Sida 1 av 1

Duplex

InläggPostat: 21 jan 2015, 22:35
av S-V L44
För ganska precis sex år sedan postade "rodis-42" denna tråd i Allmänt Veteransnack viewtopic.php?f=1&t=1243 utan att få någon respons.
Att inte få någon respons på sina trådar är ju lite trist, så jag får försöka rätta till det hela lite grand. Hoppas att "rodis-42" inte har tröttnat utan läser den sena repliken.

Det fanns uppenbarligen en del Duplex på landets vägar när förra seklet var några decennier gammalt.

En Duplex är avbildad på sidan 19 i Gert Ekströms trevliga bok kallad "Alla Våra Lastbilar".

Åtminstone en Duplex brukades av firman Evers & Co i Hälsingborg. Lastbilen var av årsmodell 1919 och hade en maxlast på exakt 4 ton (totalvikt på 7890 kg). Bilen skrotades i december 1933.

Så här skriver Helsingborgs Museum om företaget Evers & Co : "Evers & Co tillverkade takpapp, asfalt, takfärg, plast, m.m. Grundades 1893 av William Evers. Togs sedan över av sonen E. H. Evers. En våldsam brand härjade 1944 anläggningen på Nygatan och 1945 stod en ny fabrik klar vid Landskronavägen. Höganäs Förenade Tak övertog företaget 1968 och flyttade den 1978 till Höganäs nu under namnet Mataki, som i sig härstammar från AB Malmö Takpappfabrik."

AB Malmö Takpappfabrik hade för övrigt även de en intressant lastbil, en 1920-års NAG av ungefär samma storlek som Duplexen.

Även Lunds Timmer AB ägde en samtida Duplex (årsmodell 1921) som var aningen mindre än Evers & Co:s, maxlasten var bara 3000 kg. Bilen skrotades 1927.

Så här ser en Duplex ut. Notera att lastbilen var fyrhjulsdriven.

Duplex Truck - 1918 - P6080029.JPG
Duplex Truck - 1918 - P6080029.JPG (261.43 KiB) Visad 16761 gånger


Här följer ett par amerikanska reklamannonser från 1919.

Duplex Truck - 1919 - Ad - $T2eC16h,!)EE9s2ui)OQBRR9M32KRg~~60_57.JPG
Duplex Truck - 1919 - Ad - $T2eC16h,!)EE9s2ui)OQBRR9M32KRg~~60_57.JPG (242.75 KiB) Visad 16761 gånger

Duplex Truck - 1919 - Ad - $_57.JPG
Duplex Truck - 1919 - Ad - $_57.JPG (192.94 KiB) Visad 16761 gånger


Vem som var svensk importör vet jag inte.
Lastbilarna som hamnade i Sverige kan möjligen först ha deltagit i första världskrigets slutskede, men det troligaste är nog ändå att de kom hit nya.

// Kjell N

Re: Duplex

InläggPostat: 22 jan 2015, 00:28
av Per Thomson
Mycket intressant! Har du själv tagit den första bilden?
Märkliga stag under ramen.

Re: Duplex

InläggPostat: 22 jan 2015, 00:47
av Anders
Per Thomson skrev:Mycket intressant! Har du själv tagit den första bilden?
Märkliga stag under ramen.



Instämmer!
Har suttit och tittat på stagen och försökt komma underfund med vad det kan vara för vits med det?
Än så länge har jag två teorier: Antingen för att ge en styvare konstruktion, eller tillåta axlarna att pendla över hinder utan att ramen vrider sig?
Kan något av det vara rimligt tro?

Anders

Re: Duplex

InläggPostat: 22 jan 2015, 16:15
av Kjell T
Det ser ut som om det är fjäderhänken i vardera ändan av bladfjäderpaketen och då behövs stagen. Ford hade V-stag på bilar med tvärställda fjäderpaket för att hålla axlarna fixerade i rätt läge.
Intressant bil med fyrhjulsdrift!