Linbanebygget 1942-43

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Linbanebygget 1942-43

Inläggav baklastaren » 11 dec 2015, 16:16

1942-43 byggs under brinnande världskrig, på rekordtid, världens längsta linbana mellan Kristineberg och Boliden i Västerbotten. Transporterade miljontals ton malm fram till nedläggningen 50 år senare.

Hittade dessa intressanta pärlor från denna period på Kulturarv Västerbotten ;

Vad är det för märke?

Bild
Copyright: Skellefteå Museum
Fototid: 1943
Ort: Rackejaur/Malå/Västerbotten
Bildtext: Bilder tagna under linbanebygget i Rackejaur 1942-43. En man framför en last bil.

Länk till sidan med bilden på Kulturarv Västerbotten
---------------------------------------------------
Fanns även en bild med en lastad bandtraktor utrustad med gengasaggregat;
Inte samma lastbil som ovan, denna ser väl "svensk" ut?

Bild
Copyright: Skellefteå Museum
Fototid: 1942
Ort: Örträsk/Norsjö/Västerbotten
Bildtext: Under linbanebygget i Örträsk. Två män framför lastbilen.
På flaket: Bandtraktor Caterpillar D-22 med gengasaggregat. Fotot taget under linebanebygget Kristineberg-Boliden.

Länk till sidan med bilden på Kulturarv Västerbotten

/baklastaren
Användarvisningsbild
baklastaren
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 29 jul 2011, 12:51
Ort: Södra Norrland

Re: Linbanebygget 1942-43

Inläggav S-V L44 » 11 dec 2015, 17:32

Jättefina bilder.

Den översta bilen är en Opel 3.6-42T, en lastbil som var mycket vanlig i Sverige vid den här tiden.
Bilen var "normalstor" och hade en totalvikt på 6500 kg.

Den undre bilden visar sannolikt en Volvo LV80 eller LV90 (med viss reservation för att det skulle kunna vara en Volvo LV120/LV125, men det är mindre sannolikt) och hytten är en Åtvidabergshytt som var mer eller mindre standardutrustning på dessa bilar.
Även dessa bilar var väldigt vanliga vid den här tiden.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Linbanebygget 1942-43

Inläggav Per Thomson » 11 dec 2015, 23:29

En av historierna kring denna linbana som hände under krigsåren är från midsommartid:
En arbetare från Kristineberg ville inte missa midsommarfirandet i Boliden så han tog bondpermis och satte sig i sista korgen för dagen och tänkte bli transporterad till festligheterna 90 km bort. Han hade otur för i Boliden var man otåliga och stängde linbanan i förtid utan att alla lastade korgar hade anlänt. Hela midsommarhelgen fick denne man tillbringa i malmkorgen hängandes högt över en myr i obygden utan vatten eller något. :|
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Linbanebygget 1942-43

Inläggav Thomas Almen » 12 dec 2015, 09:50

Lite korrigering Per. Efter vad jag fick mig berättat så skulle killen till en fjälla i Boliden. En kvarting hade han fått med sig som förning. Banan stog för underhåll endast en gång per år, nämligen under midsommar. Korgen stannade över Skellefteälven enligt min sagesman. Fick historien när min uppdragsgivare under perioden som grusåkare var i Kriberg å krossade. När vi skulle flytta hem grejerna dök det upp en åldrad gentleman som berätta storyn.
Thomas Almen
 

Re: Linbanebygget 1942-43

Inläggav Per Thomson » 12 dec 2015, 17:16

Tack Thomas, så kanske det var :D

Förlåt trådskaparen om jag tog bort uppmärksamheten ifrån bilarna, mycket intressanta bilder!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Linbanebygget 1942-43

Inläggav baklastaren » 14 dec 2015, 16:06

Mer OT...
Historien om friaren som blev fast i linbanekorgen dramatiseras 14 minuter in i denna film.

Hur som helst, intressant att det var en Opel och att de dessutom var vanliga. Skulle man inte kunna tro när man ser på de veteraner som finns bevarade, finns det någon dylik i trafik idag?

/baklastaren
Senast redigerad av baklastaren 14 dec 2015, 23:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baklastaren
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 29 jul 2011, 12:51
Ort: Södra Norrland

Re: Linbanebygget 1942-43

Inläggav S-V L44 » 14 dec 2015, 17:11

Enligt uppgifter från Transportstyrelsen finns det endast en liknande Opel Blitz registrerad idag. Bilen är av 1940-års modell.
Tyvärr vet jag varken bilens identitet, var någonstans i Sverige bilens ägare är lokaliserad eller ens dess skick.

Jag känner också till åtminstone två andra Opel Blitz i Sverige från samma tidsepok. Bilar som har haft ett militärt förflutet. Den ena lär finnas i trakterna av Hässleholm och den andra i Stora Mellösa. Se följande artikel:
http://na.se/stadsliv/1.1579331-lastbil ... -krigsfilm
Ingen av dessa två verkar vara registrerad för trafik, eller de är åtminstone inte inregistrerade som tunga lastbilar då jag har fått listan över alla tunga lastbilar som är inregistrerade i Sverige och med en årsmodell av 1950 eller tidigare.
Sedan finns det några lite nyare bilar av en liknande modell, men med årsmodell efter 1950.
Däremot finns det ett antal Opel Blitz från perioden 1937-1945 som går som veteranlastbilar i våra grannländer, Danmark, Norge och Finland.
Bara i Malmöhus län fanns det åtminstone ett 50-tal andra Opel Blitz med totalvikten 6500 kg av årsmodell 1937-41.

Föregångsmodellen av Opel Blitz, ibland bara kallad Blitz, hade lite lägre totalvikt, runt 5000-5500 kg, och även den var en vanlig lastbil i Sverige på 1930- & 1940-talet.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Linbanebygget 1942-43

Inläggav Anders Ason » 14 dec 2015, 18:39

baklastaren skrev:Mer OT...
Historien om friaren som blev fast i linbanekorgen dramtiseras 14 minuter in i denna film.

Hur som helst, intressant att det var en Opel och att det dessutom var vanliga. Skulle man inte kunna tro när man ser på de veteraner som finns bevarade, finns det någon dylik i trafik idag?

/baklastaren



    Oj, vilken film!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Linbanebygget 1942-43

Inläggav Per Thomson » 15 dec 2015, 21:14

Filmen verkligen intressant, tack baklastaren :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Linbanebygget 1942-43

Inläggav Åkarns Kalle » 16 dec 2015, 22:42

Jag har filmen på VHS...........nånstans
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster