Pokorny und Wittekind (FMA Donar)

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Pokorny und Wittekind (FMA Donar)

Inläggav S-V L44 » 22 mar 2015, 11:58

Pokorny und Wittekind i Frankfurt am Main i Tyskland grundades 1872. Företaget namnändrades till Frankfurter Maschinenbau AG (FMA) och de producerade lastbilar i mycket begränsad omfattning mellan 1918 och 1929. Initialt hette bilarna Pokorny und Wittekind, men från 1919 benämndes lastbilarna huvudsakligen FMA Donar.
FMA tillverkade i övrigt huvudsakligen ångmotorer och kolvkompressorer och produktionen av kolvkompressorer fortsatte en bit in på 1980-talet i DEMAGs regi, och det ursprungliga namnet Pokorny levde med i en del av produkterna.

Några av dessa udda Pokorny und Wittekind lastbilar hamnade också i Sverige.
Googling på märket ger inte många träffar, men lite information finns ändå att finna, bl.a. noteringar att det fanns några exemplar i Ängelholm (http://engelholmiana.ifokus.se/articles ... rldskriget ).
Själv har jag funnit uppgifter rörande en Pokorny und Wittekind (felskrivet Prokorny x Wittekind i det handskrivna dokumentet) som tillhörde bolaget Hälsingborgs Cinders- och Kalkfabriks AB. Bilen, som de ägde införskaffades i oktober 1927, hade en maxlast på 4000 kg och en totalvikt på 8150 kg. Motorn var en fyrcylindrig bensinmotor med maxeffekten 45 hk. Hjulen var försedda med massiva gummiringar. Bilen ställdes av efter två år, dvs i december 1929 och verkar aldrig ha kommit i trafik igen, men det är kanske inte helt otroligt att den levde kvar ytterligare några år i kalkbrottet utan att komma ut på allmänna vägar.
Så här sammanfattar Landsarkivet i Lund företagets historik ”Hälsingborgs Cinders- & Kalkfabriks AB bildades 1891. I bolagsordningen av samma år heter det: "Bolagets ändamål är att idka tillverkning av Cinders, coces och kalk samt andra därmed stående ämnen, även som att driva handel därmed och med biprodukterna vid tillverkningen." 1922 begärs bolaget i likvidation. Som skäl anges"... Ogynnsamma omständigheter såsom strejk vid kalkbrottet i Limhamn, lockout i Danmark, ishinder m.m." (ur protokoll vid extra bolagsstämma 1922-04-04). Företaget rekonstruerades 1923 varvid det ursprungliga namnet bibehölls. Protokollsserien slutar 1954, medan viss räkenskaps- serier finns fram till mitten av 1960-talet.”

En lastbil av märket Pokorny und Wittekind (FMA Donar) kunde se ut så här.
Detta verkar f.ö. vara ett av de få bevarade exemplaren (kanske rent av det enda).

FMA Donar - 1918 - 01 - Wikipedia.JPG
FMA Donar - 1918 - 01 - Wikipedia.JPG (215.88 KiB) Visad 14615 gånger

FMA Donar - 1918 - 02 - 8498857211646154931.JPG
FMA Donar - 1918 - 02 - 8498857211646154931.JPG (259.02 KiB) Visad 14615 gånger

FMA Donar - 1918 - 03 - 1123800485810298329.JPG
FMA Donar - 1918 - 03 - 1123800485810298329.JPG (249.8 KiB) Visad 14615 gånger

FMA Donar - 1918 - 05 - 206207304-w988-h741.JPG
FMA Donar - 1918 - 05 - 206207304-w988-h741.JPG (178.91 KiB) Visad 14615 gånger

Bilderna är hämtade från Wikipedia och http://www.motor-talk.de

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Pokorny und Wittekind (FMA Donar)

Inläggav Anders Ason » 22 mar 2015, 14:52

Intressant med alla olika märken som fanns under pionjärtiden. Några reflektioner dyker förstås upp:
Det var många som gav sig in i tillverkningsbranschen och försökte lansera sina märken
Många lastbilar brukades under förvånansvärt kort tid trots att de var (mycket) dyra i inköp
Väldigt enkla konstruktioner i jämförelse med ånglok, fartyg och en del andra maskiner
För tillverkning krävdes det ändock en hel del gjutning och maskinarbeten som kugghjulstillverkning
Svårt att få tag på bränsle o däck
Ett vägnät som var byggt för fyrbensdrivna hömotorer
Bilarna skulle kunna repareras i bysmedjan
Lite tveksam till om lastbilarna var så färgglada i original?
och så här går det att hålla på ... är själv mycket road av pionjärerna.

Mycket intressanta fordom men svårt att ha som privatperson då de kräver trailer/flak om de ska ut längre sträckor.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster