Kylkapell

Postat:
22 apr 2008, 20:50
av Stellan
När jag rotade omkring i mappar och pärmar under kvällen så hittade jag det här: ett kylkapell med aggregat
Har något här på forumet sett eller hört talas om något liknande förut? Att man kanske lade en extra pressening innanför kapellet när det var riktigt kallt har jag själv varit med om...men detta?


/Stellan
Re: Kylkapell

Postat:
23 apr 2008, 22:49
av Lars-Gunnar
Stellan, har ej set något liknande förr. Från vilket årtionde är detta? Jag som bor i norrland har bara sett bilar med standardskåp och vidbyggt kyl eller värmeaggregat på såväl bil som släp. Kan inte tänka mig att Termokapellet blev någon succe.
Färgen på ekipaget påminner om de färger Scania hade på sina demobilar.
Lars-Gunnar

Re: Kylkapell

Postat:
24 apr 2008, 18:13
av Stellan
Pärmen jag hittade broshyren i är från -74, och Scanian är förmodligen deras första 140...kan det vara -72 den kom tro? Men det där med kardborreband och blixtlås på en fjärrbil, kan det verkligen ha fungerat?
/Stellan
Re: Kylkapell

Postat:
24 apr 2008, 22:19
av Lars-Gunnar
En fördel kanske var att ekipaget blev lättare och kunde ta mer nyttolast.
Lars-Gunnar

Re: Kylkapell

Postat:
24 apr 2008, 22:29
av Stellan
Mmm...kan vara så, skåpen på den tiden var ju både smala och tunga.
Lite mer "of topic". Jag var i Ystad 1978 och hämtade ett nytt Fleron-skåp, alldeles efter de bytt namn från Ystadkaross. Det var det första skåpet vi fick med "fullbredd", det vill säga 2,42 meter invändigt mått. Men det var nästan lika tungt som de gamla skåpen, maxlasten var bara 20 ton på den trailern med en tvåaxlig dragbil. Skillnaden mot det gamla skåpet var att man slapp att handlasta så mycket i det nya, och att vi fick Thermoking istället för Sonesons-aggregat.
/Stellan