Scania 111 -75

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania 111 -75

Inläggav joel_vbg » 01 jun 2013, 11:27

En bil jag själv var sugen på men efter att sett bilderna insåg jag bittert att jag troligen inte kommer hinna med den...

Scania 111. Besiktigad till juli 2013. Bra däck. Styr o driv 85% boggi 30%. Bra bergflak med spridarläm. Ny kylare. Rost i dörrar och skärmar. Harald: 0705502688.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det jag kan säga om den efter att ha pratat med han är att den körts dagligen fram tills för ett drygt halvår sedan då kan skaffade krokbil istället.
Flaket är från början ett trälämm flak som är ombyggt till stålflak, inget riktigt bergflak d.v.s...
Kompressorn är ny bytt på den liksom kylet...
Bromsar och allt kring drivlina går enligt säljaren klanderfritt!

Som synes av bilderna så finns det mer rost än säljaren säger. Bägge framskärmarna är nog mer eller mindre skrot. Ingen botten kvar i förardörren, passagerardörren är åtgärdad men inget snyggt jobb. Hytt hörn är genomrostade. Del av golvet utbytt runt växelspaken, lät som det var lagt en ny plåt upp på den gamla? Några rosthål i sidoplåten vid motorn samt i frontplåten...

Säkert ett bra objekt för den som har tiden eller att bruka... Begärt pris är 50.000kr + moms men det gick att ändra på.
joel_vbg

Re: Scania 111 -75

Inläggav Bo Norvinge » 01 jun 2013, 13:46

Hur är den i ramen?
De har ju en tendens att jäsa av rost emellan rambalkarna i dubbelramen.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav joel_vbg » 01 jun 2013, 15:03

Enligt säljaren skulle den vara frisk i ramen... Men det kan man inte alltid lite på, han sa i telefon att den bara skulle ha rost i en dörr och skärmarna men det var lagningsbart... Sen fick jag bilderna på mailen och jo tjena. :roll:

Jag har inte kollat på denna bilen på plats utan bara dom bilder jag fått och samtalen så kan inte säga mer än det han sagt till mig eller som jag själv sett på bilderna.
joel_vbg

Inläggav Per Thomson » 01 jun 2013, 16:43

Sådana objekt står och faller beroende på ramarnas skick, Bosses varning är högst befogad. Särskilt kring axelpartiet men även i närheten av ljuddämparen. Det är garanterat rost på samtliga objekt, frågan är bara om det blir tillräckligt med gods kvar efter bearbetning med grovsläggan och tryckluftsmejsling. Man måste alltså ta med en stor slägga när man tittar på sådana objekt och får man inte slå några testslag för säljaren så är det bara att avstå från affären. Ju förr sprängrosten avlägsnas desto bättre även för befintlig ägare.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav joel_vbg » 01 jun 2013, 16:57

Att rostsprängningen är ett stort problem är jag medveten om. I fallet med denna bilen vet jag ej om det förekommer eller hur illa det är!
Tipsar om den då den inte tilltalar mig personligen...

Kan säga att den 111:a som ligger på blocket (http://www.blocket.se/orebro/Scania_LS1 ... ?ca=20&w=3) har rostsprängning i ram över bakaxel, ca 20cm per sida... Denna kollade jag på förra helgen och kan säga att hytten är mer eller mindre skrot om man inte gillar att svetsa! Motorn starta och gick men minst en dålig spridare, högen var svår att få i, anmärkning på förra besiktningen för 10år sedan var bl.a pulserande bromsar på samtliga axlar, flaket var tämligen slut och däcken var kassa...
Den avråder jag folk från att kolla på, ägaren går inte ner mycket i pris, knappt värd 20.000kr i mina ögon...
joel_vbg

Inläggav myrsloken » 02 jun 2013, 19:20

har ev ett objekt till salu Ls 110 påbörgat renoveringsobjekt, fin i ram skaplig hytt mm återstår en del hopmontering och lackering mm kan fixa bilder vid intresse Mvh Micke
myrsloken

Inläggav joel_vbg » 02 jun 2013, 21:00

Hej Micke! Det vore intressant... Föredrar 110:an, den brukar va charmigare invändigt.
Men är din chassi ren? Jag söker i första hand en tipp bil...

Kontakta mig på 0731-544096 eller dra iväg ett mail med lite bilder och mer info på gunnarsson_joel@hotmail.com...
joel_vbg

Återgå till Objekt finns . . .