DAF lastfordon

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: DAF lastfordon

Inläggav Stellan » 03 dec 2008, 20:00

herrstina- skrev:Anledningen var mycket riktigt att man ville ha luftfjädring för att rangera flaken. Jag har inte fått kläm på om det var DAF som byggde den som ett koncept eller om den var kundbeställd. Rolf Stridh som var Daf general på den tiden trodde inte att bilen kommit till användning över huvud taget.
Stina.

Lite underligt tycker jag, 1986 hade väl de flesta lastbilstillverkarna luftfjädring? Kan det ha varit att de hade volymflak som de skiftade, och att DAF:en var den som hade lägst lasthöjd vi den tiden?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: DAF lastfordon

Inläggav Åkarns Kalle » 04 dec 2008, 21:22

Hej

Oj oj oj Nyfiken som jag är måste jag få veta mer skickade efter ett fax från bilregistret
har haft åtta ägare togs i trafik första gången 1988-11-21

8äg Fr o m 1998-08-27 Privatperson sollefteå
7äg Fr o m 1995-09-18 Privatperson Sollefteå
6äg Fr o m 1994-12-12 Erik M Sundqvist Åkeri i Örnsköldsvik

avställd 1998-10-30
körförbud 1999-03-01


Mvh Åkarns Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: DAF lastfordon

Inläggav Per Thomson » 04 dec 2008, 21:36

Stellan skrev:
herrstina- skrev:Anledningen var mycket riktigt att man ville ha luftfjädring för att rangera flaken. Jag har inte fått kläm på om det var DAF som byggde den som ett koncept eller om den var kundbeställd. Rolf Stridh som var Daf general på den tiden trodde inte att bilen kommit till användning över huvud taget.
Stina.

Lite underligt tycker jag, 1986 hade väl de flesta lastbilstillverkarna luftfjädring? Kan det ha varit att de hade volymflak som de skiftade, och att DAF:en var den som hade lägst lasthöjd vi den tiden?

/Stellan


Var det inte så att det dröjde mycket länge innan det blev luft även på framaxlar :?:
Innan dess så var det väl Lagab-systemet som härskade, dvs en mellanram (mellan bil och lösflak) som höjdes med hydraulik.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: DAF lastfordon

Inläggav Kjell T » 05 dec 2008, 11:09

Hur det är med införande av luftfjädring på olika lastbilsmärken känner jag inte till, men FÖRSTA helluftfjädrade SCANIA visades på utställningen "Lastbil 89" i Jönköping. Enligt uppgifter i MIL.
Första helluftfjädrade Scania-Vabis bussen var C75 årsmodell 1959.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: DAF lastfordon

Inläggav arnfinn » 05 dec 2008, 14:13

Kjell T skrev:Hur det är med införande av luftfjädring på olika lastbilsmärken känner jag inte till, men FÖRSTA helluftfjädrade SCANIA visades på utställningen "Lastbil 89" i Jönköping. Enligt uppgifter i MIL.
Första helluftfjädrade Scania-Vabis bussen var C75 årsmodell 1959.


Jepp. Og det var vanlig med luft bare bak i mange år før man fikk helluft. Bare luft foran er vel fortsatt uvanlig og kommer vel aldri til å bli en slager.
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: DAF lastfordon

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2008, 19:44

En kunnig person i Örebro vet mer om det här fordonet. Tydligen gick det nåt år i utlandstrafik, i nån lite udda körning. Ska rota lite mer så återkommer jag.
Thomas Almen
 

Re: DAF lastfordon

Inläggav Stellan » 17 dec 2008, 19:57

Per Thomson skrev:Var det inte så att det dröjde mycket länge innan det blev luft även på framaxlar :?:
Innan dess så var det väl Lagab-systemet som härskade, dvs en mellanram (mellan bil och lösflak) som höjdes med hydraulik.

Jag hittade ett gammalt foto med den konstruktionen. Kanske någon från Halland känner igen färgen på det som syns? :D
Lagab_02b.jpg
Lagab_02b.jpg (92.16 KiB) Visad 23864 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: DAF lastfordon

Inläggav herrstina- » 18 dec 2008, 00:23

Den första helluftfjädrade Volvon kom 1987, vi hade en av de allra första. De första helluftfjädrade Scaniorna kom i början på 90-talet. Bilen som visades på Elmia 1989 var antagligen något halvhjärtat försök från hobbyverkstaden i Laxå.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: DAF lastfordon

Inläggav Per Thomson » 18 dec 2008, 10:38

Kanske lite utanför ämnet men nu när vi ändå är inne på luftfjädring passar jag på att fråga varför man envisas med att på dragbilar välja att inte ha luftfjädring fram :?: :?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: DAF lastfordon

Inläggav herrstina- » 18 dec 2008, 16:56

Det är enkelt Per!

