Volvo och Kenworth

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo och Kenworth

Inläggav Anders » 23 mar 2008, 00:58

Hittade ett par bilder på datorn som jag tagit tidigare. Så jag tänkte att de kanske passade att lägga upp här.

Den första är tagen i Port Hawkesbury, ett litet samhälle på Capre Breton utanför kanadensiska östkusten. Inte speciellt gammal bil, Kenworth av något slag, men släpet var någon form av ledad bottentömmande historia. Såg massor av sådana här ekipage där.

Bild

Den andra är tagen i en av hamnarna i Houston. I alla fall Peterbuilten som gömmer sig ser hyfsat patinerat ut. Kanske någon som vet vad det är för olika bilar som gömmer sig på bilden? Är inte någon hejare på USA-bilar.
Bild

En riktigt Glad Påsk tillönskas alla forumets läsare!

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo och Kenworth

Inläggav Stellan » 24 mar 2008, 13:53

Anders skrev:Inte speciellt gammal bil, Kenworth av något slag, men släpet var någon form av ledad bottentömmande historia. Såg massor av sådana här ekipage där.

Bild

En riktigt Glad Påsk tillönskas alla forumets läsare!

Anders


Kan det inte vara något liknande som Boliden hade för många år sedan...ett bottentömmande malmtransportekipage? Det ser i alla fall ut som en riktig tungtransport

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo och Kenworth

Inläggav Anders » 24 mar 2008, 17:52

Jag vet inte riktigt vad de kan tänkas ha kört med de här ekipagen, men såg i alla fall ett dussin bilar under de få timmarna som jag uppehöll mig där. Enda större industrier i närheten är ett sågverk och ett större kolkraftverk.
Någon annan som sett något liknande?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo och Kenworth

Inläggav Lars-Gunnar » 24 mar 2008, 22:20

Anders!

Jag kan inte se någon Volvo på bilden. Däremot finns det en Peterbilt (GUL) och 1 Kenworth (Blå). Den närmast tror jag är en Frightliner Columbia. Kanske det var den du trodde var en Volvo?

I norra Canada har de gruvindustrier. Kanske dessa bilar transporterade malm?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo och Kenworth

Inläggav Anders » 24 mar 2008, 22:48

Trodde att det rörde sig om en USA-Volvo, men är ju som sagt inte någon fena på nyare Volvo-modeller :)

Mycket möjligt att det är någon form av malmtransporter det rör sig om med Kenworthen. Tillbringade bara 2 timmar ungefär på det stället. Det är ju sällan man får se något mera av civilisationen när man är på en tankbåt. Hann med att prova det lokala mcdonalds samt ett par pilsner på "Papas Pub"(bykrogar är sig lika på många ställen!) :D
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo och Kenworth

Inläggav Stellan » 24 mar 2008, 22:50

Du hittade inte Peppes Bodega då? :mrgreen: :P :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster