av S-V L44 » 19 aug 2024, 13:23
Det verkar i annonsen som att bilen har haft en svensk historik.
Har bilen varit en brandbil så torde det vara av typ DLa Special, DLc Special eller CLa Special.
För många år sedan fick jag kopior av Malte E som var orderhandlingar från tiden 1914-19.
Synd att man inte bemödat sig om att undersöka/delge denna historik.
Det borde påverkat slutpriset i positiv riktning (för säljaren).
Om bilen tillverkats i Malmö, så bör den ha både chassinummer, motornummer och dessutom ett specifikt kylarnummer, så det finns flera chanser att kunna identifiera bilen.
Har bilen en svensk historik så måste det dessutom finnas ett (eller flera) registreringsnummer.
Liknande bilar tillverkades också i Södertälje, Köpenhamn och Moss utanför Kristiania (dåvarande Oslo).
Jag är lite osäker om bilarna tillverkade i Södertälje hade chassinummer, men de Malmö-tillverkade hade det i alla fall.
De Dansktillverkade bilarna hade oftast, eller alltid motorer (t.o.m. en V8) som stammade från Tyskland (och därmed speciella motornummer).
Norsk Scania-Vabis var en ren sammansättningsfabrik baserad på importerade delar från Sverige, så då borde tillverkningsnumren följa de svenska.
Det har funnits åtskilliga bilar i Sverige som tillverkats både i Danmark och/eller Norge. Jag har funnit uppgifter på ett 30-tal sådana bara i Sydsverige.
// Kjell N