Day-Elder

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Day-Elder

Inläggav S-V L44 » 06 jan 2015, 01:30

Day-Elder Motors Corporation grundades 1918 i New Jersey. Produktionen inriktades från början på lastbilschassin av märket Day-Elder (även benämnda D.E.) med motorer från Buda eller Continental. Även växellådor och bakaxlar köptes in från utomstående leverantörer. Slutväxeln var av snäckväxeltyp (worm gear) vilket kom att bli en unik designdetalj för bilmärket.
Day-Elder marknadsförde ursprungligen fyra lastbilsmodeller i storlekarna 1, 2, 3 och 6 ton. Bilarna var försedda med fyrcylindriga motorer.
1930 introducerades en rad nya chassin med sexcylindrig motor kallade Super Services Sixes. Chassierna var försedda med allvädershytter.
Tyngre bilar upp till 8 ton och chassin försedda med Hercules-motorer kunde nu också erbjudas.
Den utbredda lågkonjunkturen kom slutligen att knäcka lastbilstillverkaren som tvingades stänga ned sina fabriker 1937, och därmed försvann även märket Day-Elder (och D.E.) från marknaden.
Uppgifter hämtade från http://en.wikipedia.org/wiki/Day-Elder
Några bilder på lastbilar av märket Day-Elder :

Day-Elder Truck - 08-day-elder.jpg
Day-Elder Truck - 08-day-elder.jpg (207.05 KiB) Visad 14099 gånger

Day-Elder Truck - 1918 - 2009-10-14_Day-ElderWeb-Large.jpg
Day-Elder Truck - 1918 - 2009-10-14_Day-ElderWeb-Large.jpg (152.2 KiB) Visad 14099 gånger

Day-Elder Truck - 1535day-elder.jpg
Day-Elder Truck - 1535day-elder.jpg (114.98 KiB) Visad 14099 gånger

Day-Elder Fire Engine - 1931 - Pumper No.1 - Eastport NY.JPG
Day-Elder Fire Engine - 1931 - Pumper No.1 - Eastport NY.JPG (217.38 KiB) Visad 14099 gånger


Åtminstone en Day-Elder kom att leta sig över till Sverige.
Industri AB Sylva i Landskrona ägde en 45-hästars fyrcylindrig Day-Elder av årsmodell 1925.
Bilen hade en maximal lastvikt av 2500 kg och totalvikt på 5540 kg.
Industri AB Sylva i Landskrona var en verksamhet med tillverkning av tvål, tvättmedel, parfym och såpa mellan ca 1916 och 1964. Jämte produktion av tvål och tvättmedel fanns även ett handelsbolag som administrerade två stora varuhus i Landskrona som kallades Tvålhuset Resia eller bara rätt och slätt Resia. (Ett av dem revs senare och på platsen uppfördes ett EPA-varuhus. Den andra byggnaden är så vitt jag vet kvar.)
Bolagen hade ett ganska stort antal av förhållandevis stora lastbilar och många av bilarna var Scania-Vabis, men man hade även en del lite udda märken. Några bilder på Resia-märkta lastbilar, dock inte någon av märket Day-Elder än så länge. (Bilderna kommer från Landskrona museums bilbank.)

Landskrona Resia - B1008724.jpg
Landskrona Resia - B1008724.jpg (90.83 KiB) Visad 14099 gånger

Landskrona Resia - Fargo KEW - B1002120.jpg
Landskrona Resia - Fargo KEW - B1002120.jpg (61.43 KiB) Visad 14099 gånger


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Day-Elder

Inläggav Anders Ason » 06 jan 2015, 08:55

Mycket intressant med alla ovanliga och förm. okända för de flesta, märken som funnits o t o m i Sverige - hur de nu hittade hit?

Lite OT, men ändå:
Resia: I den stad jag växte upp i, Västervik, och bodde i mina första 19 år fanns det en butik på Rådhusgatan med namnet Resia. Den låg något avsides från det stora affärsstråket Storgatan. Min mor verkade gilla den butiken för vi var ofta där och det var även ett eldorado för en liten kille. Butikens "varumärke" var som det hette på den tiden (puh, länge sedan!) "Plastic". Ett material som i dag kallas för plast. Det var ett banbrytande material kommet från det stora landet i väster och Resia ansågs som en framtidsbutik - lite high tech SF. Där fanns allsköns prylar i plastic och alla former och färger som man aldrig sett tidigare. Färgerna var ett kapitel i sig, ganska bleka och svaga och förm. att bättre teknik inte var tillgänglig. Minns inte när butiken försvann men det nya materialet bredde ju ut sig och dök upp i butiker lite var stans. Hade ingen kännedom om att varumärket fanns på andra platser och frågan är väl om de hade med varandra att göra? Nu är ju Resia mest känt som en resebyrå.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster