Kylkapell

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kylkapell

Inläggav Stellan » 22 apr 2008, 20:50

När jag rotade omkring i mappar och pärmar under kvällen så hittade jag det här: ett kylkapell med aggregat :shock:
Har något här på forumet sett eller hört talas om något liknande förut? Att man kanske lade en extra pressening innanför kapellet när det var riktigt kallt har jag själv varit med om...men detta? :shock:

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Kylkapell

Inläggav Stellan » 23 apr 2008, 21:52

Ingen... :?:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Kylkapell

Inläggav Lars-Gunnar » 23 apr 2008, 22:49

Stellan, har ej set något liknande förr. Från vilket årtionde är detta? Jag som bor i norrland har bara sett bilar med standardskåp och vidbyggt kyl eller värmeaggregat på såväl bil som släp. Kan inte tänka mig att Termokapellet blev någon succe.

Färgen på ekipaget påminner om de färger Scania hade på sina demobilar.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Kylkapell

Inläggav Stellan » 24 apr 2008, 18:13

Pärmen jag hittade broshyren i är från -74, och Scanian är förmodligen deras första 140...kan det vara -72 den kom tro? Men det där med kardborreband och blixtlås på en fjärrbil, kan det verkligen ha fungerat? :o

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Kylkapell

Inläggav Lars-Gunnar » 24 apr 2008, 22:19

En fördel kanske var att ekipaget blev lättare och kunde ta mer nyttolast.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Kylkapell

Inläggav Stellan » 24 apr 2008, 22:29

Mmm...kan vara så, skåpen på den tiden var ju både smala och tunga.

Lite mer "of topic". Jag var i Ystad 1978 och hämtade ett nytt Fleron-skåp, alldeles efter de bytt namn från Ystadkaross. Det var det första skåpet vi fick med "fullbredd", det vill säga 2,42 meter invändigt mått. Men det var nästan lika tungt som de gamla skåpen, maxlasten var bara 20 ton på den trailern med en tvåaxlig dragbil. Skillnaden mot det gamla skåpet var att man slapp att handlasta så mycket i det nya, och att vi fick Thermoking istället för Sonesons-aggregat.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster