Snöplogning på gång.

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Snöplogning på gång.

Inläggav västerås59 » 29 aug 2013, 19:58

Här kommer en Bild från Kolbäcks dalen. Lastbilsmodell är Okänt ? men med hjälp av våra kunniga experter så kan det vara ett lätt Svar. Jag tippar på en Tidaholmare.

Bildnummer: N51 Kategori: Åhman Ort:
Plats: Tid: Fotograf: Åhman/Prisma
Motivbeskrivning: Snöplogning. Chaufför Gösta Norr

Östman.K

N51.jpg
N51.jpg (60.82 KiB) Visad 30147 gånger
västerås59
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 apr 2013, 22:44

Re: Snöplogning på gång.

Inläggav Anders Ason » 29 aug 2013, 21:51

Trevlig bil och trevlig bild.
Några iakttagelser: Med stor sannolikhet grundat på vad jag känner till (vilket är långt ifrån allt :) så är det ingen Tidaholmare utan möjligen en tysk Deutz (märket i kylaren). Bilen är av årsmodell från omkring 1915 till 1920 ca. D v s tillverkad i en brytningstid, luftgummiringar på ekerfälg, kardandrivning i s f kedja, vänsterstyrd i s f högerstyrd (vanligast vid en tiden på lastbilar). Ålderdomlig "hytt" med sufflett då enkla hytter hade börjat komma. Bilen är ganska omfattande påbyggd för sitt uppdrag som plogbil. Frontplogen lyftbar (för backning?) från passagerarplatsen, stora ratten och förmodligen av den man som står bredvid plogen. Antagligen hade man också lite grus med sig bakom framstammen som barlast och att ta till när det behövdes.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Snöplogning på gång.

Inläggav swedishbrasscar » 02 sep 2013, 20:22

Jag tippar på Hansa-Lloyd, det tyder bl.a. märket på kylaren på.
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås

Re: Snöplogning på gång.

Inläggav Malte. E » 09 sep 2013, 21:29

Snöplogen går...........
har sett den där bilden förut, och då med text.
Det är mycket riktigt en Hansa-Lloyd.
Men mannen som står bredvid bilen lär vara vägmästare Rudolf Andersson, kallad "väg-Rulle".
Tror inte han nedlät sig till att justera plogar?
hälsningar
Malte E
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Snöplogning på gång.

Inläggav västerås59 » 10 sep 2013, 18:23

Svar till Malte E.
Vägförvaltningens bilar bör man kunna få fatt i bland Kommunens gömmor ? Var på studiebesök hos Västmanlands muséum Karlsgatan 2 Västerås. öppet för allmänheten, det finns mycket att gräva fram där bland hyllorna. Gamla åkerier finns bl.a

Östman K.
västerås59
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 apr 2013, 22:44

Re: Snöplogning på gång.

Inläggav Malte. E » 10 sep 2013, 21:32

Svar till K.Östman,
Nej, då är du nog på fel spår, Vägstyrelsernas bilar fanns i de vanliga bilregistren, vilket innebar att de i allra flesta fall överfördes till landsarkiven.
För Västmanlands del innebär det Landsarkivet i Uppsala. Och där finns inte vägbilarna utsorterade för sig, utan deras kort ligger bland alla andra
U-lastbilar. Med andra ord, du får börja i kortlåda 1 med lastbilarna U1 till 1099. Kortlåda 2 med U1100 till 1269. Kortlåda 3 med U1270 till 1399. o.s.v
tills du når låda 29 med 6800 till 6799. Sedan tillkommer de s.k. lakanen. Med andra ord, ett evighetsjobb om man ska läsa på varje kort.

De Västmanländska bussarna är upplagt på samma vis, med den viktiga skillnaden att de ryms i tre kortlådor, vilket man klarar på en dag.
Vad gäller den Hansa Lloyd som fanns på bilden, en muntlig uppgiftlämnare hävdade att åkare E. Svanström köpte den bilen.
Chauffören Norr fick en Scania-Vabis av tidig 30-talsmodell i stället. Den hade i alla fall hytt med fönster.
hälsningar
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Snöplogning på gång.

Inläggav västerås59 » 11 sep 2013, 18:01

Svar till Malte E.
Tack för Upplysningen den är värd att bevara. Många resor till Uppsala med andra ord. Jag har varit där flera ggr men av andra orsaker som Släktforskning.
Hoppas dom skannar av korten i kortlådorna och lägger ut fordonen på deras hemsida så det är lätta att nå. Det fanns ett Åkeri på Vargbogatan i Västerås som 1924 köptes av August Östman som drevs vidare av hans söner in på 50-talet dom körde med hästar i början men är av intresse av deras lastbilar och körningar. En ledtråd var man ska börja forska ? Västmanlands muséum kan ha uppgifter ?

Östman K.
västerås59
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 apr 2013, 22:44

Re: Snöplogning på gång.

Inläggav Malte. E » 12 sep 2013, 20:17

Svar till Östman K
Länsmuseet har säkerligen en bok som heter Västerås Stadsmonografi. Där står att läsa om olika företag och -former. Ävenledes åkerier.
Där finns inte något om de enskilda bilarna, men man kan inhämta när och av vem åkeriet startades, om hur många lastbilar och hur
många hästar,(!) man innehar. Även bröderna Östman finns med där. Om det finns mer än en utgiven årgång / tryckår vet jag ej.

