Vem minns inte HENSCHEL

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Lars-Gunnar » 06 okt 2008, 10:01

Hej!

På 60-talet och säkert en bit in på 70-talet rullade det tyska lastbilsmärket HENCHEL i Sverige. Minns dom själv i form av långtradare men jag har hittat urklipp som visar att de har gått i Gävleborgs län med tyngre transporter. De hade beteckningen HS3 18 TS, 11 liters dieselmotor som gav 192 - 240 Hk, tandemdrivning med dubbla differentialer.

Här kommer urklippen:

Det första visar ett verkligt maffigt fordon med helstamsvirke. Det står:
För Sverige eller Portugal, Belgien eller Turkiet: Henschel levererar lastbilar med mått och vikt som motsvarar bestämmelserna i alla Europeiska länder.
Det stabila chassiet tillsammans med motorns prestationsförmåga garanterar att högsta tillåtna totalvikt utnyttjas.

Bild

Här skriver man: I de Nordiska länderna med sina stora avstånd och den hårda vintern hävdar sig HENSCHEL lastvagnar
med den pålitliga motorn och den överlägsna komfortensedan åratal.

Timmerbilen har en gammal hederlig Jonsered timmerkran och rejäla timmerbankar och kättingbemängda stöttor av för mig okänt fabrikat. Tror att de kan "böjas" och bli kortare om man så vill.

Bild

Bild

Så ett foto på HENCHEL i tysk lastwagen i kategorin Kipper vilket de kallas som är avsedda för grus, sten och jordkörning.

Bild

Ovanstående klipp från Internet är från mitten av 60 talet tror jag. Denna lastbil hade då den hette HENSCHEL en stjärna i fronten och namnet närmast vindrutan. Sedan köptes företaget upp av HANOMAG och fick heta HANOMAG HENSCHEL varvid stjärnan försvann. Det blev också andra beteckningar på bilarna som t.ex. F 221 vilket betydde frambyggd, 22 ton men vad 1:an var till för vete sjutton. Idag är både HANOMAG och HENCHEL veteraner var för sig och i hop. Det finns alltså 2 olika HENSCHEL ute som veteraner och förmodligen HANOMAG också.

Jag har sett många fint renoverade veteranare men ibland har det gått till överdrift. Många mycket gamla fordon har trilexfälgar vilket väl inte kan ha funnits på 30-40-talet? Sedan är det andra detaljer också men det finns många som är regelrätt renoverade. De träffas i någon grusgrop med bandtraktorer, grävmaskiner och kippers med påhängsvagn, släp eller solo. Sedan kör de grus från en plats till en annan och låter deras skötebarn åter känna på det hårda arbetet de utfört förr.

Skriv gärna en kommentar om ni vet något om HENSCHEL? Den verkade inte ha blivit långlivad i Sverige vad det nu kan ha berott på. Dålig efterfrågan, skeptisism och tandemdrivning? Kvaliten kan det inte ha varit något fel på. Den var ju tyskbyggd.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Per Thomson » 06 okt 2008, 11:13

Intressant Lars-Gunnar och för den som är intresserad av vad som skrivits tidigare om Henschel här på forumet, skriv in ordet Henschel i sökrutan upp till höger och sök.

Jag har sänt en förfrågan till GF i Schaffhausen Schweitz med fråga om när Trilex hjulen började tillverkas. Vi får se om de svarar.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Anders » 06 okt 2008, 11:53

Henschel lanserades väl i sverige strax innan fusionen med Hanomag, vilket kanske bidrog till att försäljningen avstannade?
Dessutom försvann ju Hanomag-Henschel upp i Daimler-Benz ett par år senare.

Är det någon som vet mellan vilka år Henschel såldes i sverige?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Lars-Gunnar » 06 okt 2008, 12:17

Per Thomson skrev:Intressant Lars-Gunnar och för den som är intresserad av vad som skrivits tidigare om Henschel här på forumet, skriv in ordet Henschel i sökrutan upp till höger och sök.

Jag har sänt en förfrågan till GF i Schaffhausen Schweitz med fråga om när Trilex hjulen började tillverkas. Vi får se om de svarar.


Aj, Per, jag måste ha missat allt som skrivits om Henschel förut. Det skulle ha varit under rubriken jag skrivit i. Kanske det går att slå ihop dem? Vi får avvakta och se. I bästa fall får alla de som skrivit förut upprepa det här. :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Lars-Gunnar » 06 okt 2008, 19:17

Henschel fanns från 1925 - 1941. Sedan kom kriget emellan så först
1949 kom de igång med tillverkning av brandfordon om jag fattat tyskan rätt.

Från 1951 - 1967 gjorde de Lastwagen varefter produktionen upphörde och övergick i Hanomag vilken verkade mellan
åren 1927 - 1942 varefter fabriken blev lagd i ruiner eller ändrade produktionen till krigsfordon.
1947 var de tillbaka och verkade till 1967 då fusionen skedde.

Hanomag-HENSCHEL fortsatte så från 1967 fram till 1971 då företaget att alt av döma råkade i ekonomiska svårigheter och togs över av Mercedes Benz som fortsatte att göra bilar från 1971 med samma hytt men med Mercedesgrill och med 3-uddig stjärna. 1973 upphörde tillverkningen. Det bar sig helt enkelt inte.

Ledsamt att att så många fina märken fick stryka på fäfoten. Den enes död den andres bröd som det brukar heta.

Lars-Gunnar 8)
Lars-Gunnar
 

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Stellan » 06 okt 2008, 20:59

Några tyska Henschel från besöket i Göteborg förra året:

Något jag undrar över är jubileet på den frambygda bilen, 1956 till 2006...femtio år :?:

Bild

Bild

Bild

Den här var den som kom upp på en trailer till Gbg, de hade kört sönder den i Danmark någonstans på vägen upp.
Bild

Den här bilen fick åka trailer hem...himla bra att ha en reserv-veteranbil till hands :mrgreen:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Lars-Gunnar » 06 okt 2008, 21:34

Hej Stellan!

Trevliga bilder du lagt upp! Känner igen både den normalbyggda och nyare frambyggda. Den första bilden tyder på en äldre omgång. Jag vet inte men säg att bilen har byggår 1956 vilket är fullt möjligt så är ju bilen 50 åre år 2006. Det är ju själva bilens ålder inte företagets.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav herrstina- » 08 okt 2008, 09:19

Henschel-bilarna importerades av en firma i Uppsala, jag tror den hette Hedströms Motor, därför var de nog vanligast i mellersta delen av Sverige. Den begränsade framgången berodde troligen på för dålig eftermarknad, bilen i sig var det nog inget större fel på.

Elsystemet var av den amerikanska modellen med 24 V start och generator, resten 12 V, egentligen en ganska bra lösning.
Det måste vara 24 V för att starten ska orka snurra samtidigt som utbudet av tillbehör och instrument mångdubblas om det går att använda utrustning för personbilar.

Bilarna hade en bra motor av egen produktion, den hade torra foder och en lite ovanlig lösning med en avgasventil och två insugare. V-låda och bakaxel var ZF.

Motorn användes i många år som "standard" i Neoplans stora turistbussar, jag tror att även Setra, periodvis använde Henschelmotorer i sina bussar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Thomas Almen » 08 okt 2008, 19:14

Nja, kvaliteten på Henschlarna lämnade mycket att önska. Jämtlands största grusproducent lurades att pröva ett exemplar. Efter, om jag minns rätt, 8.000 mil hade han provat färdigt. Den gick därefter som internbil i en av grusgröpperna. Bakaxlarna framförallt var ett sorgligt kapitel. Sen åker man väl inte Jämtland-Uppsala för att komma på verkstad hur länge som helst. Men 4 eller 5 st. hade en kort blomstringtid där uppe. Men som sagt, dom gjorde nog ingen ägare glad.
Thomas Almen
 

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Per Thomson » 07 jul 2009, 16:27

Så blir denna tråd aktuell igen genom två foton erhållna av Anders Näslund, känd veteran. Om jag minns rätt så lär det vara han själv som syns på bilden, i alla fall körde han denna bil en gång i tiden.

AN_Henschel_001rot6.jpg
AN_Henschel_001rot6.jpg (61.96 KiB) Visad 29511 gånger

AN_Henschel_002rot6.jpg
AN_Henschel_002rot6.jpg (78.85 KiB) Visad 29511 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Lars-Gunnar » 07 jul 2009, 17:46

Trevligt Per!

Det var respektingivande lass men så är det väl pinnved/massaved han kör? Timmer hade givit mindre lasthöjd.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Anders » 07 jul 2009, 21:09

Riktigt fina bilder Per!

Undrar om det finns någon Henschel kvar i sverige?
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Stellan » 02 jun 2010, 19:23

Det har varit lite dåligt med Henschel ett tag, så jag bidrar med det här fotografiet av en Hanomag/Henschel ur arkivet. Vi hade en paketbil av samma märket på Ejab när jag började köra där, ett fordon man aldrig glömmer om man kört det med fullt lass någon gång i livet :mrgreen:

Jag har ingen aning om beteckningen på den här modellen, men det verkar som om den var tvåsiffrig i mina ögon...kanske någon på forumet vet mer?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Anders » 02 jun 2010, 20:10

Dessa var väl rätt vanliga en bit in på 80-talet?
Trevligt med en ny bild ifrån ditt arkiv! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Vem minns inte HENSCHEL

Inläggav Stellan » 02 jun 2010, 22:12

Jag är inte riktigt säker på årtalen när de upphörde att tillverkas, det blev ju Mercedes av det här märket senare. Fast de gamla ökena gick helt säkert kvar en bra bit in på -80 talet, om inte annat som husbilar byggda på skåpvarianten.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster