Rocket

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Rocket

Inläggav S-V L44 » 15 nov 2014, 00:17

Bland gamla registreringshandlingar har jag träffat på en lastbil som benämnts Rocket.
Lastbilen registrerades den 11 augusti 1931 på en åkeriägare i Hohög (beläget i östra delarna av nuvarande Malmö stad).
Bilen var inte i drift mer än drygt 4 månader av denna ägare innan den avregistrerades av Lunds Motor Import vid nyåret 1931-32.
Med sin totalvikt av 3820 kg (och maxlast 1750 kg) var det en ”normalstor” lastbil vid den här tiden, jämförbar med de mycket vanliga Fordarna och Chevorna. Den sexcylindriga motorn var däremot aningen kraftfullare än konkurrenternas motorer.
Fastän det inte framgår av registreringshandlingen har lastbilen sannolikt varit registrerad vid ett tidigare tillfälle eller i ett annat län eller importerats begagnad. Ett tecken på detta är att tillverkningsåret också anges som ”Obekant”.
Man kan ju anta att bilen härstammade från ett engelskspråkigt land dels p.g.a. sitt namn och dels p.g.a. motormåtten och hjulbasen som direkt går att översätta i tum, men är det Storbritannien eller USA?
Som alla förstår är det i princip hopplöst att Googla på det engelska ordet Rocket för att försöka få fram en lastbil som stammar från 1920-talet eller möjligen början av 1930-talet.
Finns det någon som kan bringa lite klarhet i vilken tillverkare som kan ligga bakom bilmärket som kallades ”Rocket”?
Rocket kan ju också vara ett modellnamn på ett chassi från en mer eller mindre känd tillverkare.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Rocket

Inläggav oha280 » 15 nov 2014, 08:10

Kan det vara frågan om felskrivning av märket Rochet-Schneider? De fanns ju både som lastbilar och bussar men även personbilar. Storleken på lastbilen med 6 cyl motor stämmer bra i alla fall.
/timo
oha280
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:42
Ort: Boden

Re: Rocket

Inläggav gunnilse » 15 nov 2014, 10:44

Studebaker hade något som benämndes Rockne tidigt 30-37
gunnilse
 

Re: Rocket

Inläggav S-V L44 » 15 nov 2014, 18:04

Inte omöjligt att det kan vara en felskrivning så att det var en Rochet-Schneider.
Tack för tipset, Timo.
På registreringshandlingen är det klart och tydligt skrivet "Rocket", så det har förbryllat mig.
Jag får försöka forska vidare i Kristianstads län för att få fram ursprungshandlingarna före 1931.

Hittills har jag bara sett ett relativt stort antal personbilar (eller möjligen en och annan ombyggd till lätt lastbil) av Studebakers "skuggmärke" benämnt Rockne.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster