Bergmann Elektrizitätswerke Berlin

Bergmann Elektrizitätswerke Berlin var före 2:a världskriget en tysk tillverkare av bl.a. ellokomotiv men även tyngre fordon, t.ex. lastbilar.
Som namnet antyder var man i huvudsak inriktad på produkter med anknytning till "tyngre" elektricitet, såsom generatorer och stora elmotorer, men även tyngre fordon.
Loken var eldrivna, men lastbilarna däremot hade bensinmotorer.
I Malmöhus län fanns det några Bergmann lastbilar av årsmodell 1923 och 1924 med 4-cylindriga bensinmotorer på 35-38 hk.
Lastbilarna var för sin tid stora bilar med totalvikter på mellan 6400 och 7230 kg, dvs. i klass med de svenska tillverkarna Scania-Vabis och Tidaholm, när en "normalstor" lastbil på den tiden hade en totalvikt på 2500-3000 kg.
Svensk-Engelska Mineralolje AB i Malmö hade en bil från 1923 som senare övertogs av Lovens Stenkross i Dalby.
Svenska Sockerfabriks AB i Staffanstorp hade två bilar av årsmodell 1924.
Tyvärr har jag inte sett några bilder på Bergmannlastbilar som gått i Sverige, men här är en bild på en renoverad bil som finns i Holland.
// Kjell N
Som namnet antyder var man i huvudsak inriktad på produkter med anknytning till "tyngre" elektricitet, såsom generatorer och stora elmotorer, men även tyngre fordon.
Loken var eldrivna, men lastbilarna däremot hade bensinmotorer.
I Malmöhus län fanns det några Bergmann lastbilar av årsmodell 1923 och 1924 med 4-cylindriga bensinmotorer på 35-38 hk.
Lastbilarna var för sin tid stora bilar med totalvikter på mellan 6400 och 7230 kg, dvs. i klass med de svenska tillverkarna Scania-Vabis och Tidaholm, när en "normalstor" lastbil på den tiden hade en totalvikt på 2500-3000 kg.
Svensk-Engelska Mineralolje AB i Malmö hade en bil från 1923 som senare övertogs av Lovens Stenkross i Dalby.
Svenska Sockerfabriks AB i Staffanstorp hade två bilar av årsmodell 1924.
Tyvärr har jag inte sett några bilder på Bergmannlastbilar som gått i Sverige, men här är en bild på en renoverad bil som finns i Holland.
// Kjell N