Sida 1 av 2

Svelast-Kalmar

InläggPostat: 23 mar 2008, 18:51
av Stellan
I en av pärmarna jag fått så hittade jag ritningen till de ekipagen som kom efter Kalmar Terminal. :D Jag ska försöka att kopiera den snart jag kan och visa hela ritningen.

Bild

/Stellan

Re: Svelast-Kalmar

InläggPostat: 23 mar 2008, 21:38
av Stellan
Några sidor ur en broschyr om originalet

Bild

Bild

/Stellan

Re: Svelast-Kalmar

InläggPostat: 23 mar 2008, 21:44
av Stellan
Det blev tydligen för tungt att ladda upp mer än två bilder i taget, så jag delade upp broschyren på ett par olika inlägg

Bild

Bild

/Stellan

Re: Svelast-Kalmar

InläggPostat: 23 mar 2008, 21:50
av Stellan
Här är de sista sidorna om Kalmar Terminal. Kom gärna med kommentarer...

Bild

Bild

Bild

/Stellan

Re: Svelast-Kalmar

InläggPostat: 23 mar 2008, 21:57
av Anders
Det blev väl bara 2 exemplar av den här dragaren?
Man undrar ju hur de tänkte med placeringen av dörren i fronten?
Innovativt får man väl säga i alla fall. Om historien velat annorlunda kanske de hade blivit sveriges femte lastbilstillverkare?

Anders

Re: Svelast-Kalmar

InläggPostat: 23 mar 2008, 22:04
av Stellan
Det blev bara två exemplar...och båda finns kvar :D
Den ena av dem är i stort sett färdigrenoverad, och ska efter vad jag förstått visas upp på Elmia till hösten.

Tanken med att ha dörren framåt är ganska smart. På den tiden var terminalerna väldigt trånga och smala, så att komma ut genom en dörr på sidan som vanligt var ju ganska besvärligt. Dessutom så tänkte de citytrafik redan då, att föraren skulle slippa att kliva ut i gatan oavsett om han stod på höger eller vänster sida.

/Stellan

Re: Svelast-Kalmar

InläggPostat: 23 mar 2008, 22:07
av Anders Roger Larsson
Anders skrev:Det blev väl bara 2 exemplar av den här dragaren?
Man undrar ju hur de tänkte med placeringen av dörren i fronten?
Innovativt får man väl säga i alla fall. Om historien velat annorlunda kanske de hade blivit sveriges femte lastbilstillverkare?

Anders


Så vitt jag förstår var anledningen till denna placering att man lättare skulle kunna ta sig ut o in i bilen vid trånga terminaler. Framför vagnen var det ju oftast bättre plats.

Re: Svelast-Kalmar

InläggPostat: 23 mar 2008, 23:05
av Pickos
Anders skrev:Det blev väl bara 2 exemplar av den här dragaren?
Man undrar ju hur de tänkte med placeringen av dörren i fronten?
Innovativt får man väl säga i alla fall. Om historien velat annorlunda kanske de hade blivit sveriges femte lastbilstillverkare?

Anders


Den högra sidorutan fungerade som ju nödutgång med fotsteg vid "närsiktsrutan".
Missa inte hemsidan http://www.svelastterminal.com/

Den femte lastbilstillverkaren? Vilken har jag missat?

Re: Svelast-Kalmar

InläggPostat: 23 mar 2008, 23:10
av Stellan
Pickos skrev:Den högra sidorutan fungerade som ju nödutgång med fotsteg vid "närsiktsrutan".
Missa inte hemsidan http://www.svelastterminal.com/

Den femte lastbilstillverkaren? Vilken har jag missat?



Jodå, den hemsidan har man studerat noga :D Jag har till och med fått låna en demo-video om lanseringen av konceptet.

Vilka fyra märken kan du? :P

/Stellan

Re: Svelast-Kalmar

InläggPostat: 23 mar 2008, 23:25
av Anders
Blir ju lite Off Topic men:
Ja, allt är väl en fråga om hur man räknar saker och ting, men den femte i ordningen att etablera sig under 1900-talet; Scania(Scania-Vabis), Tidaholm, Volvo, Thule och sist då Kalmar Verkstad.
Nu byggde ju inte Thule så många bilar, men det var ju ett seriöst försök som stoppades av kriget.

MVH
Anders

Re: Svelast-Kalmar

InläggPostat: 23 mar 2008, 23:28
av Stellan
Då får jag det till sex olika tillverkare...Vabis och Scania slogs ju inte ihop förrän 1911

/Stellan

Re: Svelast-Kalmar

InläggPostat: 23 mar 2008, 23:35
av Anders
Sant, brukar av gammal vana bara se Scania-Vabis som en och samma, men de ska ju givetvis räknas som två olika :D
Men sex olika av varandra oberoende tillverkare är ju inte fy skam för ett så pass litet land som sverige.
Undrar hur många som funnits i ex vis Tyskland under samma tid?

Anders

Re: Svelast-Kalmar

InläggPostat: 23 mar 2008, 23:38
av Stellan
Tyskland är ju tio gånger så stora som Sverige, så motsvarande siffra blir ju 60 märken :D

/Stellan

Re: Svelast-Kalmar

InläggPostat: 23 mar 2008, 23:45
av Anders
En snabb koll på Wikipedia gav vid handen 107 olika tillverkare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... illverkare
Sen vet man ju inte om definitionen där på lastbilstillverkare är samma som här. Men bra många har det hur som helst funnits! :D

Re: Svelast-Kalmar

InläggPostat: 23 mar 2008, 23:57
av Bo Norvinge
Finns det någon som känner till en lastbärare (släp) till Kalmar Terminal?
Det tillverkades ett litet antal av dessa specialare. (2 stycken?)
Till F86:an tillverkades senare 150 stycken av Fors-Parator.

Bild

Det hade varit mycket trevligt att få se en lastbärare efter den snart färdigrenoverade terminalen.
Den massproducerade lastbäraren passar nog bra den också.

Finns det någon som vet om någon vändskiva med inbyggd luft- och elkoppling bör han/hon också ge sig till känna.

Bild