Gäller det själva bilarna återstår nog bara Landsarkiven eller i förekommande fall Länsstyrelserna. I ett fåtal fall finns registeruppgifterna inlagda på data.
dit hör ex.vis Härnösand, men EJ Uppsala. Jag anser att detta är på både gott och ont.
Hälsningar
Malte E
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Snöplogning på gång.

Inläggav S-V L44 » 12 sep 2013, 22:02

Västerås59 skrev :
.....Det fanns ett Åkeri på Vargbogatan i Västerås som 1924 köptes av August Östman som drevs vidare av hans söner in på 50-talet dom körde med hästar i början men är av intresse av deras lastbilar och körningar. En ledtråd var man ska börja forska ? Västmanlands muséum kan ha uppgifter ?....

Själv har jag lyckats hitta många registreringsnummer på min fars lastbilar från 1930-40-talet genom att leta uppgifter på Landsarkivet bland sökta och beviljade trafiktillstånd. Detta tipset fick jag tacksamt av Bo Norvinge för något år sedan.
Bo skickade mig några exempel på handlingar med trafiktillstånd från Göteborgs-området. Men dessa såg helt annorlunda ut än de handlingarna som gällde i Malmöhus län. Här i länet fanns det handskrivna böcker/liggare med dessa anteckningar. En eller två stora inbundna böcker för varje årtal mellan åren 1922 och 1952. Ganska lätta att söka i eftersom noteringarna var bokförda i bokstavsordning baserade på efternamnen eller firmanamnen.

Så om en lastbil tillhört en "riktig" åkare med trafiktillstånd så kan man också spåra ett fordon den vägen.
Anteckningarna om sökta och beviljade trafiktillstånd innehåller även vissa lantbrukares transporttillstånd, tillstånd över t.ex. cykellopp, busstrafik, skolbusslinjer, taxiverksamhet, biluthyrningsverksamhet, enskilda breda eller tunga transporter som krävde poliseskort, etc., etc.. Så förhåller det sig åtminstone här i Malmöhus län. Jag kan råda dig att kontakta och tala med personalen på berört Landsarkiv så kan de säkert plocka fram tillbörligt material.
Om en lastbil inte varit registrerat för yrkesmässig trafik dvs. en Trafikbil, så blir det naturligtvis i princip omöjligt att söka den vägen, och då får man vackert leta igenom alla registreringshandlingarna en efter en.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Snöplogning på gång.

Inläggav Malte. E » 13 sep 2013, 06:50

Om fordonshandlingar.
Sign. S-V- L44 har helt rätt. När U-registret fortfarande fanns kvar hos Länsstyrelsen använde jag dessa s.k. AUTODIARIER rätt flitigt, exempelvis för att söka vilka
bussar som hade tillstånd att användas på olika linjer. Vilka bussar som på officiellt håll betraktades som reservbussar. Vilken lastbil en viss åkare ansökte att få
sätta in i stället för den och den bilen. Om när ett utomläns åkeri ansökte att få göra transporter i U-län, etc. Alltså mycket användbara handlingar.
Hos Länsstyrelsen hade jag möjligheten att själv gå bland hyllorna och ta fram detta material. Det var kanske inte helt regelmässigt men högst tidsbesparande.
Det går inte på Landsarkiven, där man måste avfatta skriftlig beställning på det arkivmaterial man själv vill bläddra i. De befarar väl, med all rätt, att "självplockning"
skulle skapa kaos.
Hälsningar
Malte E
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Snöplogning på gång.

Inläggav västerås59 » 14 sep 2013, 11:53

Svar till Malte E. och S-V L44.
Tack för den nogranna upplysningen ni gav. Så nu har jag mycket att gå på, utan att behöva vara fundersam över sökandet i alla register som finns tur nog. Jag har införskaffat mig många böcker som Petsamotrafiken och Tysktrafiken och Kvarken trafiken av Eric Björklund samt Alla våra Lastbilar av Gert Ekström och Alla våra Bussar av sist nämda person, och jag är medveten om att det finns en miltals hyllmeter av trafikminnen. Jag var till Hallstahammar och ner till Lidbäcksgatan där Waldemar Söderlund hade sitt Bussgarage och det står ännu kvar, som tiden har stått stilla. SJ tog över trafiken 1949 ? och även deras Garage står nu öde och tomt sedan länge Som på flera andra ställen i landet. Jag söker ett foto på Svenska Lastbils AB. senare Svelast godsmagasin på Södra Esplanaden i Västerås där lastbilarna står inbackande mot kajen och det ska finnas en häst och vagn med på fotot från EK´s Åkeri.
västerås59
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 apr 2013, 22:44

Re: Snöplogning på gång.

Inläggav Malte. E » 15 sep 2013, 13:44

Förvisso inte rätt tråd,
men kort korrigering av årtal. Svenska Omnibus AB ansökte 1938 om att få övertaga W Söderlunds och konkurrenten Magnusson & Petterssons busstrafiker.
Hälsningar Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster