Volvo Brage Starke L370 L375 1959 D47 Diesel

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo Brage Starke L370 L375 1959 D47 Diesel

Inläggav Granada » 19 apr 2021, 23:07

Objekt finnes! Betoning på objekt :)

Volvo Brage L370 1959, registrerad som A-traktor 1982, regnr LDD234.
Rullat i militären fram till 1982. Dieselmotor Volvo D47A.

Uppstartad och gått ca 1 timma samt testat dragläge på samliga växlar 18/4-2021.
Fordonet går att förflytta per egen maskin, men har bristfällig färdbroms.
Fungerande parkeringsbroms finns ( kardanaxelbroms )

ALLA bud beaktas, önskar sälja hela traktorn/lastbilen mot bortforsling i första hand.
Hellre till entusiasten med behov än till skrotfirman med högsta skrotpris.

Fordonet finns i Julita, Katrineholms Kommun, Södermanland.

/ Henke 073-0418900, smsa gärna och nämn ditt ärende om jag inte hinner svara.

Läs vidare vid intresse.


Startbatteri ingår ej, men lånat batteri finns på plats vid eventuell uppstart.
Nödvändiga verktyg och lyft-/draghjälp av äldre skogsmaskin finns likaså.

Enligt historik registrerades den med dieselmotor 1984, Volvo D47A. Blev det plötsligt en Starke L375 ? :)

Korta verisionen:
Ett körbart chassi.
Kärvande huvudbromscylinder, renoverades ca 2013.
Parkeringsbroms finns. Spärren i handtaget defekt, men spaken kärvar och håller sig i läge både ur- och ilagd.
Ingen fungerande tryckluft finns kvar på fordonet.
Fungerande motor Volvo D47A Diesel, renoverad vattenpump, spolat kylsystem, ny kylvätska. Demontering, rengöring oljefilterhållare motor, byte olja + filter 2012.
Växellåda S5-33
Framskärmar med god potential, inkl halvdana strålkastare.
Hytten har brunnit för många år sedan. Inte helt upprostad, men bulig och allt vad heter lås och fönsterhissar är defekt och rutor saknas.
Innan nya 2-års besiktningsreglerna för a-traktorer kände jag att den hade en spartansk, men seriös chans att rulla trafiksäkert...

Uppstartad 18/4-2021 för första gången på 2år. Handpumpen kändes lite skum vid pumpning, men motorn startade snällt efter ca 5 sekunder.
Stannade snart nog igen, men efter lite rengöring av sugröret i tanken, en koll av förfiltret vid bränslepumpen samt en skätt WD40 och motion av pumpkolven, så hoppade den igång igen och fick puttra någon dryg timma. Filmklipp när motor går finns. Nya bränslefilter till motorn finns 2st i bra-och-ha-gömmorna.

Kopplingen fungerade fint och dragläget provades på alla växlar.

Långa verisionen:

Utrustad med:
Motor D47A Diesel
År 2012: Plockade isär och gjorde rent motoroljefilterhållaren och bytte packning mot motorblocket. Motorolja + oljefilter byttes.
Vid senare tillfälle renoverades vattenpumpen med nya lager samt packningar ( lyckades mäta mig fram och hittade packningar hos någon firma i danmark )
Kylsystemet spolades ur, kylslangar byttes samt ny kylvätska fylldes på. Tempgivare för någon biltema-mätare monterades.
Oljetryckkontakt från Volvo 240 för att åtminstone få en oljetryckslampa
Avgasgrenrör sitter på motorn samt triangel-stosen med en stump rör finns, men i övrigt saknas avgassystem.
En växelströmgenerator kom provisoriskt på plats och sitter där idag, men behöver lite finjustering av fästen för aktiv drift.
Startmotor isärtagen och uppsmörjd.

Växellåda 5S-33? synkroniserad 5växlad. Verkar vara spärrad på växel 5. Så finns 4växlar + backen. Kraftuttag finns.

Enkla bakaxeln, utan låg/hög-växel.

Bromsförstärkaren ( tryckluft-hydrauliska ) sitter kvar som passage för bromsvätskan, men i övrigt saknas all tryckluft.

Vid mitt förvärv 2012 bytte jag bromsslangar lite provisoriskt och luftade ur för att kunna köra hem traktorn ca 6mil.
Huvudbromscylindern renoverades med nya packningar, men verkar ha kärv återgång nuförtiden.
Bromscylindrarna fram fick nya tätningar, 1 1/4" ( från norrlands custom om jag minns rätt ), bromsbanden i ok skick.
Bromsar bak har jag ej tagit isär, men gick bra att lufta vid senaste tillfälle. Nya packningar 1 1/2" ska finnas i mina gömmor.
Även någon mer ny bromsslang ska finnas.
Fungerande parkeringsbroms finns, så man vågar rulla lite på plan mark. ( bromstrumma med utanpåliggande bromsband på kardanaxeln )

Hytten tog eld för massa år sedan och traktorn har sedan dess rullat i tveksamt skick hos ett par olika ägare innan mig. Utan rutor och inredd med grönt och rosa fluff samt något halvmögligt säte från Saab.

Hytten kräver mängder med jobb samt utbyte av det mesta vad gäller dörrlås, fönsterhissar och rutor.

Framskärmar höger + vänster i helt okej skick inkl halvdana strålkastare finns.

Bakhjul är 22.5" med ditsvetsade centrum från original, så de passar på bilens nav. Finns åtminstone mönster kvar, okej skick.
Framhjul är original 8,25-20 med delad fälg och låsring, Håller luft, men i övrigt dags att byta.
Kan finnas 10.00-20 däck i gömmorna vid intresse.

Mvh Henke 073-0418900
Bilagor
IMG_20210418_181048.jpg
IMG_20210418_181048.jpg (228.75 KiB) Visad 4565 gånger
IMG_20210418_181032.jpg
IMG_20210418_181032.jpg (229.85 KiB) Visad 4565 gånger
IMG_20210418_180920.jpg
IMG_20210418_180920.jpg (353.89 KiB) Visad 4565 gånger
IMG_20210418_180910.jpg
IMG_20210418_180910.jpg (356.78 KiB) Visad 4565 gånger
IMG_20210418_181215.jpg
IMG_20210418_181215.jpg (387.91 KiB) Visad 4565 gånger
IMG_20210418_181002.jpg
IMG_20210418_181002.jpg (387.9 KiB) Visad 4565 gånger
Granada
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 apr 2021, 10:39

Återgå till Objekt finns . . .

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster