Dearborn

Man kan ju verkligen undra hur många lastbilsmärken som letade sig till Sverige?
Jag trodde först att man skrivit fel i registreringshandlingen och att bilen i själva verket var en Ford TT då motorspecifikationerna inklusive motornummer stämmer med Fords Model T.
Ford tillverkades ju i bl.a. Dearborn, Michigan.
Men efter lite Googling så fann jag att Dearborn faktiskt var ett speciellt bilmärke.
Kanske var det ändå en något kraftigare Ford som erbjöds marknaden som alternativ till den vanliga Ford TT-modellen.
Den svenska Dearborn-bilen som jag hittills funnit dokumenterad ägdes bl.a. av skofabrikör Lars Olsson Wallenberg i Malmö.
Bilen var försedd med luftgummihjul fram men massiva gummihjul bak.
Bilen lastade 2000 kg (totalvikt var 3700 kg), att jämföra med en Ford TT som vid den här tiden oftast hade en lastvikt av cirka 1000 kg (totalvikt knappt 2200 kg).
Så här kunde en Dearborn se ut. Just denna bil finns att beskåda på Pacific Northwest Truck Museum i Salem, Oregon.
//Kjell N
Jag trodde först att man skrivit fel i registreringshandlingen och att bilen i själva verket var en Ford TT då motorspecifikationerna inklusive motornummer stämmer med Fords Model T.
Ford tillverkades ju i bl.a. Dearborn, Michigan.
Men efter lite Googling så fann jag att Dearborn faktiskt var ett speciellt bilmärke.
Kanske var det ändå en något kraftigare Ford som erbjöds marknaden som alternativ till den vanliga Ford TT-modellen.
Den svenska Dearborn-bilen som jag hittills funnit dokumenterad ägdes bl.a. av skofabrikör Lars Olsson Wallenberg i Malmö.
Bilen var försedd med luftgummihjul fram men massiva gummihjul bak.
Bilen lastade 2000 kg (totalvikt var 3700 kg), att jämföra med en Ford TT som vid den här tiden oftast hade en lastvikt av cirka 1000 kg (totalvikt knappt 2200 kg).
Så här kunde en Dearborn se ut. Just denna bil finns att beskåda på Pacific Northwest Truck Museum i Salem, Oregon.
//Kjell N