Sida 1 av 3

Scania DS14 LB01 motor V8

InläggPostat: 11 dec 2018, 13:14
av Vasalle
Har köpt mig en V8 utan att tänka :?
Stått länge. ....för länge, sitter fast
Tänkte ha den som stationär motor. ....i garaget
Bränsleledningar delvis upprostat speciellt på högersida. ...

DS14 LB01 med Serienummer 906223

Någon som vet årsmodell? Eller som vill ha?

Jag gav farbrorn 7000spän :roll: :oops:

Finns i Löberöd / Skåne

Eller någon som kan hjälpa med renoveringen (invändig, optiskt ska den bevaras som den är )?

Re: Scania DS14 LB01 motor V8

InläggPostat: 11 dec 2018, 13:20
av Vasalle
Där finns det en till V8. .....med hål i blockets vänstra sida,något flög iväg under färden :shock:
Den ser fräschare ut men saknas mycket delar redan

Re: Scania DS14 LB01 motor V8

InläggPostat: 11 dec 2018, 13:22
av Vasalle
Den där med hål i. ....heter DS14 A01 o ha Serienummer 902219

Re: Scania DS14 LB01 motor V8

InläggPostat: 12 dec 2018, 19:53
av Per Thomson
Vår Scania expert är dessvärre befriad från förpliktelser för tillfället.

Re: Scania DS14 LB01 motor V8

InläggPostat: 16 dec 2018, 19:56
av Vasalle
Vad synd. ...
Har själv forskat lite.
DS14 A01 suttit i El aggregat. ...en sk.industri motor. ..har sett en liknande på youtube.com
DS14 LB01 suttit i Lastbil. ......Mera information kommer snart från Södertälje, Robert från museet ska kolla i arkivet :idea: :wink: det ser jag fram emot

Om ingen annan vill ha. ......kanske jag kommer totalrenovera det här monstret :roll: :lol: :mrgreen:
Jag saknar ljudet. ......kört "Nya Generationen "i snart 2 år. ....man får abstinens :oops:

Re: Scania DS14 LB01 motor V8

InläggPostat: 16 dec 2018, 23:55
av herrstina-
Skillnaden på en industrimotor och lastbilsmotor är egentligen regulatorn på pumpen, resten är samma. Det är svårt att sia om orsaken till varför motorn inte går att vrida runt, orsaken kan vara att den skurit eller att det kommit in vatten i maskinen så den rostat ihop. I vilket fall som helst är det förmodligen ett ganska omfattande renoveringsjobb som krävs. Är spridarrören upprostade är det även risk att pump och spridare är skrot. Diagnos på distans är som vanligt inte helt enkelt...

Men ingenting är omöjligt...

Stina.

Re: Scania DS14 LB01 motor V8

InläggPostat: 17 dec 2018, 21:32
av Per Thomson
Sådärja, nu är han återuppstånden. :D

Re: Scania DS14 LB01 motor V8

InläggPostat: 19 dec 2018, 21:23
av Vasalle
Hmmh, har väl inget val. ......måste öppna graven först. ....sen får vi se vad som går att rädda :?

Fick kostnadsförslag på alla delar som går åt vid en normal renovering. .....inköp hos Scania

127 000 ,- sek :oops: :oops: :roll: utan arbete

Får väl ta industri motorn som donator

Någon annan som har lämnad in en V8 till renovering tidigare? Pris?

Såklart, när den väl funka med nya delar. ....då har man ju ett monster :mrgreen:

Re: Scania DS14 LB01 motor V8

InläggPostat: 21 dec 2018, 08:45
av herrstina-
Scania är inte riktigt rätt ställe när delar för såna här ändamål ska inhandlas, både dom och Volvo verkar ha uppfattningen att alla som pysslar med gamla saker är arvtagare till Bill Gates... Som exempel kostade åtta foder exakt lika mycket på EuroPart som ett på Scania för något år sedan när jag renoverade en likadan motor, enda skillnaden var färgen på kartongen. Mahle var tillverkare i båda fallen...

Beroende på vilket skick delarna är i och hur motorn ska användas behöver förmodligen inte allt bytas heller. Börja med att plocka av sumpen och se hur vevaxel och lager ser ut, tyvärr är det akilleshälen på den motorn som egentligen är ett stort misslyckande. Skär dom på ett vevlager blir där hål i sidan som på den du har liggande, skär dom på ett ramlager sitter dom fast...

När du kommit så långt att det är dags med delar får du gärna höra av dig så kan vi hjälps åt att fundera över vad som behövs och jag gissar att jag får tag i bitarna billigare än dig... De första V8 motorerna är lite speciella, bla. har dom olika kolvar på hö resp vä sida och kolvkylningen styrs via vevlagren, därför är det viktigt att man får rätt lagerskålar annars kommer sprickor i manteln på kolvarna som ett brev på posten. Scania har ingen aning om något av detta och har inte delarna till det heller...

Stina.

Re: Scania DS14 LB01 motor V8

InläggPostat: 22 dec 2018, 22:52
av Vasalle
Ojoj,
Tackar för all info, detta hade jag ingen aning om heller. ...wow :? :oops:

Om ingen vill ha. ..? Eller vill göra sig besvär? ......

Då är det bara att sätta igång :lol:

Re: Scania DS14 LB01 motor V8

InläggPostat: 23 dec 2018, 16:03
av herrstina-
Jobbet får du göra själv, jag har mer än nog med mitt eget. Men är du vänlig och artig är här säkert resurser som hjälper dig under resans gång om det behövs.

Stina.

Re: Scania DS14 LB01 motor V8

InläggPostat: 25 dec 2018, 18:03
av scaniavet
Hej,

Har för mig att industrimotorerna har större spel mellan kolv och foder.

Har en hel del nya originaldelar till en DS-DSC14 motor (även DS-DSC11 motor), för eventuell försäljning då mitt projekt strandade.
Lager (ram+vevlager), ventiler, fjädrar, knaster, stötstänger, kolvringar, spridare, lyftare, packningar, vissa kugghjul m.m.
Kolvar till DSC11, medkörda några timmar.

mvh
stefan

Re: Scania DS14 LB01 motor V8

InläggPostat: 31 dec 2018, 13:24
av Hasselgren97
Hei. Har du et telefon nummer jeg kan ringa deg på? Er intrisert i begge motorene. mvh Marius

Re: Scania DS14 LB01 motor V8

InläggPostat: 01 jan 2019, 16:38
av Vasalle
Hej, mitt nummer är 0733429213

Nu har jag plockat isär ena motorn. .......du kan få bilder. ....... :oops:

Mycket jobb

Industri motorn tror jag är bättre inuti. .....men med hål i blocket

Re: Scania DS14 LB01 motor V8

InläggPostat: 13 jan 2019, 10:25
av Vasalle
Kollade upp lite i Holland och Tyskland. ...

renoverade Turbo kostar rund 22000 sek
renoverade bränslepump rund 16000 sek
:roll:

Kan tänka mig sälja av delar istället om någon behöver. ...

Bränslepump 2000 sek
Kompressor 500 sek
Turbo 1500 sek
hela grenrörsats 500 sek
8 stycken cylinder top med ventiler UTAN ventilkapa 100 sek styck

Alla delar utan garanti, för renovering. ..... :!:

resterande block. ......kommer blir nått fint :D inte lönt att lägga ner pengar på den. ......finns ju fina motorer för 30000 och uppåt i fungerande skick.