Luftfjädring fram är: onödigt dyrt, tungt, underhållskrävande och ger sämre vägkänsla. Även på Flak/skåpbilar är det vanligaste stål fram och luft bak. I princip är det bara de som använder fjädringen vid lossn och lastn som väljer luft fram. Komforten för både förare och gods är alldeles tillräcklig med luft/stål.
Det är tom. så att vi har stål fram luft bak och stålfjädring på hytten på jämnlastchassier. Har man luft fram, luft till hytten och luftfjädrad stol börjar de olika systemen motarbeta varandra och försämrar komforten.

Är man som lastvagnsproducent tillräckligt förutseende kan man dessutom skapa ett ännu större underhållsbehov, har man en Volvo från -99 och framåt är det så vist ordnat att vevhusventilationen blåser oljedimma på hö frambälg vilket resulterar i en upplöst bälg lagom när garantin på bilen gått ut.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: DAF lastfordon

Inläggav Per Thomson » 19 dec 2008, 00:56

En dragbil har en helt annan "gång" än en bil med fast flak. I princip blir den en boggie i framänden på trailern och får en pendlande rörelse, den "klättrar över" ojämnheterna i vägbanan i stället för att fjädra. För en bil med fast flak motverkar lasten att bilens framände "klättrar över" ojämnheter och tvingar i stället fjädringen att arbeta.

Bladfjädersystem av den gamla typen på dragbilar med kort hjulbas var en plåga att köra. Parabeltypen med långa fjädrar som kom senare hade bättre komfortegenskaper. Men inget stålfjädersystem kan visa på så kort reaktionsförmåga som ett luftfjädersystem, därför är det för mig en gåta att dragbilarna inte gavs luftfjädring på framaxeln i första hand :?: :?

Dragbilarnas hemland USA har inte dessa komfortproblem. Varför, jo de balanserar inget av trailerlasten/KingPin till framaxeln, man kan säga att de kör alltid utan last om man bara ser till dragbilarnas framände och därför kan fjädrarna fram anpassas till en konstant belastning. Om man betraktar en USA-dragbil ser man att skivan är placerad mitt över boggicentrum.

Sedan är det helt rätt det du säger Stina, det där med system på system, alltså axelfjädring, hyttfjädring och slutligen stolfjädring. När svängningarna kommer i otakt uppstår något som kallas interferens. Innan luftfjädringen blev införd på bilarna vann den först insteg på släpen. SAF var ett tidigt märke i detta sammanhang och de hade också en luftfjädrad vändskiva i sitt produktprogram. Denna luftfjädrade vändskiva blev dock inte långlivad på marknaden för anledningen var just att det kunde bli interferens mot bilens eget fjädringssystem och så kraftiga genomslag att komforten blev sämre med fjädrande skiva än utan.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: DAF lastfordon

Inläggav Böll » 20 dec 2008, 12:39

Började min karriär som åkare med en Scania 141 boggie bil,den hade förstärkta fjädrar bak då den gick som ny med pålar på oftast mkt dåliga underlag på byggen,satt å hoppa runt i den i 5 år,ingen tvekan om var de va tjälskott mm,köpte sen en nyare Scania 113 med lyftfjädring bakoch hyttluftfjädring,,förste dan ja tog en kurva me full trailer så trodde ja bilen skulle välta,141,an rörde sig inte om man svängde,men 113, den pös å luta åneg så ja trodde den skulle välta,blev van till slut men de tog ett tag..
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: DAF lastfordon

Inläggav Moroten » 27 jul 2010, 22:15

Historien om denna buss/lastbil är att den beställdes av Rolf Johansson i Sollefteå, även kallad "Jocke". Han var/är en legend i flyttbranschen. Anledningen till att han beställde en sådan här bil var att han ville kombinera möjligheten att köra 7,15 m växelskåp med den härliga komfort som en gammal möbelbuss med pannkaksmotor gav. Beställningen av bussen var en produkt av "Jockes" samtliga drömmar om hur ett optimalt flyttekipage skulle se ut. Hytten hade kök på "nedre våningen" och säng på den "övre". Jag var själv och tittade på den under byggtiden på Helmark karosseri i Markaryd (tidigare Skandia-karosser). Bygget drog ut på tiden och vad jag kan minnas hade "Jocke" inte den ekonomiska kapaciteten att ta ut fordonet, utan blev räddad av sin kamrat Sundqvist i Ö-vik (EMS). "Jocke" använde dock den, delvis under EMS-flagg, i internationella flyttransporter. Bygget blev extremt dyrt, cirka 1 Mkr, som containerbil. Jag var vid denna tid, 1988, själv ansvarig för framtagandet av flyttkedjan FMTs egna fordonskoncept "System 108". Vi retade "Jocke" mycket för hans "bastard", då vi byggde en komplett F10 med två växelskåp och släp med hissar på både bil och vagn för samma peng.../ Lars Jonsson, Gävle
Moroten
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 sep 2009, 07:50

Re: DAF lastfordon

Inläggav LarsJo » 14 apr 2011, 14:50

Jag träffade nuvarande registrerade ägare på denna DAF lastbilsbuss nyligen. Han berättade att den kördes till en skrot i Sollefteå i slutet av 90-talet efter ett motorras. Om det finns kvar rester av den eller ej framgick ej.
LarsJo
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 nov 2010, 19:37

Föregående

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster