Dürkopp

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Dürkopp

Inläggav S-V L44 » 15 nov 2014, 22:51

Dürkopp är ett gammalt bilmärke som jag mest förknippat med personbilar, men det fanns tydligen några lastbilsmodeller också.
Åtminstone ett par sådana lastbilar letade sig hit.
Två, för sin tid relativt stora bilar med totalvikt på 9000 kg inköptes i april 1929 av Richard Sawade, direktör för Cirkus Hagenbeck i Malmö.
Fastän bilarna erhöll var sitt registreringsnummer i Malmöhus län (M13689 resp. M13690), så blev tyvärr de två bilarna inte godkända för allmän trafik, och besiktningsmannens utlåtande den 29 april 1929 lyder så här:

Så länge automobilens hjulringar icke i fråga om bredden uppfyller föreskrifterna i 2 § 6 mom. Kungliga förordningen om motorfordon den 15 juni 1923, må automobilen ej framföras å allmän väg eller å gata eller annan allmän plats i stad, med mindre särskilt tillstånd därtill varder meddelat enligt vad i förnämnda författningsrum är stadgat.

Till saken hör att bilarnas bredd var hela 235 cm, vilket var 25 cm bredare än dåtidens maximala fordonsbredd.

Den 29:e oktober samma år tröttnade uppenbarligen ägaren och lät meddela att bilarna utförts ur riket. Sannolikt har bilarna gått tillbaks till Tyskland.
Det finns inte så många lastbilar av märket Dürkopp bevarade, men en har i alla fall hamnat på Bielefelds historiska museum, http://www.historisches-museum-bielefel ... ag=durkopp

Dürkopp L3 Modelljahr 1926 in Historisches Museum Bielefeld - DSC_9053kl.JPG
Dürkopp L3 Modelljahr 1926 in Historisches Museum Bielefeld - DSC_9053kl.JPG (139.11 KiB) Visad 24112 gånger

Som synes var det en ganska mäktig bil redan 1926.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Dürkopp

Inläggav Anders Ason » 15 nov 2014, 23:09

Verkligen kul med dina bilder på ovanliga bilar. Mäktig bil som du skriver, men frågan är om det är rätt hjul på den? 1926 fanns det nog ingen bil att köpa utan att den var försedd med luftgummiringar och skärmarna skvallrar ju om något annat än de hjul som sitter på. Det fina på bilen utan tvekan patinan.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Dürkopp

Inläggav S-V L44 » 16 nov 2014, 00:31

De två bilarna från 1929 som kom till Sverige hade faktiskt massiva gummihjul.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Dürkopp

Inläggav Per Thomson » 16 nov 2014, 10:12

Jag kan tänka mig att den för den tiden höga totalvikten gjorde att man valde massiva gummiringar. Dåtidens luftgummihjul hade förmodligen inte särskilt hög kapacitet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Dürkopp

Inläggav herrstina- » 16 nov 2014, 10:37

Om bilen användes mycket för interna transporter på en förorenad industrianläggning kan man ha valt massiva hjul för att eliminera problemet med punkteringar.

Fordonen som användes internt hos Gotthard Nilsson i Älmhult hade massiva hjul åtminstone in på 90-talet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Dürkopp

Inläggav Bo Norvinge » 16 nov 2014, 11:43

Johan Johansson i Göteborg ska ha köpt en Dürkopp under tidiga 1920-talet.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Dürkopp

Inläggav S-V L44 » 16 nov 2014, 22:21

Herrstina skrev:
Om bilen användes mycket för interna transporter på en förorenad industrianläggning kan man ha valt massiva hjul för att eliminera problemet med punkteringar.

Jag som är född 1950 tog körkort för bil 1968, dvs. efter införandet av högertrafik här i landet. Min far som var född 1914 klagade alltid på mig att jag låg för nära högerkanten. Han sa, "du skall inte köra så nära vägkanten där allt skräp, spik, skruvar och hästskosömmar samlas". Tydligen levde det kvar i hans sinnevärld hur lätt det kunde vara att få punkteringar och vilka extrabesvär en punktering förde med sig på 1930- och 40-talet, fastän vägarna redan på 1960-talet var relativt sett tämligen punkteringssäkra.
En plats som säkert orsakar många punkteringar på personbilar idag är återvinningscentralerna. Därför äger jag också en gammal "rat car" som jag bara använder när jag besöker dylika ställen var det dräller av skruvar, krokiga spik, m.m. som kan fastna i däcken.
Det är billigare att byta ett 15 tums ballongdäck än två 18-19 tums lågprofildäck.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Dürkopp

Inläggav Malte. E » 30 nov 2014, 12:21

Inte bara bilar...........
Barndomshemmets grannhus inrymde ett herrskrädderi.
De hade två symaskiner,(pedal,ej elmotor). De var av märket Durkopp.
hälsningar
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Dürkopp MC

Inläggav Bengt Dahlberg » 30 jan 2020, 17:21

Dürkopp tillverkade även motorcyklar på 1950-talet.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst