Dearborn

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Dearborn

Inläggav S-V L44 » 05 feb 2015, 02:04

Man kan ju verkligen undra hur många lastbilsmärken som letade sig till Sverige?

Jag trodde först att man skrivit fel i registreringshandlingen och att bilen i själva verket var en Ford TT då motorspecifikationerna inklusive motornummer stämmer med Fords Model T.
Ford tillverkades ju i bl.a. Dearborn, Michigan.
Men efter lite Googling så fann jag att Dearborn faktiskt var ett speciellt bilmärke.
Kanske var det ändå en något kraftigare Ford som erbjöds marknaden som alternativ till den vanliga Ford TT-modellen.
Den svenska Dearborn-bilen som jag hittills funnit dokumenterad ägdes bl.a. av skofabrikör Lars Olsson Wallenberg i Malmö.
Bilen var försedd med luftgummihjul fram men massiva gummihjul bak.
Bilen lastade 2000 kg (totalvikt var 3700 kg), att jämföra med en Ford TT som vid den här tiden oftast hade en lastvikt av cirka 1000 kg (totalvikt knappt 2200 kg).

Så här kunde en Dearborn se ut. Just denna bil finns att beskåda på Pacific Northwest Truck Museum i Salem, Oregon.

Dearborn 0.75-Ton-Truck - 1922 - IMG_2612.jpg
Dearborn 0.75-Ton-Truck - 1922 - IMG_2612.jpg (205.41 KiB) Visad 13164 gånger


//Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Dearborn

Inläggav Anders Ason » 05 feb 2015, 22:17

Några detaljer på bil(d)en noteras: Gasljus och även på extralamporna, torpeden kommer från en annan bil då den inte passar?, helgjutna gummihjul utan fälgbana direkt på trät? var nog ingen höjdare, en "modern", d v s rektangulär backspegel på vänster sida och frågan är väl om den en gång i tiden verkligen var liggande. En vindrutetorkare (handdriven) var ovanligt på den tiden. Märklig flakkonstruktion där strävorna sticker ut från flaket och dessutom stöttar den läm som finns - ett trick för att få ner flakhöjden med bakhjulen utanför? Bilen har minst ett bakljus (två blev lag först f o m 1955 i Sverige) som förm. är oljedrivet, då de nog aldrig drevs med gas. Taket skvallrar nog om att denna bil mera gick som buss (se anm.flakhöjden) och att sofforna nu står uppfällda på flaket. Fanns ingen el ombord, signalhornet drivs med vev. Bilen är lite speciell i flera avseenden så det skulle vara intressant och veta hur den egentligen användes i sina aktiva dagar. Den ser trevlig ut och kul att få ta del av den tiden och det ovanliga märket.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster