Hej!
På 60-talet och säkert en bit in på 70-talet rullade det tyska lastbilsmärket HENCHEL i Sverige. Minns dom själv i form av långtradare men jag har hittat urklipp som visar att de har gått i Gävleborgs län med tyngre transporter. De hade beteckningen HS3 18 TS, 11 liters dieselmotor som gav 192 - 240 Hk, tandemdrivning med dubbla differentialer.
Här kommer urklippen:
Det första visar ett verkligt maffigt fordon med helstamsvirke. Det står:
För Sverige eller Portugal, Belgien eller Turkiet: Henschel levererar lastbilar med mått och vikt som motsvarar bestämmelserna i alla Europeiska länder.
Det stabila chassiet tillsammans med motorns prestationsförmåga garanterar att högsta tillåtna totalvikt utnyttjas.
Här skriver man: I de Nordiska länderna med sina stora avstånd och den hårda vintern hävdar sig HENSCHEL lastvagnar
med den pålitliga motorn och den överlägsna komfortensedan åratal.
Timmerbilen har en gammal hederlig Jonsered timmerkran och rejäla timmerbankar och kättingbemängda stöttor av för mig okänt fabrikat. Tror att de kan "böjas" och bli kortare om man så vill.
Så ett foto på HENCHEL i tysk lastwagen i kategorin Kipper vilket de kallas som är avsedda för grus, sten och jordkörning.
Ovanstående klipp från Internet är från mitten av 60 talet tror jag. Denna lastbil hade då den hette HENSCHEL en stjärna i fronten och namnet närmast vindrutan. Sedan köptes företaget upp av HANOMAG och fick heta HANOMAG HENSCHEL varvid stjärnan försvann. Det blev också andra beteckningar på bilarna som t.ex. F 221 vilket betydde frambyggd, 22 ton men vad 1:an var till för vete sjutton. Idag är både HANOMAG och HENCHEL veteraner var för sig och i hop. Det finns alltså 2 olika HENSCHEL ute som veteraner och förmodligen HANOMAG också.
Jag har sett många fint renoverade veteranare men ibland har det gått till överdrift. Många mycket gamla fordon har trilexfälgar vilket väl inte kan ha funnits på 30-40-talet? Sedan är det andra detaljer också men det finns många som är regelrätt renoverade. De träffas i någon grusgrop med bandtraktorer, grävmaskiner och kippers med påhängsvagn, släp eller solo. Sedan kör de grus från en plats till en annan och låter deras skötebarn åter känna på det hårda arbetet de utfört förr.
Skriv gärna en kommentar om ni vet något om HENSCHEL? Den verkade inte ha blivit långlivad i Sverige vad det nu kan ha berott på. Dålig efterfrågan, skeptisism och tandemdrivning? Kvaliten kan det inte ha varit något fel på. Den var ju tyskbyggd.
Lars-Gunnar