Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
flak skrev:Är det denna sida du menar...
http://www.sjk.se/vagnbjorn.htm
Roger Larsson skrev:flak skrev:Är det denna sida du menar...
http://www.sjk.se/vagnbjorn.htm
Nej, sidan jag syftar på hade mängder med tabeller, bilder - både på vagnbjörnar och dragbilar samt mängder med historik om dessa vagnar och dragfordon. Klart läsvärd o synd att den är borta.
Fö så har vår gemensamme vän med Kalmar Terminal använt vagnbjörnar i Stockholm på 1960-talet.
Skall se om jag hittar några foto från när vi använde vår vagnbjörn... (som fö var den vagnbjörn som hade använts vid papperbruket i Åmotsfors)
Lulebjörnen skrev:Om man tar bort "privat" så kommer det fram lite mer om vagnbjörnar: http://hem.spray.se/plf66/vagnbjornar
Ekipaget som omnämns under rubriken "Luleå-Notviken" fick man vintertid vara med och assistera på den "gamla goda tiden". Påringning dagen före att i morgon skall det flyttas transformator. Titanen var minst sagt trött så även om motorvärmaren hade varit inkopplad hela natten så krävdes det starthjälp och en lämplig mängd startgas för att få igång vidundret ...om Titanen var på riktigt dåligt humör hände det att bogserstången kom fram...
Om vädret bedömdes vara dåligt fick bogserstången med tillhörande tungbärgare sitta kvar som en dragkraft - och bromsförstärkning under resan. Även om dom 2-3 kilometrarna mellan SJ:s verkstad och Asea genomfördes i gångfart så var det bra med lite extra vridmoment från Scania 140:n. Hedersmannen som var ordinarie befälhavare på Titanen med tillhörande vagnbjörn hade en vinnande körteknik som bestod av 2:ans växel och full gas så det gällde att börja bromsa i god tid när resans (som tur var) enda trafikljus och ett par 90graders svängar skulle passeras ...
Mera om vagnbjörnar: http://www.mrw1.se/byggtips/byggtips3.htm och http://www.mrw1.se/byggtips/byggtips3a.htm
kringlan skrev:Hejsan.
Jag har ett mycket starkt minne från min barndom "sextiotalet" av ett häftigt ekipage, en så kallad vagnbjörn som fraktade järnvägsvagnar till olika industriområden i Härnösand.
Jag vet inte vilket märke det var på dragaren, men det hoppas jag att någon här på forumet känner till. Jag hittade en bild på google av ett ekipage som hörde hemma i mönsterås, mest som referens till vad jag menar
Tack på förhand //Kringlan
kringlan skrev: En sopmaskin, trehjulig med dubbelkomando, storlek som en lastbil ungefär, som jag vill minnas hette "elglin, eglin..eller nått sånt. Det här hör väl inte hemma på ett lastbilsforum egentligen, men jag vill bara dela med mig av mina minnen
//Kringlan
kringlan skrev:Hejsan.
Jag har ett mycket starkt minne från min barndom "sextiotalet" av ett häftigt ekipage, en så kallad vagnbjörn som fraktade järnvägsvagnar till olika industriområden i Härnösand.
Jag vet inte vilket märke det var på dragaren, men det hoppas jag att någon här på forumet känner till. Jag hittade en bild på google av ett ekipage som hörde hemma i mönsterås, mest som referens till vad jag menar
Tack på förhand //Kringlan
kringlan skrev:Hejsan.
Jag har ett mycket starkt minne från min barndom "sextiotalet" av ett häftigt ekipage, en så kallad vagnbjörn som fraktade järnvägsvagnar till olika industriområden i Härnösand.
Jag vet inte vilket märke det var på dragaren, men det hoppas jag att någon här på forumet känner till. Jag hittade en bild på google av ett ekipage som hörde hemma i mönsterås, mest som referens till vad jag menar
Tack på förhand //Kringlan
Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster