Tysk, eller?

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tysk, eller?

Inläggav Thomas Almen » 01 jan 2016, 23:15

Gick igenom pappas efterlämnade bilder. "Dieseln" stog det under den här bilden. Nån som ser vilket märke? Troligen taget vid Utsikten i Sillre, mellan Bispfors och Sundsvall. Mannen i mitten är mina dagars upphov, lika högväxt som sin avkomma....
IMG_20160101_0006_NEW.jpg
IMG_20160101_0006_NEW.jpg (92.15 KiB) Visad 24481 gånger
Thomas Almen
 

Re: Tysk, eller?

Inläggav magirus » 02 jan 2016, 00:12

Kan det vara en Mercedes?
Vad kan det vara för märke som syns på dörren?
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Tysk, eller?

Inläggav Thomas Almen » 02 jan 2016, 00:20

Han körde en period för en grossistfirma i Östersund som hette Åslunds?; kan vara deras logga kanske?
Thomas Almen
 

Re: Tysk, eller?

Inläggav magirus » 02 jan 2016, 00:24

well, regnumret var ju väl synligt så bara Landsarkivet i H-sand öppnar ska vi välan kunna lösa detta.
När kan kortet vara taget?
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Tysk, eller?

Inläggav Thomas Almen » 02 jan 2016, 00:40

Tidigt 40- tal skulle jag gissa.
Thomas Almen
 

Re: Tysk, eller?

Inläggav S-V L44 » 02 jan 2016, 00:47

Jag gillar den här typen av gamla bilder.
Kylaren (den bakom Imbert-kondensorn), framskärmen och i viss mån stötfångaren skulle definitivt kunna indikera att bilen är en Mercedes-Benz L3000.
Men, framaxeln och fälgen ser inte alls Mercedes-lik ut, så därför är det lite förbryllande, och jag ser fram emot den rätta identifieringen genom registreringsnumret.

Vid tiden före och under 2:a världskriget var det endast ett mycket litet antal dieseldrivna fordon i Sverige.
Förutom ett fåtal svensktillverkade Scania-Vabis, Tidaholm och Volvo (inget av dessa märken på bilden tror jag) som främst nyttjade Hesselmantekniken var det nästan bara tyska alternativ, såsom t.ex. Mercedes-Benz, Krupp, Büssing-NAG, Borgward, Magirus, MAN. Hanomags personbilar och lätta lastbilar var också populära dieslar före 2:a världskriget, bl.a. för distribution av bageriprodukter.
Dessutom verkade det som om varken Krupps eller Hanomags motorer kunde konverteras till gengasdrift eftersom jag inte sett någon av dessa ha gengasdrift angivet i registreringshandlingarna.
Hur ägarna till dessa fordon fick tag i diesel eller alternativt bränsle till sina motorer vet jag inte, men bilarna var ändå inte avställda, så på något sätt verkar man ha löst problemet.

Tunga diesellastbilar före 1945 var mycket sällsynta på vägarna före 1944-1945. (När Scania-Vabis introducerade sin nya serie av lastbilar 1944 och så småningom även Volvo något år senare så steg antalet snabbt.)
Före 1944 fanns det t.ex. i Malmöhus län endast cirka 25-30 stycken tunga dieseldrivna lastbilar av de märken som nämnts ovan, och kanske ytterligare lika många personbilar och lätta lastbilar av märket Hanomag.
Det är lite svårt att fastställa det exakta antalet eftersom Hesselmanmotorerna kunde drivas antingen av bensin eller diesel och dessutom står det ibland bara gengas som bränsle i registreringshandlingarna, men att antalet tunga lastbilar med möjlighet till dieseldrift i Malmöhus län tiden före 1944 skulle vara över 30-35 verkar ganska otroligt.
Bland amerikanska lastbilsmärken har jag hittills endast noterat en enda förkrigslastbil med dieselmotor, en Chevrolet TD 155.5 av årsmodell 1938.

Så din fars lastbil var säkert sällsynt även på dina breddgrader Thomas. Det är nog därför han skrivit "Dieseln" på kortet.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Tysk, eller?

Inläggav Malte. E » 04 jan 2016, 22:28

Fotot i Medelpad.
Det var ett intressant foto och dito ämne som Thomas Almen satte in.
I avvaktan på resultatet från LA i Härnösand vill jag gå händelserna lite i förväg. Jag håller på Mercedes-teorin, bl.a därför att stänkskärmen , trots att
den är deformerad har lite kvar av Mercedes-stuket. Men också därför att jag TROR Mercedes på 30-talsbilar gärna satte dit emblemet jämte ordet
"DIESEL" på dörrarna.
Däremot håller jag med Kjell N, om att varken nav, fälg, eller för den delen hytten, ser speciellt Mercedesmässiga ut. Kjell N har rätt i att Kruppägarna
fick problem när kriget bröt ut. De som hade köpt bil,(eller buss) med Krupp-Junkersmotor av tvåtakttyp fick problem, de gick inte att konvertera till gengas.
De måste ställas av, eller motorn måste ersättas av något annat, ofta då av en svensk motor, ofta Scania, men även Volvo förekom. Men det fanns även Krupp med sexcylindriga fyrtaktsmotorer. Dessa gick att förändra till gengasdrift.
För att återgå till fotot, på gaskylaren finns ett blankt emblem som jag tyder till Imbert. Detta snedställda Imbert-emblem var mindre vanligt, däremot använde Hesselman Motor Co. som licenstillverkade Imbert vedgasanläggningar ett liknande snedställt emblem men det stod Hesselman. Det förekommer missförstånd och
förväxlingar där folk tror att fordonet ifråga har Hesselmanmotor när de ser detta emblem, det KAN den givetvis ha, men i regel avser detta enbart gengasverket.
Inte bara Hesselman Motor Co. licenstillverkade Imbert gengasaggregat i Sverige, utan även Bolinder och Wuco. Förmodligen fler, men jag minns just nu bara dessa
tre.
Hälsningar Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Tysk, eller?

Inläggav magirus » 03 mar 2016, 20:54

Detta har jag alldeles glömt bort :oops:

Lastbilen ska, enligt mailsvar, vara en Mercedes Benz Lex(?) av årsmodell 1938 B, antagen i Jämtlands län 1939 03 08, avregistrerad 1952 02 13.

Senare fick en Scania Vabis L71-38 VV1 av 1954 års modell numret.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Tysk, eller?

Inläggav Thomas Almen » 03 mar 2016, 22:45

Se där, inte helt fel ute då. Vem som ägde bilen vet jag dessvärre inte, å det är 51 år för sent för att fråga.
Thomas Almen
 

Re: Tysk, eller?

Inläggav Malte. E » 04 mar 2016, 08:40

Bilen från Jämtland.
Jaha, där kom ju svaret.
Om typbeteckningen, så verkar det som de flesta av det märket börjar med L som kan antagas stå för
"lastwagen". Sedan en eller fler tilläggsbokstäver, ofta o. Detta hämtat ur "Mercedesbibeln".
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster