Sida 1 av 1

scania militär gengas /diesel 1958

InläggPostat: 26 jan 2015, 17:22
av Gösta
Hej! Jag vill veta vad närmast motsvarande civil modell betecknas Gösta

SAM_1900.JPG
SAM_1900.JPG (136.64 KiB) Visad 16939 gånger

Re: scania militär gengas /diesel 1958

InläggPostat: 26 jan 2015, 18:19
av S-V L44
Bilarna var benämnda L5142A-110, så den civila beteckningen L5142-110 kommer närmst.
L51 är modellen (som också kallades Drabant - tillverkad mellan åren 1953-1959, finns även som 1960-års modell)
42 står för axelavståndet 4200 mm (Det fanns även militär L51:or med axelavståndet 4600 mm, men jag tror inte att någon av dessa var gengasutrustade.)
110 står för totalvikten 11000 kg. (Totalvikten ökade successivt under L51:ans livscykel. Vid introduktionen 1953 var totalvikten 10000 kg, bilarna benämndes -100 och vid nedläggningen 1959/1960 11300 kg och bilarna blev då benämnda -113.)
A står för "armespecifikationer)

Det står att läsa mer här viewtopic.php?f=33&t=2075
Hässleholms Militärmuseums bil (troligen den enda som fortfarande är komplett med gengasaggregat) är till salu. Se denna länk viewtopic.php?f=2&t=7173

// Kjell N

Re: scania militär gengas /diesel 1958

InläggPostat: 26 jan 2015, 21:53
av Gösta
Tack för att du kommit med sakliga uppgifter på mina frågor, det anade jag också när det gällde 71: an att A hade med armen att göra. Men det känns betryggande att få det bekräftat av en expert på specifikationsbeteckningar.
Det verkar inte vara ett sjudundrande intresse på arme gengasarn, Det är nog många som bävar för att köra med en motor som bäst ger 65 Hkr. Bilmodellen gjordes till armen i 60 ex och det var främst för att utbilda i gengasdrift. Jag gjorde min värnplikt på T3 1969/70 och Där fanns en lika dan, och vad jag minns var det aldrig någon som startade den då de månader som jag låg inkallad.
Proven som tidigare gjorts där, var att köra den med flis och det resultatet var starkt varierande. Den bästa, och mest tillförlitliga framfarten, erhölls med vedknubb, men det var efter ett omfattande experimenterande, men även efter anpassning och bestyckning av generatorn till vedknubb blev effekten inte den önskade.
Scania skriver i en handledning för gengasbilar utgiven under kriget att de fick utöka cylinderantalet till 8 om man ville behålla bensineffekten på dåtidens lastbilar som då var 6 cylindriga