Scania och Volvo motorer på Kvibergs

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania och Volvo motorer på Kvibergs

Inläggav baklastaren » 15 aug 2024, 14:13

SV DS10, SV 402 och Volvo D67B "i låda" på auktion hos Kvibergs; https://kvibergs.se/event/details/16485 ... don-ovrigt

"Historiens vingslag": Kolla på bilden på utsidan på lådan till 402 motorn; "KAMINA BASE CONGO". Lådan (och kanske motorn?) var med i Sveriges FN-insats i Kongo för 60 år sedan... Sannolikt i en KP-bil då antar jag?

/baklastaren
Användarvisningsbild
baklastaren

Re: Scania och Volvo motorer på Kvibergs

Inläggav Anders Ason » 15 aug 2024, 21:55

Intressant!
    Planen gjorde en god tjänst och hade även en spaningsradar med sig. Blev anställd på Kungliga Roslagens flygkår(F2 som lades ner 1974) 15 september 1964 som teletekniker på radarverkstaden som hette TV2.
    Ett par år senare fick vi in just den stationen för översyn. Uppställd stod den på en kvadratisk träplatta och allt under tältduk utom antennen. Ett antal hinkar gick åt för att få bort all sand och i den hittade vi både kulor, patroner och en sandal.
    Den tekniska utrustning hade också kulhål, men vi fick igång den. Den stod sedan i mob-förråd och nu finns den på Flygvapenmuseet i Linköping.
    https://blogg.forsvarsmakten.se/flygvap ... -arsminne/
    Angående Tunnorna så var de operativa 1964 och gjorde sin sista tjänst på F20 i Uppsala när kadetterna skulle utbildax på rea.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Objekt finns . . .