Day-Elder

Day-Elder Motors Corporation grundades 1918 i New Jersey. Produktionen inriktades från början på lastbilschassin av märket Day-Elder (även benämnda D.E.) med motorer från Buda eller Continental. Även växellådor och bakaxlar köptes in från utomstående leverantörer. Slutväxeln var av snäckväxeltyp (worm gear) vilket kom att bli en unik designdetalj för bilmärket.
Day-Elder marknadsförde ursprungligen fyra lastbilsmodeller i storlekarna 1, 2, 3 och 6 ton. Bilarna var försedda med fyrcylindriga motorer.
1930 introducerades en rad nya chassin med sexcylindrig motor kallade Super Services Sixes. Chassierna var försedda med allvädershytter.
Tyngre bilar upp till 8 ton och chassin försedda med Hercules-motorer kunde nu också erbjudas.
Den utbredda lågkonjunkturen kom slutligen att knäcka lastbilstillverkaren som tvingades stänga ned sina fabriker 1937, och därmed försvann även märket Day-Elder (och D.E.) från marknaden.
Uppgifter hämtade från http://en.wikipedia.org/wiki/Day-Elder
Några bilder på lastbilar av märket Day-Elder :
Åtminstone en Day-Elder kom att leta sig över till Sverige.
Industri AB Sylva i Landskrona ägde en 45-hästars fyrcylindrig Day-Elder av årsmodell 1925.
Bilen hade en maximal lastvikt av 2500 kg och totalvikt på 5540 kg.
Industri AB Sylva i Landskrona var en verksamhet med tillverkning av tvål, tvättmedel, parfym och såpa mellan ca 1916 och 1964. Jämte produktion av tvål och tvättmedel fanns även ett handelsbolag som administrerade två stora varuhus i Landskrona som kallades Tvålhuset Resia eller bara rätt och slätt Resia. (Ett av dem revs senare och på platsen uppfördes ett EPA-varuhus. Den andra byggnaden är så vitt jag vet kvar.)
Bolagen hade ett ganska stort antal av förhållandevis stora lastbilar och många av bilarna var Scania-Vabis, men man hade även en del lite udda märken. Några bilder på Resia-märkta lastbilar, dock inte någon av märket Day-Elder än så länge. (Bilderna kommer från Landskrona museums bilbank.)
// Kjell N
Day-Elder marknadsförde ursprungligen fyra lastbilsmodeller i storlekarna 1, 2, 3 och 6 ton. Bilarna var försedda med fyrcylindriga motorer.
1930 introducerades en rad nya chassin med sexcylindrig motor kallade Super Services Sixes. Chassierna var försedda med allvädershytter.
Tyngre bilar upp till 8 ton och chassin försedda med Hercules-motorer kunde nu också erbjudas.
Den utbredda lågkonjunkturen kom slutligen att knäcka lastbilstillverkaren som tvingades stänga ned sina fabriker 1937, och därmed försvann även märket Day-Elder (och D.E.) från marknaden.
Uppgifter hämtade från http://en.wikipedia.org/wiki/Day-Elder
Några bilder på lastbilar av märket Day-Elder :
Åtminstone en Day-Elder kom att leta sig över till Sverige.
Industri AB Sylva i Landskrona ägde en 45-hästars fyrcylindrig Day-Elder av årsmodell 1925.
Bilen hade en maximal lastvikt av 2500 kg och totalvikt på 5540 kg.
Industri AB Sylva i Landskrona var en verksamhet med tillverkning av tvål, tvättmedel, parfym och såpa mellan ca 1916 och 1964. Jämte produktion av tvål och tvättmedel fanns även ett handelsbolag som administrerade två stora varuhus i Landskrona som kallades Tvålhuset Resia eller bara rätt och slätt Resia. (Ett av dem revs senare och på platsen uppfördes ett EPA-varuhus. Den andra byggnaden är så vitt jag vet kvar.)
Bolagen hade ett ganska stort antal av förhållandevis stora lastbilar och många av bilarna var Scania-Vabis, men man hade även en del lite udda märken. Några bilder på Resia-märkta lastbilar, dock inte någon av märket Day-Elder än så länge. (Bilderna kommer från Landskrona museums bilbank.)
// Kjell N