Vem minns inte HENSCHEL

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav gunnilse » 02 jun 2010, 22:47

F 25 tror jag betäckn e på den.
Bra bilar bara korta eller förlänga dock ingen dussinvara de heller längre..
Dock lika hemsk att skruva med som att köra :wink:
gunnilse
 

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Lasse Hsand » 03 jun 2010, 22:01

Den första lastbil jag fick köra var en Hanomag F45 tror jag den hette. Jag tror att han har den kvar än idag. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav herrstina- » 15 jan 2011, 22:43

Jag har forskat lite i reservdelstillgången till gamla Henschlar, den verkar tyvärr vara i stort sett obefintlig.
Däremot finns det en del roliga koncept.
På Frankfurtmässan 1951 visade dom upp en treaxlig bil HS 190S med dubbla frontmonterade motorer på 95 hästar, en för varje bakhjul.
Jag kan inte bifoga bilden. "Filtypen är inte tillåten" Här är länk till sidan med hur många gamla bilar som helst.

http://www.chrishodgephotos.co.uk/pagec ... slist2.htm

Det var tydligen också så att Volvo köpte all maskinutrustning i Henschels motorfabrik när den lades ner. Kanske finns det motordelar i Skövde?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Thomas Almen » 15 jan 2011, 23:18

Finns inte Mercadelar som är samma då, Stina?. Fast det är klart, hade dom egna motore så. Å inget på bussmarknaden heller?.
Thomas Almen
 

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav herrstina- » 16 jan 2011, 00:48

Nej det verkar magert, det tråkiga är att när min fader gick ur tiden lämnade han bla. efter sig två bussvrak med fungerande drivlina. Eftersom jag inte hade användning för grejorna själv försökte jag hitta någon annan som hade behov. Jag försökte genom olika entusiastföreningar i Tyskland osv, allt utan framgång. Följden blev att allt ink. alla nya och begagnade reservdelar hamnade hos Stena metal.

Vi hade aldrig några Henschel lastbilar men ganska många bussar med samma komponenter och långt innan mopedåldern vill jag påstå att jag var gansk väl utbildad på mekaniken. Idag skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha en Henschel som nöjesbil, att den har drivning på pushern känns ju inte som något hinder.

Jag tror att Mercedes använde sin egen teknik i största utsräckning, däremot monterade dom Henschels hytt bla. på en del allhjulsdrivna fordon under några år.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Thomas Almen » 16 jan 2011, 12:55

Finns det möjlighet å slå ihjäl dig Stina :wink: ?. Nä, men det är ju sådär. Dom är förståndigast som aldrig slänger nåt, för det kommer till användning. Ja det där var en verkligt intressant modell, väl värd å bevara. Åkte ju en hel del Henschel maskintrailer i uppväxten, så det är väl därför man finner dom intressanta.
Thomas Almen
 

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav herrstina- » 16 jan 2011, 17:20

För den som vill ha fakta om Henschel finns det en ganska utförlig historik på Diamlers hemsida.
Dom hade en hel del att pyssla med!

http://media.daimler.com/dcmedia/0-921- ... 0-0-0.html

För den som inte förstår engelska tog jag mig friheten att kopiera via Google, jag hoppas man får göra så.

Gramatiken kan vara lite konstig ibland men innebörden förstår man.


Stina.

Idag Kassel fabriken sysselsätter cirka 3000 anställda, med ett sortiment som omfattar axlar för alla typer av kommersiella fordon. Kassel är Europas största axel anläggning.
Ändå denna specialisering är en ganska ny företeelse. Dessutom historien om fabriken - på grund av fira sitt 200-årsjubileum nästa år - kunde knappast vara mer färgglad. I över 150 år dess historia har förknippats med namnet Henschel, ett namn som är lika lysande idag som det alltid var: tillbaka i 18th century, sprang Henschels eget gjuteri verksamhet. Och i 1810, som Georg Christian Carl Henschel upp verksamheten i Kassel vi nu känner som "Mercedes-Benz Kassel anläggning". Samma företag har väl över 10 miljoner axlar till sitt namn - axlar som används på de mest skilda fordon med stjärnan i grillen.
Interlude med bro och varvsindustrin
Den Henschel Foundry i Kassel började livet med en rad disparata produkter, bland annat klockor och kanoner. Saker tog snabbt fart i början av industrialiseringen: anläggningens anställda 200 anställda år 1837, med företaget hela tiden efter att flytta in i nya segment. Bara några år efter sitt grundande omfattade bolagets ansvarsområde maskinteknik, bro-och varvsindustrin, inklusive allt rätt fram till fullfjädrade ångfartyg, som Henschel lanserades som en inre fartyg under förbindlig namnet "Eduard" 1848.
Samtidigt döpte Henschel sitt första lok med ganska dramatisk än oinspirerat val "Drache" (Dragon). Bara fem år senare, sin äldre bror "Eduard" stampade ut av seminarierna, vilket öppnar upp en annan stor kapitel i historien om Kassel anläggningen. De första dagarna av lok produktion kan mycket väl ha funnits blygsam. Ändå under de närmaste 30 åren Henschel skulle producera mer än 1000 lok, vid tiden för produktionsanläggningen hundraårsjubileum år 1910 hade produktionen ökat tiofaldigt svindlande - den 10.000: e loket byggdes i Henschel workshops. Fabriken kör nu full fart framåt: det totala antalet Henschel lok tillverkas sedan snabbt fördubblats till 20.000 enheter 1923.
Däremot väckte den allvarliga ekonomiska nedgången och inflationen den blomstrande verksamheten till ett plötsligt stopp. 1924 såg bara 100 fasta beställningar, medan det i 1925 nya order kom till ett tvärstopp. Oscar Robert Henschel - bara 25 vid den tiden och att bli den sista medlemmen i familjen Henschel ansvarar i Kassel - tog över företaget tyglarna i denna utmanande miljö.
Flytta in på lastbilssidan som livlina
Oscar Henschel fick resolut ner till jobbet. År 1924 utvidgade han sortimentet till att omfatta vägbyggen maskiner. 1925 introducerades lastbil produktion med företag som tillverkar sin första lastbil samma år. Det baserades på en licens från den schweiziska lastbilstillverkaren FBW (Franz Brozincevic baserad i Wetzikon), kom med en fem tons nyttolast och en 50-hk motor. Under samma år förlängde Henschel sin lastbil line-up med en erfaren olika lastbilar stoltserar med en lastkapacitet på mellan tre och sex ton. Samtidigt ledde till att företaget även sin första bussen som är avsedda för 24 passagerare.
Under åren fram till andra världskriget, koncentrerade Henschel allt på att bygga lok och kommersiella fordon. År 1930 tog familjeföretaget över, bland annat loket tillverkning av Linke-Hofmann-Busch i Wrocław. Och långt innan Henschel och Hanomag skulle gå samman i sektorn för kommersiella fordon tog Henschel över lok produktion från Hanomag i Hannover 1931.
Innovationer längs hela linjen
Som en del av nyttofordon produktion, orsakade Henschel uppståndelse med innovationer såsom en patenterad hytt med en våningssäng (1929) eller en hydraulisk tipp (1930). De första Henschel tre axlar kallades "Querfeldein" (längdåkning) kom in i bilden 1928, med en lysande karriär framför sig: Wehrmacht skulle beställa 22.000 enheter mellan 1933 och 1945. För övrigt skulle den sexuddiga stjärnan, senare ett kännetecken för alla Henschel lastbilar, pryda bara hjulnav, broschyrer och brevpapper fram till 1930-talet. Det kom ursprungligen från vapen hustru Carl Anton Henschel, Oscar Robert Henschel: s föregångare.
250 hk från två sexcylindriga bensinmotorer installeras parallellt orsakade slutligen en sensation 1931. PowerPack var utformad för turistbussar, som skulle nåd den framväxande motorvägsnätet, på väg till vad som skulle vara några stora dagar. År 1931 inledde Henschel samtidigt på sin egen motor utvecklingsprogram, väljer den Lanova processen från München-baserade ingenjör Franz Lang. Denna process innefattar en kombination av direkt-insprutning enhet och delade kammare motor - en överlägsen lösning som doseras med förvärmning.
Henschel: s kommersiella fordon sortiment växte och frodades, inte minst på baksidan av en stark konjunkturuppgång. En sex-cylindrig diesel motor som utvecklar 125 hk var ett resultat av de ansträngningar att producera sin egen motor. Och att motorn skulle driva en brett utbud av fordon som treaxliga 36 J 3, sex ton 6 J, de två och treaxliga
4 J 5 och 35 J 3 bussar samt en semitrailer traktor med en totalvikt på upp till 36 ton: en semitrailer bogsering två trailers banade väg för en sju-släpvagn kombination.
Aviation och alternativa drivsystem
Henschel flyttade sedan till luftfarten från 1933 och framåt. Samtidigt byggde företaget den första högtryck snabbt lok och den första elektriska enaxlade lok (Henschel hade redan börjat bygga ellok i 1905). Två år senare Henschel nyttofordon sortiment består lastbilar med en lastkapacitet mellan 2,5 och 10,90 ton. Och det fanns också bussar i 20 till 60 passagerare. Ånga och trä-gasdrivna bilar samt trådbussar var också en del av intervallet.
Den allra senaste utvecklingen inom aerodynamik bestäms utseendet på fyra ton 38 S år 1935, drivs av en sju-liters 95-hk sexcylindrig motor. För första gången kylaren var vinklade och kanterna på hytten avrundade. Henschel skulle antar denna design under det följande året på alla sina lätta snabba bilar, som också var utrustade med starkare motorer. Detta eleganta fronten skulle också prägla framför alla bussar efter 1935.
Motorväg bussar med droppformade design
Den strömlinjeformade motorvägen tränare gjorde ett spektakulärt uttalande: baserat på de aerodynamiska kunskaper för dagen var droppform ses som en idealisk konstruktion för att hålla dra ner till ett minimum. År 1936 grundade de tyska statens järnvägar sin första rutt motorväg tränare mellan Frankfurt och Darmstadt. Ett år senare hade 32 rutter vuxit redan uppe. År 1938 innehöll operatörens flotta 120 höghastighetståg turistbussar med drop-form-liknande design, däribland den rundade Henschel 38 S 3 N och 40 S 3 N-modeller. Men problemet med hög hastighet turnerar inte kan lösas enbart genom att ändra formen. Snarare var de motorer som visade sig vara den svaga punkten: de sju-liters enheter på höghastighetståg bussar tillverkas endast 95 hk.
Henschel hade tre lösningar i rockärmen: 1935, lanserade anläggningen sin första 15-liters åtta-cylindrig diesel enhet utvecklar 170 hk, 1936 såg en 31-liters 12-cylindrig twin motor som utvecklar 330 hk premiärvisas på den internationella bil och motorcykel utställning (IAMA) i Berlin. Den tredje enheten i line-up var mera blygsam: den sexcylindriga enhet med en cylindervolym på 15,5 liter och en effekt på 150 hk som presenteras i 1938, som främst var avsedd för sex ton 6 U 20. Denna lastbil var normalt används för fjärrtrafik, konfigurerad för att dra en tre-släpvagn.
Mål för Allied bombplan
De kommande åren tillbringade tillverka stora mängder av varor avsedda för krigsinsatsen - en period som skulle resultera i en hel del svårigheter. Anläggningen tillverkade tankar, vilket gör det ett viktigt mål för de allierades bombplan grupperna. När den amerikanska armén ockuperade Kassel 1945, låg 80 procent av fabriken i ruiner, även om det fortfarande hade 15.000 anställda på sina böcker. Efter krigsslutet var Henschel tillstånd att reparera lok, lastbilar och bussar, men kunde inte längre tillverka kommersiella fordon för närvarande.
Samtidigt företaget hotades av ett uppbrott. Kommersiella fordon produktion hamnade - under regeringens kontroll - som en del av "Hessische Industrie-und Handel-GmbH" (Hessia). Detta företag konverterade många av de militära lastbilar stannade kvar i Tyskland från bensin till diesel motorer. Den fullständiga utvecklad Henschel nylansering kom till stånd 1949: Oscar Robert Henschel återtagit kontrollen över företaget, började med de sex ton HS 140 och den legendariska Bimot tränare (två motstående motorer, varje utveckla 95 hk), med en Bimot semitrailerdragare snart att följa.
1950: bländande samling av nya modeller
Utveckling fortsatte med en imponerande samling av nya modeller på 1950-talet. Beställningar av lok - fortfarande en viktig sektor för Henschel - inkom från alla hörn av världen. Henschel trådbussar gick line-up tillsammans med andra modeller som produceras i samarbete med bodybuilders på Waggonfabrik Uerdingen. Dessa följdes av HS 100 lastbilar och HS 115 med fyrhjulsdrift, HS 120 och den tunga HS 170 lastbilar, plus en buss chassi med en 200-hk motor golvet. Så kallade spårvagn lastbilar med en motor i hytten producerades tillsammans med hytten över motorn bussar med en lättmetall skal design och kraftfulla treaxliga all-wheel-drive
HS 3-180 dumper. Henschel utvecklat luftfjädrad lastbilar och bussar.
Men det var också under denna period som företaget står inför sin första stora kris. Fortfarande under ledning av majoritetsägaren Oscar R. Henschel, mötte välrenommerat företag konkurs 1957, att behöva söka domstol skydd mot sina fordringsägare. Med hjälp av de nationella och regionala regeringar, var en räddning bolag som bildats för att rädda Henschel.
Exit av Henschel familjen
Eran av Dr Fritz-Aurel Goergen grytt. Han kom från en av de efterföljande företagen i den brutna upp Thyssengruppen, inledningsvis övertar posten som ordförande i förvaltningsrådet, innan han blev ordförande i bolaget ett år senare. Den Henschel familjen brutit slutligen sina band med företaget. Dr Goergen, Herbert Coutinho och tre banker tog över partners intressen. Massive nedskärningar följde - även i slutet av ånglok produktion och övertagandet av den tidigare flygmotor anläggning av VW - varefter Henschel snart blomstrade igen. Under jubileumsåret 1960 uppgick antalet anställda 13.500 (i slutet av 1958: 8000), intäkter i två år efter 1958 hade också fördubblats till 400 miljoner mark. Rätt på kö för sin årsdag den 15 oktober 1960, producerade Henschel sin 50.000: e kommersiella fordon.
År 1961 tog Henschel över lokets departementet Maschinenfabrik Esslingen, de återstående delarna av Maschinenfabrik Esslingen skulle i sin tur överföras till ägandet av dåvarande Daimler-Benz AG 1965. År 1961 kom Henschel upp med sin fantastiska helt nya line-up av hytten över motorn och hytten bakom motormodeller, dessa sensationella modeller kom från ritbordet av designern Louis Lepoix. Han introducerade ett modulärt system: mer än två tredjedelar av de delar av hytten över motorn och hytten bakom motormodeller var identiska.
Henschel gick sin egen väg: ett samarbete - som ursprungligen överenskommits för 25 år - med det franska märket Saviem slutade efter bara två år. Likaså väckte samarbete med brittiska varumärket Com omfattar lätta lastbilar och stora skåpbilar begränsad framgång, även innan dess lätta Henschel HS 90 och HS 95 lastbilar hade misslyckats med att leva upp till förväntningarna.
Hur dynamiskt och resourcefully Dr Goergen lyckades verksamheten blev klar år 1963: Henschel var den första tyska fordonstillverkaren att erbjuda sina kunder leasing-baserade finansiering. Dock blev företagets vd Dr Goergen, nu företagets majoritetsägare med ett 54-procent av aktierna, indragen i en korruptionsskandal kring ett vapen affären 1964. Den Henschel aktier slutade med Rheinstahl i Essen, handel under namnet Rheinstahl Henschel. Henschel samman sedan med Rheinstahl dotterbolaget Hanomag. Som en följd av övertagandet, upphörde Henschel Busstillverkningen 1965.
Daimler-Benz AG spel
Rheinstahl skulle dock snart vara förkrossad av stålindustrins kris, med företaget återigen vill få ut av fordonstillverkning. Rheinstahl förhandlat med artister som Leyland att säkra försäljningen av Henschel. Kort därefter i 1968/69 tog sedan Daimler-Benz AG initialt över 51 procent av aktierna i Hanomag-Henschel Fahrzeugwerke som hade satts upp tillsammans med Rheinstahl, innan öka sin ägarandel till 100 procent kort därefter.
Ett livligt utbyte av komponenter och fordon bland märken följde. Lastbilarna från Hanomag-Henschel fått motorer och axlar från Daimler-Benz, Mercedes-Benz i sin tur integreras Henschel: s tunga tippbilar under eget varumärke och med sina egna komponenter i sin line-up. Avsaknaden av all-wheel-drive hytten över motorn modeller som ett utmärkt tillfälle för Henschel fordon utrustade med Mercedes V-motorer och Mercedes nav axlar minskning att kliva in i strid.
Slutet av vägen för Henschel lastbilar
År 1974 rullade den sista lastbilar under det gamla Henschel varumärke ur workshops, de var chassi för betongblandare. Just 111.555 Henschel lastbilar hade byggts över 50 år. Cab-bakom-motor modeller för Mercedes-Benz rullade av produktionslinan i norra Hessen till den 22 mars 1980, innan Kassel slutligen blev den komponent anläggning för kommersiella fordon inom koncernen.
Övertagandet av Hanomag-Henschel var avgörande för Daimler-Benz: efter Wörth lastbilsfabrik byggdes 1965 och efter förvärvet av Krupp år 1967, förutsatt att det vid tidpunkten den sista pusselbiten för att bli världens största kommersiella fordon tillverkare. Detta tillvägagångssätt gjorde det möjligt slutändan lätta lastbilar som skall ingå i den line-up, tillsammans med Henschel fordon och deras försäljningsnät.
Ny roll i produktionen nätet
Idag Kassel anläggningen är en viktig del i Mercedes-Benz kommersiella fordon produktionsnätverk. Enorma mängder axlar har tillverkats här sedan 1973, Kassel blev en central axel anläggningen för Commercial Vehicle Division 1977. Vid sidan av lastbils-produktionen, tillverkade Kassel också exakt 44.337 Mercedes-Benz-motorer från 1973 till 1980.
Framsteg framåt flyttade takt i Kassel: ett brett utbud av axlar som omfattar modellserie noll till sex för terrängfordon, var skåpbilar, lastbilar, bussar och släpvagnar gjorde i Kassel. År 1979 började styra produktionen anläggningarna och de tillhörande härdning butiken verksamhet. Samma år var det nytt utbildningscenter också invigdes. Sedan 1981 har anläggningen varit helt ansvarig för kugghjulet produktion för axlar som omfattar modellserie noll till sex, montering och målning av Unimog axlar följde kort därefter.
Locomotive tillverkning har också fortsatt att spela en roll i Kassel i många år. High-speed ellok har tillverkats här sedan 1985. Efter ett mellanspel med Thyssen och ABB, lokomotiv produktion inom gruppen blev en del av Adtranz rullande materiel tillverkare utrustning. Det utgjorde kompetenscentrum för diesellok samt tillverkning med hög effekt ellok som 101-serien, och sysselsatte omkring 500 anställda. Däremot sålde DaimlerChrysler Adtranz gruppen att det kanadensiska företaget Bombardier Transportation i 2001.
Separat produkt division inrätta
Kassel axeln anläggningen var fortfarande den största i sitt slag i Europa, gäller från 1997 och framåt inom det nybildade Powertrain affärsenhet som axeln produkten divisionen, med integrerad försäljning och utvecklingsavdelningar och en andra produktionsanläggning i Gaggenau. År 2001 firade Kassel produktionen av 10000000. Axel, inklusive 100.000 enheter av släpvagnens axlar under produktion sedan 1996. De var baserade på skivbroms främre axeln på den tunga Actros lastbil och gjorde ett betydande bidrag till att skivbromsar snart också blev standard på det dragna enheten. Operatörerna uttryckte ett stort intresse för denna lösning, inte minst eftersom användningen av identiska delar på dragande och dragna enhet ger stora fördelar.
Globala närvaro och varumärke affinitet
Kassel platsen döptes i oktober 2007: i stället för "Kassel anläggning" är det nu kallas "Mercedes-Benz Kassel - En Daimler AG anläggning". Å ena sidan innebär det en redogörelse för sina släktskap med välkänt varumärke, men tjänar också att tydligt skilja mellan företagets och produkternas varumärke. Ytterligare milstolpar följde under 2007: 14000000. Axel togs fram, varav cirka 400.000 var släpvagnsaxlar.
Axelproduktionen i Kassel brukade vara en del av den tidigare Powertrain affärsenhet, senare omdöpt till "Rörelsens Unit" av DaimlerChrysler Truck Group. Detta har i sin tur ersatts av "Truck Powertrain Drift & Manufacturing Engineering" enhet som samlar globala allvarliga montering produktion, med ansvar för produktionsplanering av fordonet och allvarliga monteringsfabriker. Målet är genomgående att vidareutveckla den redan omfattande utbyte av stora församlingar i Daimler Truck koncernens globala produktionsnätverk.
Det totala antalet axlar som produceras i Kassel ligger nu på över 15 miljoner. Den nuvarande produktportföljen är omfattande: fram-och bakaxel för MPV, terränggående fordon, skåpbilar, lastbilar, bussar och turistbussar, läggas till som släpvagnsaxlar och axlar propeller liksom fall differentierad för personbilar. Mycket innovativa produkter omfattar släpvagnsaxlar som förs samman i Mercedes-Benz TrailerAxleSystems (TAS) enhet. "Hållbar Compact Axel" (DCA) är det övergripande term för den aktuella axeln familj som har gjort Mercedes-Benz teknikledande inom detta segment. Den mest innovativa medlem i DCA familjen är "Airmaster släpvagn axel, som kan lagra tryckluft till bromsar och luftfjädring i axelhuset, enormt minska vikt och öppnar för möjligheten av helt nya typer av fordon.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Per Thomson » 28 jan 2011, 12:32

Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav norrkalle » 16 jan 2012, 19:21

mankarna heter laxå bankar gick att dela på dom gick ej att vika utan man lyfte upp stolpen på halva vägen
norrkalle
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jul 2011, 13:08

Föregående

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster