En ovanlig trailer

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

En ovanlig trailer

Inläggav Stellan » 19 mar 2008, 00:12

Tråden heter ju visserligen ovanliga bilar, men så tänkte jag att en trailer tillhör ju en bil...även om bilen inte är ovanlig. :P

Det står inget årtal på det här bladet från Bilspedition, men av bilen att dömma så måste det nästan vara sent -70 tal väl? Jag har aldrig varken hört eller sett något liknande innan. Jag körde flygfrakt för Bilspedition vid den tiden, men vi hade rullar i golvet som körde av och på flygpalletterna vid terminalerna.

Någon som vet något om den här trailern?

Bild

Bild

Bild

Jag tror att en speciell medlem på forumet gillar bilen :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: En ovanlig trailer

Inläggav Thomas Almen » 05 apr 2008, 21:22

Walking floor, möjligen. Ibland är det märkligt vad man tar i för att slippa fysiskt arbete :lol:
Thomas Almen

Re: En ovanlig trailer

Inläggav Stellan » 05 apr 2008, 21:31

Systemet som visas här är ju för sj-pallar, som man kallade det på den tiden. Det måste ju ha krävt en del arbete ändå kan man tänka, ställer sig en pall snett så måste ju någon in där och justera den. :?

Systemer för flygfrakt var enklare då...det var fem "palletter" som var lika breda som trailen, så det var ingen större risk att det skulle gå i stå. Annars så är det en rätt så häftig med med en så hög trailer jämfört med höjden på bilens hytt. Tänk att så på taket på dragbilen, och ändå inte nå upp till trailerns tak...sanslöst :P :D :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.