Dürkopp är ett gammalt bilmärke som jag mest förknippat med personbilar, men det fanns tydligen några lastbilsmodeller också.
Åtminstone ett par sådana lastbilar letade sig hit.
Två, för sin tid relativt stora bilar med totalvikt på 9000 kg inköptes i april 1929 av Richard Sawade, direktör för Cirkus Hagenbeck i Malmö.
Fastän bilarna erhöll var sitt registreringsnummer i Malmöhus län (M13689 resp. M13690), så blev tyvärr de två bilarna inte godkända för allmän trafik, och besiktningsmannens utlåtande den 29 april 1929 lyder så här:
”Så länge automobilens hjulringar icke i fråga om bredden uppfyller föreskrifterna i 2 § 6 mom. Kungliga förordningen om motorfordon den 15 juni 1923, må automobilen ej framföras å allmän väg eller å gata eller annan allmän plats i stad, med mindre särskilt tillstånd därtill varder meddelat enligt vad i förnämnda författningsrum är stadgat.”
Till saken hör att bilarnas bredd var hela 235 cm, vilket var 25 cm bredare än dåtidens maximala fordonsbredd.
Den 29:e oktober samma år tröttnade uppenbarligen ägaren och lät meddela att bilarna utförts ur riket. Sannolikt har bilarna gått tillbaks till Tyskland.
Det finns inte så många lastbilar av märket Dürkopp bevarade, men en har i alla fall hamnat på Bielefelds historiska museum, http://www.historisches-museum-bielefel ... ag=durkopp
Som synes var det en ganska mäktig bil redan 1926.
// Kjell N