Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Stellan » 10 jun 2008, 21:34

Baksidan på broschyren från mitt föregående inlägg. Hur vanliga var de här fordonen när de kom? Idag ser man några bilmonterade lyftar på tridemchassier, men det är inte så många ändå tycker jag.

De här fordonen måste väl ändå vara från -60 talet?
Bild


Den här bilen kanske någon göteborgare känner igen...det är Edgard Perssons Åkeri i Göteborg, en kaj-åkare hos GDG på den tiden.

Jag har tittat en del på konstruktionen av lyften. Kan ramen som går mellan bommarna dels har haft en stabiliserande uppgift, och dels ha använts som en del av lyftoket? Det ser nästan ut så, och att kättingarna satts i hålen på andra sidan av containern :?:
Bild
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Stellan » 10 jun 2008, 21:35

Baksidan på broschyren från mitt föregående inlägg. Hur vanliga var de här fordonen när de kom? Idag ser man några bilmonterade lyftar på tridemchassier, men det är inte så många ändå tycker jag.

De här fordonen måste väl ändå vara från -60 talet?
Bild


Den här bilen kanske någon göteborgare känner igen...det är Edgard Perssons Åkeri i Göteborg, en kaj-åkare hos GDG på den tiden.

Jag har tittat en del på konstruktionen av lyften. Kan ramen som går mellan bommarna dels har haft en stabiliserande uppgift, och dels ha använts som en del av lyftoket? Det ser nästan ut så, och att kättingarna satts i hålen på andra sidan av containern :?:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ovanliga ekipage som varit i trafik i norden

Inläggav Per Thomson » 11 jun 2008, 22:04

Intressant fråga - det måste du forska fram :!:

Jag gissar på att de inte lyftade containers utan flak, samt att de dessutom kunde lasta flaket när det väl var på bilen. Sedan "parkerade" de flaket på någon kaj eller jvg-vagn.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster