Anglo-Dane

Anglo-Dane tillverkades av H C Fredriksen i Köpenhamn i ett mycket litet antal, endast cirka 70 stycken fordon, mellan 1902 och 1917.
Verksamheten började i slutet av 1800-talet med sammansättning av cyklar med delar av engelskt ursprung.
De flesta motorfordonen hade bara en encylindrig Belgisk Kelecom-motor på några få hästkrafter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anglo-Dane
Åtminstone ett av de 70 fordonen, en liten 2-tons lastbil av årsmodell 1907 (med 4-cylindrig motor på hela 16 hästkrafter) letade sig över Öresund till cykelreparatören Emil Samuel Hellström, Björkgatan 11 i Malmö. Man kan tänka sig att köpet sannolikt genomfördes med en viss anknytning till den danska fordonskonstruktörens cykelbakgrund.
Lastbilen avyttrades i november 1922 till handlanden Mandus Nilsson i Malmö som lät skrota bilen.
// Kjell N
Verksamheten började i slutet av 1800-talet med sammansättning av cyklar med delar av engelskt ursprung.
De flesta motorfordonen hade bara en encylindrig Belgisk Kelecom-motor på några få hästkrafter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anglo-Dane
Åtminstone ett av de 70 fordonen, en liten 2-tons lastbil av årsmodell 1907 (med 4-cylindrig motor på hela 16 hästkrafter) letade sig över Öresund till cykelreparatören Emil Samuel Hellström, Björkgatan 11 i Malmö. Man kan tänka sig att köpet sannolikt genomfördes med en viss anknytning till den danska fordonskonstruktörens cykelbakgrund.
Lastbilen avyttrades i november 1922 till handlanden Mandus Nilsson i Malmö som lät skrota bilen.
// Kjell N