Kelly eller Kelly-Springfield

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kelly eller Kelly-Springfield

Inläggav S-V L44 » 27 jan 2016, 00:58

I april 1920 lät Limhamns Skeppsvarv AB registrera en "Kelly England" i Malmöhus läns bilregister under registreringsmärket M1727.
Det var en för den tidens mått mätt en förhållandevis tung pjäs.
Egenvikten var 4472 kg och lastvikten 4000 kg.
Lastbilen blev inte speciellt långlivad utan den togs ur bruk och demonterades redan i december 1922.

Jag har försökt Googla på Kelly som engelsk lastbilstillverkare, men lyckas bara finna uppgifter om Kelly-Springfield som tillverkades i USA.
Möjligen har Limhamnsbilen kommit hit som "surplus" efter 1:a världskriget och kanske tjänstgjort i Brittiska armén därav angivelsen "Kelly England".
Jag har hittills inte funnit någon annan lastbil av märket Kelly, så det är svårt att avgöra om bilen var en engelsktillverkad "Kelly" eller en amerikansk Kelly-Springfield.
Finns det uppgifter på andra lastbilar av märket Kelly här i landet så att man t.ex. kan jämföra motorspecifikationerna?

Kelly-Springfield tillverkades i USA av Kelly-Springfield Motor Truck Company i Springfield, Ohio, mellan cirka 1910-1920.
Lastbilen hade egenheten att motorerna uppgavs var luftkylda.

Så här ser i alla fall några lastbilar av märket Kelly-Springfield ut.
Men kylaren, som på Renault-vis är placerad bakom motorn, verkar ju indikera vattenkylning, eller ....?

Kelly-Springfield - Cirka 1920 - 03-1080x650.jpg
Kelly-Springfield - Cirka 1920 - 03-1080x650.jpg (175.11 KiB) Visad 14599 gånger

Kelly-Springfield - Cirka 1920 - 006.jpg
Kelly-Springfield - Cirka 1920 - 006.jpg (173.44 KiB) Visad 14599 gånger

Bilderna är hämtade från http://eatonvilletorainier.com/?p=1874
Courtesy the Jack Graeber family.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Kelly eller Kelly-Springfield

Inläggav herrstina- » 27 jan 2016, 09:09

Tror du inte att någon sett bild på en bil och inte hittat någon kylare där den förväntas vara och därmed angett air cooled?
Å andra sidan kyls ju radiatorerna med vatten så dom är indirekt luftkylda.

Det här måste vara samma firma som senare blivit däcksproducent? Märklig utveckling kan man tycka.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Kelly eller Kelly-Springfield

Inläggav S-V L44 » 27 jan 2016, 22:03

Att motortorpeden ser så annorlunda ut och att man därmed förbisett kylpaketet är nog en högst sannolik förklaring till att man trott bilarna var luftkylda, speciellt i USA var man är (eller kanske snarare - var) ganska konservativa gällande teknik och design.

Om du tycker att det är en märklig utveckling att en lastbilstillverkare övergår till däcksproduktion, så tycker jag att det är ännu märkligare att en producent av musikautomater, speldosor och grammofonskivor ger sig in i tillverkning av personbilar och tunga lastbilar.
Detta kommer jag att skriva om inom kort, men innan dess måste jag försöka kolla upp imorgon om jag kan få tillgång till ett bildarkiv från en verkstad i Lund.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron