andra smådetaljer.
Ett par F83:or blev det också. En F83 från 1970 och en F83S från 1975. Bägge skrotades. Kvar finns motorer, växellådor, axlar, bromsdelar och hjul. Bl.a. fem fina hjul till F83S med dimensionen 7.50-17.
Någon gång under den tiden köpte jag en Volvo L224ZX från 1954. Det är en "virkeshandlarbil" med "Record" lastkran av vajertyp. Den var komplett och hade stått i garage i många år. Enligt skattekvittona, de där gamla runda och som låg i hytten, hade den senast varit i drift 1960.
Jag hade ingen plats för den inomhus just då så jag plockade helt enkelt sönder den och tog in den i min verkstad i delar förutom ramen, bakaxeln och flaket. Flaket är av trä. Det har stått upprest utomhus sedan dess. Det är fortfarande helt, men skicket är sämre än när jag lyfte av det. Lastkranen står också ute. Dock lite skyddad.
Motorhuv, hytt, inredning och dörrar är i mycket bra skick. Lackeringen har en blekt patina. Inga bucklor och ingen rost. Hytten är ljusblå men motorhuv och skärmar är svarta. Skärmarna har lite småbucklor men inte värre än att de går att knacka ut. Vill minnas att hytten är tillverkad i Åtvidaberg. Det finns en skylt i hytten så långt är jag säker i alla fall.
Tillbehör som fanns i hytten var ett pilsnerställ i trä. Flaskorna i stället var dock tomma men de finns kvar!
Papper som finns till bilen är: Besikningsinstrument, skattekvitton från 1954 - 1960, besiktningsprotokoll för fordonets uttagande i krigstjänst och en körjournal. Enligt den har bilen t.ex. rullat ca 1500 mil 1955.
Jag tog aldrig några bilder på bilen dumt nog, men när jag besökte Motorns Dag i Målilla 2007 så fick jag se en likadan bil där. T.o.m precis likadan. Även till skicket! Det enda som skiljde var färgen på hytten. Då passade jag på att ta några bilder på den. Dessa bilder visas nedan.
Är det någon som är villig att överta detta projekt så är ni välkomna att höra av Er. Finns intresse av de delar som jag räknat upp här ovan så går det också bra. En mindre brädgårdstruck byggd på Volvo Starke finns också. Den heter "RudaTrucken" och är inomhusförvarad.
Jag har rätt mycket däck. Med och utan fälg. De flesta i bra skick. Dimensioner: 6.00-20, 6.50-20, 7.00-20, 7.50-20, 8,25-20, 9.00-20 och några större men minns ej exakt dimension på dem.
Vad gäller priser är jag inte omöjlig, men det måste vara rimligt både för dig och mig. Vi kommer säkert överens!
Mvh
Erland
P.S.
Typiskt mig har varit: Plocka sönder, sedan rengöra och därefter förpacka i lådor. Blir lådorna och projekten något färre kan jag kanske se en möjlighet att göra något fint av det som finns kvar. D.S.