Ford Transcontinental

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Ford Transcontinental

Inläggav skandiahamn » 30 nov 2009, 02:11

Jag postat detta på bussforum några veckor sedan, de prfer mycket nyare lastbilar tror jag.

Nick

Bild

Bild
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Ford Transcontinental

Inläggav skandiahamn » 30 nov 2009, 02:25

Jag körde detta 1983 Transcon ett tag, hade en mycket kort hjulbas vilket gjorde det mycket obehagligt att köra.

Det är parkerad utanför mina föräldrars stuga, var detta innan jag gifte mig och flyttade
Bild
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Anders » 30 nov 2009, 14:32

Det blir nog svårt att hitta en bil med kortare hjulbas? :mrgreen:

Väldigt intressanta bilder som du läggar upp Nick! Var Transcontinentalen en vanlig bil i england?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Ford Transcontinental

Inläggav skandiahamn » 01 dec 2009, 00:56

Anders skrev:Det blir nog svårt att hitta en bil med kortare hjulbas? :mrgreen:

Väldigt intressanta bilder som du läggar upp Nick! Var Transcontinentalen en vanlig bil i england?

Anders


Transconinentals var mycket populärt här och Europa, i England hade Cummins 290 och Cummins stora cam 350 motorer.

Höga hytten var väldigt svampig ...... Rock & Roll :lol:

Nick
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Lars-Gunnar » 01 dec 2009, 01:14

skandiahamn skrev:Jag postat detta på bussforum några veckor sedan, de prfer mycket nyare lastbilar tror jag.

Nick

Bild

Bild


Denna lastbil kallas för Drom. Martin Pippard på Hanks Pictures har lagt upp flera bilar.

Länk: http://www.hankstruckpictures.com/martin_phippard.htm

Click om DROM Nick!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Ford Transcontinental

Inläggav skandiahamn » 01 dec 2009, 01:29

Lars-Gunnar skrev:Denna lastbil kallas för Drom. Martin Pippard på Hanks Pictures har lagt upp flera bilar.
Länk: http://www.hankstruckpictures.com/martin_phippard.htm
Click om DROM Nick!
Lars-Gunnar :)


I have used this website many times, I have ideas to make a model of the Atkinson drom salt tanker, the one with three round tanks on it, but I am very slow at making models....so it could be a while before I get started. :roll:

Nick
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Ford Transcontinental

Inläggav JohanW » 10 nov 2011, 23:19

Den här Forden är kanske bekant för någon;

http://picasaweb.google.com/11352571576 ... 1814725778

H. JohanW
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Stellan » 10 nov 2011, 23:35

Den ser väldigt bekant ut, men jag kan inte placera den riktigt... det är ju några år sedan man körde för Autotransit :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Thomas Almen » 11 nov 2011, 21:51

Stellan skrev:Den ser väldigt bekant ut, men jag kan inte placera den riktigt... det är ju några år sedan man körde för Autotransit :wink:

/Stellan

Ja, bör vara en Norge bil, eftersom det är ganska "skärmrent" på driven...
Thomas Almen
 

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Lars-Gunnar » 13 nov 2011, 00:12

Ford Transcontinental minns jag då jag såg den att den var högre än F88 och påminner i höjd om Renault Magnum idag. Den blev ingen succé då det var svårt att tränga sig in där Volvo och Scania dominerade så kraftigt.

Är det någon som kan tala om för mig om det var en bra lastbil? Den hade väl en Cummins motor men vad mer? Axlar och växellåda vilka fabrikat? Spicer/Eaton Rockwell Dana?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Stellan » 13 nov 2011, 00:38

Jag undrar om inte Magnum och Transcontinental är mer släkt än man tror. Renault var ju en av dem som använde "fordhytten", så det är nog inte omöjligt att den är utvecklad därifrån. Forden hade Eaton-Fuller växellåda och Rockwell bakaxlar. Transcontinentalen var väl egentligen ingen dålig lastbil om man ser till de olika delarna var för sig, men det var ändå något som saknades. Instrumentpanelen var ju hämtad direkt ur en amerikansk bil, plottrig och rörig. Sedan var väl elen inte världens vassaste, men att köra och bo i var det ingen dum bil alls. Det den stupade på främst tror jag var bristen på serviceverkstäder, det fanns ju bara några få i hela Sverige.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Lars-Gunnar » 13 nov 2011, 01:19

Stort tack Stellan!

Du är en större tillgång för forumet som man anar. Hur mycket trevligt material har du inte presenterat? Om du visste så tacksam jag är! :D

Ja Forden hade 9-13 växlars Fuller Roadranger som det heter, Dana/Spicer dubbel lamellkoppling och Rockwell enkelväxlande bakaxlar och den så vanliga Cummins NH-series raka 6-cylindriga motorer med efterkylning (Aftercooler), samt dubbel servostyrning.

Dubbel servostyrning har jag inte hört talas om då jag trott att man bara kunde ha singel. Sedan verkar inte bilen ha varit utrustad med reduktionsbakaxlar för mycket tunga körningar men det kanske kunde erhållas. Den teori om brist på verkstäder kunde vara en orsak men det mäktiga Ford måste väl ha sett till att utbilda mekaniker som servade Fords personbilar. Sist jag såg en Ford av det slag vi talar om var på Blocket för i år sedan ungefär. Om den finns kvar än vete sjutton.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Stellan » 13 nov 2011, 01:33

Det är bara trevligt att kunna vara till hjälp :D

Mitt första chaufförsjobb innan jag fick trafikkortet var hos Skogaholms bröd, med en Custom Cab D0707 som de hade mängder av i början och mitten av -70 talet. Att de hade så många fordar beror till stor del tror jag på att bilarna var väldigt billiga i inköp, och att de hade egna verkstäder för sina egna bilar. Jag och sju till var stationerade i Uddevalla men tillhörde Göteborgsbageriet, så när det var dags för reparation eller en större service så var det bara till att åka till Göteborg. Orsaken till det var just det faktum att Ford enbart hade en personbilsverkstad i Uddevalla, och lastbilarna var helt enkelt för stora för att komma in i deras verkstad... :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ford Transcontinental

Inläggav herrstina- » 13 nov 2011, 17:17

Det var Renaults hytt som köptes och monterades på Transcontinentalen. Ett problem med Forden var säkert den osynkade lådan, ute i Europa var förarna vana vid osynkat men här i Sverige saknades den kompetensen, det gick hårt åt materialet. En bra grej med Fordarna var deras kilbromsar, dom funkade bra.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Ford Transcontinental

Inläggav sjömannen » 04 jul 2014, 10:29

Fanns 8 st Transcontinental i Gävleomr. slutet 70, varav 2 var tippbilar på "Centralen"

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

FöregåendeNästa

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster