av Malte. E » 04 jan 2016, 22:28
Fotot i Medelpad.
Det var ett intressant foto och dito ämne som Thomas Almen satte in.
I avvaktan på resultatet från LA i Härnösand vill jag gå händelserna lite i förväg. Jag håller på Mercedes-teorin, bl.a därför att stänkskärmen , trots att
den är deformerad har lite kvar av Mercedes-stuket. Men också därför att jag TROR Mercedes på 30-talsbilar gärna satte dit emblemet jämte ordet
"DIESEL" på dörrarna.
Däremot håller jag med Kjell N, om att varken nav, fälg, eller för den delen hytten, ser speciellt Mercedesmässiga ut. Kjell N har rätt i att Kruppägarna
fick problem när kriget bröt ut. De som hade köpt bil,(eller buss) med Krupp-Junkersmotor av tvåtakttyp fick problem, de gick inte att konvertera till gengas.
De måste ställas av, eller motorn måste ersättas av något annat, ofta då av en svensk motor, ofta Scania, men även Volvo förekom. Men det fanns även Krupp med sexcylindriga fyrtaktsmotorer. Dessa gick att förändra till gengasdrift.
För att återgå till fotot, på gaskylaren finns ett blankt emblem som jag tyder till Imbert. Detta snedställda Imbert-emblem var mindre vanligt, däremot använde Hesselman Motor Co. som licenstillverkade Imbert vedgasanläggningar ett liknande snedställt emblem men det stod Hesselman. Det förekommer missförstånd och
förväxlingar där folk tror att fordonet ifråga har Hesselmanmotor när de ser detta emblem, det KAN den givetvis ha, men i regel avser detta enbart gengasverket.
Inte bara Hesselman Motor Co. licenstillverkade Imbert gengasaggregat i Sverige, utan även Bolinder och Wuco. Förmodligen fler, men jag minns just nu bara dessa
tre.
Hälsningar Malte E.