Sida 1 av 1

Bärgningsbil märkligt uppdrag

InläggPostat: 05 dec 2016, 12:44
av Per Thomson
På uppdrag åt Malte:
>>>>>>>
Bärgningsbilar på bild har ibland efterfrågats på forumet. Här är en sådan, ute på ett märkligt uppdrag.
Bultfabriken hade köpt en tung produktionsmaskin. Den hade kommit pr järnvägsvagn till köparen, och lossats med traversen i bakgrunden. Men så gällde det de sista ca.500 meterna in till fabriksgolvet. Sådant hade man fixat förr med hjälp av åkare Herman Erikssons AEC. (Som varit avbildat på forumet).
Nu skulle man prova något nytt. Bilfirman Bennströms, (Ford), anlitades att släpa maskinen på marken med sin bärgningsbil. Möjligen fungerade packlådans botten som släde.
Bärgaren ansågs på den tiden så imponerande att den lokalt gick under benämningen "Jätten". Detta med bilfirmans / ägarens stora gillande får man förmoda.
<<<<<<
Bargaremalte003.jpg
Bargaremalte003.jpg (279.67 KiB) Visad 15377 gånger

Re: Bärgningsbil märkligt uppdrag

InläggPostat: 12 dec 2016, 23:30
av Anders Roger Larsson
Man kan ju också se att bärgaren har hjälp av ytterligare en dragbil. Alternativt är bilen tjudrad i fronten (vilken är något som inte rekommenderas). Ett Tranåsaggregat som bilen är utrustad med är heller inte lämpade att dra tungt rakt bakifrån (någon som kan tyckas konstigt) fast naturligtvis går det med lite god vilja. Man har ju heller inte riktiga stödben. Tranåsaggregatets styrka är lyft och bärgning från sidan ur tex ett dike. Man kan också tillägga att de tranåsaggregat som Ekå byggde om och kompletterade med stödben, rammonterad vinsch och "uteliggare" blev nästan den perfekta bärgningsbilen, det bästa ur två världar.

Re: Bärgningsbil märkligt uppdrag

InläggPostat: 23 okt 2017, 09:31
av S-V L44
Roger, du har mer information om just denna bärgare på din hemsida än om du skrivit ett registreringsnummer från Örebro län istället för Västmanlands län, samma siffror dock.

http://www.tow.se/oldcartowford001/ford-001-s5170.htm

Registerkortet är skadat i övre högra hörnet just var chassinumret är skrivet.
Jämfört med ett 50-60-tal andra tunga Ford-lastbilar från åren 1946-47, så är det allra mest troligt att det saknas en sista siffra i det visade chassinumret (som f.ö. också bör vara motornumret).
Bärgningsbilen är registreringsbesiktigad i Västerås 1950, men årsmodellen angiven till 1947.
Detta får mig att tro att bilen tidigare varit i tjänst hos annan brukare, kanske utrustad med flak, tipp, skåp, etc. innan den byggts om till bärgningsbil.

// Kjell N

Re: Bärgningsbil märkligt uppdrag

InläggPostat: 26 okt 2017, 19:53
av Anders Roger Larsson
S-V L44 skrev:Roger, du har mer information om just denna bärgare på din hemsida än om du skrivit ett registreringsnummer från Örebro län istället för Västmanlands län, samma siffror dock.

http://www.tow.se/oldcartowford001/ford-001-s5170.htm

Registerkortet är skadat i övre högra hörnet just var chassinumret är skrivet.
Jämfört med ett 50-60-tal andra tunga Ford-lastbilar från åren 1946-47, så är det allra mest troligt att det saknas en sista siffra i det visade chassinumret (som f.ö. också bör vara motornumret).
Bärgningsbilen är registreringsbesiktigad i Västerås 1950, men årsmodellen angiven till 1947.
Detta får mig att tro att bilen tidigare varit i tjänst hos annan brukare, kanske utrustad med flak, tipp, skåp, etc. innan den byggts om till bärgningsbil.

// Kjell N


Tack för rättelsen! Skall ändra på detta.