Renaults lastbilar åren 1900-1945

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Renaults lastbilar åren 1900-1945

Inläggav S-V L44 » 22 dec 2014, 12:37

I det senaste numret av Svensk Åkeritidning (Nr 12-2014) presenterade Bo Norvinge en gammal, ganska stor Renault lastbil av årsmodell 1925 som tjänstgjorde på Häckeberga gods strax söder om Lund.

Gert Ekström nämner i sin bok ”Alla Våra Lastbilar”, i samband med en bild på ytterligare en Renault på sidan 48, följande text ”Denna i Sverige sällsynta bil ….”

Renault-lastbilar var inte direkt någon sällsynthet, åtminstone inte på de skånska vägarna under slutet av 1920-talet eller början av 1930-talet. Ett drygt 60-tal lastbilar av märket, med årsmodeller mellan 1924 och 1934, rullade då i trafiken i Malmöhus län.
De flesta lastbilarna var i viktklassen mellan 4500-5500 kg (dvs. något större än de allra vanligaste lastbilarna vid den här tiden som bl.a. var amerikanska Ford och Chevrolet), men ett 20-tal bilar hade totalvikter uppemot 7200 kg.
Om man betraktar perioden före 2:a världskriget så verkar importen av Renault-lastbilar till Sverige av någon anledning ha försvunnit efter 1934.

Här är riktigt bra presentationer på Renault-lastbilar mellan 1900-1945.
Observera att historiken, som innehåller mycket bilder, är uppdelad i två avsnitt.
Naturligtvis är texten på franska.
Del 1 - http://www.louisrenault.com/index.php/a ... aude-moins
Del 2 - http://www.louisrenault.com/index.php/a ... aude-moins

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Renaults lastbilar åren 1900-1945

Inläggav Lars-Gunnar » 29 dec 2014, 22:01

När man ser på bilderna så har lastbilarna ett väldigt ålderdomligt och säreget utseende. Lite personbilsstuk över karossen. Men vad kan man begära att ingenjörerna skulle ha i åtanke vid de tider som åsyftas.

Tycker de tidiga lastbilarna har stuk som påminner om MACK:s lastbilar eller var det MACK som sneglade på Renault?

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Renaults lastbilar åren 1900-1945

Inläggav S-V L44 » 26 jan 2015, 23:49

Jag har tidigare i denna tråd viewtopic.php?f=35&t=6595 nämnt att Malmö Stad under 1930-talet hade åtta stycken sopbilar av märket Renault. Fem av dem var identiska, medan tre var lite avvikande.

I boken ”Malmö Stads Historia” 5:e delen som avser åren 1914-1939 finns en av dessa fem sopbilar avbildad. Att det är en av de fem syns på viktangivelserna på dörrsidan.(Bilden är något beskuren.)

Malmö Stads Renhållningsverk - Renault Sopbil - Årsmodell 1929.JPG
Malmö Stads Renhållningsverk - Renault Sopbil - Årsmodell 1929.JPG (122.54 KiB) Visad 23061 gånger

Malmö Stads Renhållningsverk - Bildtext till Renault Sopbil.JPG
Malmö Stads Renhållningsverk - Bildtext till Renault Sopbil.JPG (26.2 KiB) Visad 23061 gånger

Då kan man konstatera att det är minst två "fel" i bildtexten. Renhållningsverket köpte in två av sopbilarna redan 1928. En köptes av Renhållningsverket i Limhamn 1929, men fördes över till Malmö Stads Renhållningsverk 1933.
De fem identiska (varav en avbildad ovan) köptes in 1929.
Det andra "felet" är att motoreffekten inte var ynka 25 hk utan "hela" 45 hk.
Samtliga dessa Renault sopbilar skrotanmäldes mellan åren 1938-1940.

Ett av Renaultchassierna finns avbildad på nästa bild tagen från samma bok.
Det bakre släpet är sannolikt byggt på ett Volvo-chassi eftersom hjulen inte är "Renault-hjul".

Dragbilen är en Hanomag 4-cylindrig diesel troligen traktorregistrerad eftersom den inte återfunnits bland registreringshandlingarna för lastbilar.

Malmö Stads Renhållningsverk - Fd Renault Sopbilschassier med Hanomag dragbil - 1939.JPG
Malmö Stads Renhållningsverk - Fd Renault Sopbilschassier med Hanomag dragbil - 1939.JPG (172.13 KiB) Visad 23061 gånger

Malmö Stads Renhållningsverk - Bildtext till Hanomag dragbil.JPG
Malmö Stads Renhållningsverk - Bildtext till Hanomag dragbil.JPG (29.62 KiB) Visad 23061 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Renaults lastbilar åren 1900-1945

Inläggav S-V L44 » 27 jan 2015, 00:01

I samma bok som nämns ovan fanns en bild på ytterligare en Renault lastbil. Bilen är av årsmodell 1928.

M13053 - Renault - 1928 - Motor # PF841 - Arlövs Expressbyrå Hilding Persson Arlöv.JPG
M13053 - Renault - 1928 - Motor # PF841 - Arlövs Expressbyrå Hilding Persson Arlöv.JPG (213.37 KiB) Visad 23058 gånger

Bildtexten säger följande : "Smågatsten lastades på skutor i hamnar nära stenbrotten i Bohuslän och Blekinge. Här lossas lasten 1936 i Suellshamnen mitt i Malmö, kanske endast ett par km från den gata, som skall stenläggas."

Även här är det ett litet "faktafel" i texten eftersom Hilding Persson, som ägde Arlövs Expressbyrå, inhandlade lastbilen i oktober 1928 och sålde den till AB Frode Lund i Malmö (som då var Volvo-handlare) i december 1930, så bilden bör vara tagen någon gång under den tidsperioden, inte 1936.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Renaults lastbilar åren 1900-1945

Inläggav Anders Ason » 27 jan 2015, 07:58

Intressanta bilder och historia. Har även undrat varför Renault var så envisa med att ha kylaren bakom motorn så länge. Men...det medgav ju en unik frontprofil. En annan detalj som hände med till bara antal tiotal år tillbaka var ju de släta hjultallrikarna.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Renaults lastbilar åren 1900-1945

Inläggav Anders » 27 jan 2015, 11:45

Anders Ason skrev:Intressanta bilder och historia. Har även undrat varför Renault var så envisa med att ha kylaren bakom motorn så länge. Men...det medgav ju en unik frontprofil. En annan detalj som hände med till bara antal tiotal år tillbaka var ju de släta hjultallrikarna.


Mack höll ju också fast vid att ha kylaren bakom motorn fram till mitten av 30-talet. Vad vitsen ska vara med det har jag funderat på, men kanske ansåg man att den var mera skyddad där?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Renaults lastbilar åren 1900-1945

Inläggav Bo Norvinge » 27 jan 2015, 19:54

Hade inte Saab 2-taktare kylaren bakom motorn också?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster