av S-V L44 » 08 maj 2024, 12:27
Vad trevligt att någon tycks vilja ta sig an grejorna.
Det är svårt att riktigt avgöra på bilderna till vilken bil de ursprungligen tillhört. (Det hade annars varit en liten "bonusinformation".)
Man kan "hjälpa" eventuellt intresserade att fatta snabbare beslut genom att ge mer information.
Högst troligt är att det rör sig om prylar till en bil från 1950-talet, men lite svårt att avgöra om det är en L51 (s.k. Skakfyra eller Drabant) eller en L71 (Regent).
Beträffande tanken så kan man först och främst fastställa volymen. Mät längd, bredd och höjd om än ungefärligt.
Sedan kan man kolla om tanken är otät eller inte. (Läckande tankar är inte ovanligt.)
Tanklocket fanns i några varianter. Det på bilden ser ut att vara av en lättmetallegering (1950-tal). Det fanns även ett med mässingslock (1940-tal = mer eftertraktad till dessa bilar eftersom det blir mer tidstypiskt). Loggan på locket finns också i några olika varianter.
Kylargrillen är tyvärr skadad, men några av grillens ribbor är "räddningsbara". Det är så att grillarna (och även främre stötfångaren) på många av dessa vagnar uppvisar diverse skador eftersom bilens bromsar nog var generellt ganska klena, åtminstone på de tidigare modellerna. Därför kan det finnas vissa behov av att ersätta en och annan ribba.
Man kan kolla det emaljerade märket. Är det i stort oskadat, brukar det vara eftertraktat.
Står det Aktiebolaget Scania-Vabis på texten är det äldre, men står det "bara" Scania-Vabis på det är det definitivt 1950-tal.
Jag har redan totalt fyra s.k. skakfyror, så mina personliga "behov" är f.n. tillgodosedda. Som Noxcania påpekar är avståndet lite långt än om grejorna bortskänkes. Men är man "desperat" efter unika grejor, så visst ....
// Kjell N