Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Stellan » 16 apr 2008, 21:54

Jag tar mig friheten att skapa ett nytt ämne här på forumet..."Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden". Det har ju gått minst lika många udda och ovanliga ekipage här i Norden, som det har gått udda lastbilsmärken.

Som det här ekipaget till exempel, någon som kan berätta något om det?
Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav arnfinn » 17 apr 2008, 00:43

Bare en ting å si - dere har hatt helt andre muligheter for utvikling av spesielle løsninger på transportsiden ettersom det har vært en industri rundt Volvo og Scania. Dernest har dere en helt annen type vegstandard siden 60-tallet som gjorde det forsvarlig med lange ekipage. Hos oss var 18 meter lengste tillatte lengde i mange år og ble så småningom utvidet til 19,5. (Det er mulig at det på nytt har endret seg til å bli kortere igjen - er nok ikke helt oppdatert :oops: ) Som unntak fikk man framføre 24 meters tømmerekipage - en slags ordning som tvang seg fram, har jeg for meg, på grunn av at så mye skogsindustri krysset grensen til Sverige.
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Per Thomson » 17 apr 2008, 18:15

Arnfinn, vet du något om bredder i Norge och hur utvecklingen varit?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav arnfinn » 17 apr 2008, 23:01

Njaa - kan nok ikke ramse opp regelendringer i riktig tur for alle typer påbygg og med ditto årstall.
Men mener å huske at det var 229 cm's (alt. 225) bredde på pappas Bedford tippbiler og de var jo fra -60 tallets midte (8,7 og 9,2 tonns totalvekter så det var jo ikke store biler.)
Det tippflak som en gang var avsedd for den Bedford som jeg har nå, kom fra en N86 fra ca -68 og det måler 235.
Broderns 1976 modell 140 har 242 cm. Det samme på det eldste slepet (Dapa) han har og der er årsmodellen også -76.
Briab-slepet er 245 cm og fra 1979.
Senere var det jo 250 i mange år og skapbiler fikk så småningom 260. Jeg tror vi har vært helt i takt med EU-direktiver siden en bit før vi tiltrådte EØS (EU-light) i -94.
F 10 som var -92 hadde 250 cm og siden noen år siden har de visst fått lov å bli 255.

Men jeg skal myse litt på dette - kommer tilbake på det om jeg finner gode suppleringer. Min REO fra sent 40-tall er 215 har jeg for meg, men det var vel neppe maks tillatt med tanke på at det fantes større biler enn som så.
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Per Thomson » 17 apr 2008, 23:28

Tack Arnfinn!

Nu tllbaks till ämnet - jag skenade visst iväg lite.
Jo, med det ekipaget ville man få med 3 st 20 foots containers inom 24 meter. Det krävde en koppling till sista släpet som var avkopplingsbart och lite speciellt som synes på bilden. Vid kurvtagning blev avståndet mellan trailer och släp förlängt och vid rak kurs kunde man ha ett extremt kort avstånd mellan lastbärarna. Ekipaget var miserabelt i ett avseende som man inte tänker på i första taget - jag tänker på det extremt stora framöverhänget framför King-Pin. Det mejades säkert ner en hel del grindar kan jag tänka.

Att få med sig 3 st 20 footare inom 24 meter hade en åkare i Helsingborg löst långt före detta ekipage såg dagens ljus. Han kallades för "Samojeden" och kunde tala esperanto. Nåväl, hans lösning var en 18,5 meters BRIAB-trailer med tysk självstyrande boggie. Om jag minns rätt så hade han till denna trailer en Mercedes dragbil med två framaxlar varav den bakre var placerad precis framför drivaxeln.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Stellan » 18 apr 2008, 17:30

Det var en ASG-åkare som körde på Norge med 24 meter och tre 7,15 flak på varje ekipage. När de kom till gränsen så satte de av det bakersta flaket på varje ekipage, och skjöt ihop släpet så att det blev två 18-meters ekipage. De två flaken som "blev över" tog en bil och släp hand om...så två 24-metersekipage blev tre 18-meters vid gränsen.

Om trailern på bilden är 24 meter, och är så tight...hur kunde de ha bil och släp med dragstång, och ändå klara längden? Eller så gjorde de inte det... :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Per Thomson » 23 apr 2008, 22:48

Förlåt, jag har nog fel,
"lådorna" på bilden är nog 7,15 vardera.
Om det var bil o släp för ditt Norge senario så kanske det gick för 25,25, en regel som kom senare och medförde att lösningen på bilden förlorade aktualitet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Stellan » 24 apr 2008, 17:36

Det underliga är att det fortfarande var 24 meter som var max-längd på den tiden de körde tre flak på bil och släp...de måste väl ändå ha varit för långa?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Lars-Gunnar » 24 apr 2008, 22:40

Stellan skrev:Det underliga är att det fortfarande var 24 meter som var max-längd på den tiden de körde tre flak på bil och släp...de måste väl ändå ha varit för långa?

/Stellan


Jag kan tänka mig att ekipaget var jämförbart med en 3-axlad dragbil med 3-axlig trailer. Denna hade ju en dragstång som väl var 1,75 lång. Är säker på att om man parkerade ett sådant ekipage bredvid den på bilden så skulle de bli lika långa.

På tal om containrarna. 3 containrar å 7,15 m ger en längd av 21,45 meter. Då blev det över 2,55 meter till mellanrum mellan coninrarna vilket väl skulle vara 10 cm vardera vilket gör 20 cm. Kvar är 2,35 m från den första containern och till hyttens framkant. Man kan anta att hytten kanske var 1,50 i längstled kanske kortare. Alltså är detta ekipage 24 meter, varken mer eller mindre.

Lars-Gunnar (professor i matematik) :mrgreen:
Lars-Gunnar
 

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2008, 22:44

3 x 7,15m ~ 21,5m, +"ståhytt" ca 1,4 m, kvar ca 1,1m till avstånd mellan bil o släp. Detta går om kopplingen sitter långt från bakänden, dvs långt fram, och dragstången därmed blir förhållandevis lång.
Sedan fanns det ju också dragstänger som man kunde fuska med, dvs skjutbara 8)

Oooops!
Våra inlägg kolliderade visst men vi tycks ha kommit fram till lika slutresultat :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Stellan » 11 maj 2008, 21:19

Jag hittade några fotografier på ett sådant här ekipage till. Förmodligen är det ett demo-ekipage även detta, det är en massa fakta i rutan om ekipaget.

När man tittar närmare i takskylten och på dörren står det "Systemfrakt", är det någon på forumet som känner till detta företag och kan berätta något om det?

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Stellan » 03 jun 2008, 22:52

Det var inte 24 meter som var den springade punkten, det var när ekipaget blev 18 meter som längden blev viktig. Jag hittade en kopia på en pressinformation från Kalmar Kockum om det här ekipaget, och flaken var tydligen bara 6,6 meter.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Thomas Almen » 05 jun 2008, 20:01

Jorå, Systemfrakt kan du väl få lite info om. Gävle var väl hemorten, och norrlandstrafik för Bilspedition var väl huvuduppgiften. Körde själv på Umeå i den vevan, och ibland när man omexade i nattfacket på terminalen kunde man råka nån av deras chaufförer. Dom hade inte mycket gott att säga om vägegenskaperna på ekipaget. Vill minnas att det gick under namnet "Roadtrain". Om jag inte minns fel så uppstod Systemfrakt ur K.E Granbergs i Skellefteå
Senast redigerad av Thomas Almen 05 jun 2008, 20:42, redigerad totalt 1 gång.
Thomas Almen
 

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Stellan » 05 jun 2008, 20:20

Då kanske ASG-ekipaget var bättre att köra, men jag tyckte synd om killarna som körde det. De måste sätta av flaken där de kunde...på sommaren var det turister i vägen, och på vintern hade grejorna ofta frusit fast. Men tanken på att köra med två ekipage till gränsen och göra tre ekipage av dem där var en god tanke. Det tog bara trettio år innan vi fick 25, 25 meter med samma tanke bakom. :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Stellan » 06 jun 2008, 21:39

Detta ekipaget måste väl ha varit väldigt ovanligt på vägarna när det kom? SLAB försvann väl någon gång på -60 talet?
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster